Strip
Strip: Ok, men inte drar du omkring alla nittio metrarna? Vanlig trädgårdsslang är ju helt olidlig att jobba med; både tung och ovillig. Jag vattnar min gräsmatta och har knappt samma avstånd som du till min spridare längst bort. Nyligen köpte jag en lätt, flatrullad slang, som jag använder den första biten från vattenposten till första förgreningen. Den är inte så lätt att rulla upp
5 svar · 2,4k läst
·
K
K. L: Jag satte en liten kort mur 4- 5 stenar hög och var inte nöjd, det blev inte rakt nånstans, men eftersom det inte fanns nåt marktryck innanför så knackade jag bort klacken som är på undersidan och då blev det rakt på alla håll och kanter. Muren får nog inte vara för hög om man gör så men det fungerar hos mig.
3 svar · 1,0k läst
·
B
Bombus pratorum: De där jävla gardena har jag slängt flera stycken. De tål ju inte ogräsättika och packningarna i dom sväller och blir förstörda. Typisk skrivbordsprodukt. Nu har jag en hozelock som är godkänd för ättika, bra tryck och med tvättbara filter i handtaget. Lite dålig ergonomi i remmen dock. Gjord i Frankrike tror jag och inte facistdiktaturen långt i öst. Men jag har inte använt den
3 svar · 4,3k läst
·
J
jonaserik: Börja inte och tro att du inte får fylla på, en pool dunstar mycket vatten. 6X8 = 48 m2 , varje cm nivå är 480 liter och det dunstar inte bort på ett dygn. Tar säkert flera, så bara fyll när nivån är för låg enligt dig. Har man en damm så får man ta det som blir, förresten vad har du i dammen.
5 svar · 4,1k läst
IlTotoRiina
IlTotoRiina: [citat] Kollar kostnader och möjligheter innan jag söker något :) men vet att jag behöver kika hur det ser ut med detaljplan i området osv tack för tipset!😊
3 svar · 1,9k läst
13th Marine
13th Marine: [citat] Din Google fu är bättre än min 🙂
9 svar · 5,4k läst
Z
z_bumbi: 10 kärror försvinner snabbt i en varmkompost. För att få fart på den i början så varva avfallet med något kväverikt, stallgödsel är perfekt men tunna lager gräsklipp och annan gödsel etc funkar också. Sen brukar köksavfallet räcka för att få balans mellan kväve och kol. Köksavfall kan locka flugor om det är otäckt så lägg i det först och sen på med trädgårdsmaterialet.
5 svar · 2,1k läst
M
MickePernheden: Vilken lösning valde du?
3 svar · 3,1k läst
anders07
anders07: [citat] Ja, de sprider sig rejält... Och skräpar ner när de torkar...
15 svar · 3,2k läst
·
K
karlbrutal: Bygger gabionburar och behöver fler klammers. Någon som vet vart man kan få tag på "taggtrådsclips" likt dessa? [bild]
0 svar · 616 läst
·
S
SvanteC: [citat] Här finns ingen smide på någon av husen (hela området byggdes samtidigt). Men betongstolparna med stående brädor var en bra tanke, tack. I ena delen av tomten är det idag en liguster-häck. Så detta är egentligen staket-komplettering i de fall där häck inte är lämpligt.
2 svar · 4,0k läst
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Krattar och lägger i skottkärran
3 svar · 2,9k läst
mrsnhp
mrsnhp: Det ser ut som vildvin eller klättervildvin. Jag ser inte klängena i bilden, dvs de små ”trådarna” som den slingrar runt saker för att klättra. Om klängena får häftplattor, som små sugkoppar som kan fästa direkt på tex väggar, så är det klättervildvin. Annars är det vanligt vildvin. Båda arterna kan göra små mörkblå bär som är oätliga. Engelmannvin är en sort av
2 svar · 1,3k läst
·
N
Nathalie 77: hallå , ska ge mig på och fixa trappan och muren , Googlat lite , men tänkte om någon kan ge mig tips om hur man ska göra tänker göra det själv . 😎
0 svar · 2,9k läst
·
Z
z_bumbi: Täcker man järnet så försvinner den estetiska frågan helt förutom att det ser* ut som man kan snickra... *jag måste ta varje chans för att lyckas med det
12 svar · 12,4k läst
·
J
jonaserik: 20 mm pem som matning från din kran sen lite olika kopplingar och finns på nästan alla varuhusen. Här kan du se vad som ffinns och det går att kombinera med alla dim på gängor och pem.
1 svar · 1,8k läst
·
E
EdvardA: Vegetabilisk olja eller fett. Ofarligt för annat än känsliga näsor
5 svar · 2,5k läst
·
Ulf Ason
Ulf Ason: [citat] Tjena Glenn, denna komposthögen är ca 4,5 meter hög vid vår tomtgräns. Senast förra året fällde de ett dött lövträd och fyllde upp komposthögen med lövträdet. Absolut sjunker en kompisthög över tid, men idetta fallet fylls den varje år på med mer trädgårdsavfall för att bibehålla 4,5 meters höjd vid tomtgräns.
9 svar · 7,1k läst
BirgitS
BirgitS: Nu är det lite svårt att se på bilden men kanske det är grönaktiga guldögonsländor längst ner bland bladlössen och eftersom sådana äter bladlöss så är det dumt att spola vatten på dem. https://sv.wikipedia.org/wiki/Guld%C3%B6gonsl%C3%A4ndor
2 svar · 1,2k läst
·
yonna
yonna: [citat] Ok: duk lägger man för att hindra rotogräs. Vanligt ogräs sprids uppifrån dvs med vinden, pippifåglar etc. Rotogräset bör man ta bort innan man ska plantera. Annat ogräs lukas bort efterhand. Duk är onaturligt och förmultnar tyvärr inte utan går successivt i bitar och blir kvar i jorden som något onaturligt. Det är därför jag skriver att det är ett otyg. Kämpar själv
8 svar · 2,2k läst
·
yonna
yonna: 🤔
5 svar · 2,8k läst
·
yonna
5 svar · 2,8k läst
·
lunnabo
lunnabo: Min gode broder hittade en vittrande burk med DDT vid en städning av ett gammalt hus. Tar säkert bort allt möjligt levande och kanske lite till...
10 svar · 7,1k läst
·
T
Tola02: Tröttnade på olja och behandlade med Thompsons för kanske 4 år sedan. Året efter behandlade jag en andra gång, då gick det knappt åt något. Efter behandlingen är virket väldigt halt, det försvinner tack och lov över tid. Jag är nöjd och decket är fortfarande vattenavvisande.
4 svar · 3,7k läst
·
Centano
Centano: [citat] Stämmer, det befinner sig i olika stadier av nyckelpigans utveckling.
4 svar · 1,0k läst
·
T
Taxture: Som andra oinbjudna djur tar dom sig in för att leta efter mat…… Lämnar även doftspår så ”släkten” ska hitta in till godsakerna
17 svar · 4,1k läst
Rewston
Rewston: [citat] Det gick bra, med en pincett så funkar den igen
4 svar · 1,4k läst
·
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: Vill ni ha högt gräs är det lämpligt att så grässorter som blir högvuxna, exempelvis rajgräs och timotej. Det är bl a såna sorter som bönder har till hö och ensilage.
32 svar · 8,0k läst
·
Ulf Ason
Ulf Ason: [citat] Vi har en liknande situation och bor i en sluttning där grannens trädgårdsavfall är ca 4,5 meter hög och minst lika bred. Tyngdlagen gör att trädgårdsavfallet förflyttar sig ner mot grannens stängsel som börjar säcka pga 2 orsaker, 1 trädgårdsavfallet pressar på staketet, 2 staketet är byggt med s.k. hönsnät och impregnerade pålar. Pålarna är nerslagna i marken 2015,
38 svar · 21,6k läst
M
Mardin_p: Hej! Jaha, en silspets och 4m galvade rör fattigare😂😂 Första försöket slog vi med slägga och röret efter spetsen gick av. Andra gången spolade jag med kommunalt vatten utan spets. Gick väldigt lätt tills jag bara skulle knacka lite på dem och röret gick av i skarven. Förmodligen redan skadade från första försöket. Grävde vid båda tillfällena först med jordborr ca 3m.
0 svar · 1,8k läst
S
storhelge: Det besvärliga gräsogräset ”vitgröe” (poa annua) som diskuterats i omgångar här på forumet och som verkar vara svårt att bli av med! Finns nu mirakelmedlet att beställa på eBay? Och låter relativt billigt om det nu fungerar!? Någon som testat? Om produkten: ” Selektiv post-emergens gräs ogräsmedel baserad på Fenoxaprop-p-etyl. Greenex är den idealiska herbiciden mot
0 svar · 1,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.