freedee: TS granne kan väl åberopa det där lika mycket då ?

Min personliga åsikt är att man gör vad fan man vill på sin tomt så länge det inte byter mot lagen, och jag har väldigt svårt att se att lagen dikterar var man lägger rishögar. Trägårdsavfall är i normalfallet inte ens att betrakta som skräp.
 
Man måste faktiskt hålla son tomt i ett vårdat skick. Det här kan vara över gränsen. Men det är bara bara att fråga kommunen.

Jag är förvånad över hur många som har ett väldigt ovårdat utrymme bakom garaget mot grannen i många nybyggda områden. De är sällan så här illa, men det avviker kraftigt från resten av fastigheten.
 
  • Gilla
Freedee
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
freedee: TS granne kan väl åberopa det där lika mycket då ?

Min personliga åsikt är att man gör vad fan man vill på sin tomt så länge det inte byter mot lagen, och jag har väldigt svårt att se att lagen dikterar var man lägger rishögar. Trägårdsavfall är i normalfallet inte ens att betrakta som skräp.
Förstår inte riktigt vad du menar att grannen skulle åberopa. Jag håller med om att en tillfällig rishög inte påverkas av lagen men enligt TS så är det en växande nu ca 2 m hög rishög som legat flera år, det är väl knappast att betrakta som normalfall?
 
Hemmakatten
I vårt förra hus hade vi en hörna som gränsade till tre andra tomter. Alla tomtarna hade sina rishögar och komposter i den hörnan. Alla var nöjda och glada. Så kan det också gå.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
freedee: TS granne kan väl åberopa det där lika mycket då ?

Min personliga åsikt är att man gör vad fan man vill på sin tomt så länge det inte byter mot lagen, och jag har väldigt svårt att se att lagen dikterar var man lägger rishögar. Trägårdsavfall är i normalfallet inte ens att betrakta som skräp.
Eftersom rishögen tippar över på TS tomt så bryter det ju mot lagen, eller hur?
 
  • Gilla
Martin_B och 1 till
  • Laddar…
Måste vara mycket ris på grannens tomt om han lyckas hålla en nivå på 2 meter över tid. Min erfarenhet är att en rishög sjunker ihop rätt betydande efter ett år.
Skulle vara intressant med bild på rishögen och slänten.
 
Det känns ju som att Grannen lagt trädgårdsavfallet där det ligger för att slippa se det själv, och då känns det rimligt att ta hänsyn till att TS troligen inte heller tycker att det är en prydnad.

Jag tycker det kan vara lite annorlunda om sakerna skulle ligga så att Grannen får "njuta" lika mycket av utsikten...
 
  • Gilla
Freedee och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
Ännu ett bevis för att det finns allt för många nonchalanta människor som skiter i sina medmänniskor. Tycker det blir allt mer tydligt.
Så länge man gör exakt som de vill och inte har några invändningar mot vad en sådan person gör osv. så är allt i sin ordning och de är jättebra vänner. Men så fort man inte gör som de vill, inte håller med om någonting, eller artigt och vänligt påpekar det allra minsta, för allas trevnad, så vänder de 180 grader och hamnar i total försvarsställning.
Spelar sedan ingen roll vad man säger eller hur man säger det. Eller ens om man har lagen på sin sida. De skall alltid köra på sin egen linje, även om det innebär att de kör över sina medmänniskor.

Hopplösa människor som är omöjliga att interagera med.

Det enda som fungerar med de är när man sätter hårt mot hårt och tar hjälp av lagen. Tyvärr fungerar inte det i alla fall, utan som bekant så måste vissa saker gå rätt långt för att man skall få hjälp av exempelvis kommunen.

TS granne kan med andra ord köra på rätt ordentligt utan att det händer särskilt mycket. Inte att han skulle kunna tänka sig att köra iväg med lasset till tippen med jämna mellanrum, så han håller rishögen lite mindre, nej nej.
Inte att han skulle kunna mala ner grenar och kvistar själv, nej nej.
Han kommer bara låta det ligga där år efter år, för att det är mest bekvämt för honom, oaktat om hans granne blir påverkad och snällt ber om att problemet skall lösas.
Det kommer i sin tur, som @harry73 också skriver här i tråden, leda till och sluta med att marknivån sakta men säkert höjs, till TS nackdel. Möjligen är det grannens mål, inte minst om han nu bor i en slänt och vill släta ut sin tomt.
Lite bryr han sig om TS vars trädgård vid tomtgränsen förstörs av en sådan markhöjning.
 
  • Gilla
Freedee
  • Laddar…
BerraBo BerraBo skrev:
Måste vara mycket ris på grannens tomt om han lyckas hålla en nivå på 2 meter över tid. Min erfarenhet är att en rishög sjunker ihop rätt betydande efter ett år.
Skulle vara intressant med bild på rishögen och slänten.
Vi har en liknande situation och bor i en sluttning där grannens trädgårdsavfall är ca 4,5 meter hög och minst lika bred. Tyngdlagen gör att trädgårdsavfallet förflyttar sig ner mot grannens stängsel som börjar säcka pga 2 orsaker, 1 trädgårdsavfallet pressar på staketet, 2 staketet är byggt med s.k. hönsnät och impregnerade pålar.
Pålarna är nerslagna i marken 2015, samma år vi köpte fastigheten, problemet är att de har börjat ruttna och rishögen hamnar på vår tomt.
Vår åtgärd har vart att plantera rododendron ca 2,5 meter från tomtgräns för att slippa se rishögen.
Kommer att prata med grannen i sommar om ovan problem.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.