Längs med stora delar av vår tomtgräns och på vissa delar intill husfasaden så har vi enorma samlingar ogräs. Jag kallar det för vår ogräshäck.

Hur får vi bort denna och hur ersätter vi den till något mer sobert?

Vi skulle vilja ha det som på denna översta bilden.

Ett grönt fält med säd, gräs i förgrunden, hus i bakgrunden, mulen himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser det ut idag:
Ett fält med olika vilda blommor och grönska i förgrunden, åkrar och skog i bakgrunden, molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett grönskande fält med gula blommor, träd i bakgrunden och molnigt himmel, landsbygdsutsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En äng med gröna växter och gula blommor, viltväxande och ojämn mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Gräv bort det du inte vill ha kvar och så in mer av det som önskas? Slå och ta bort för att magra ner jorden.

Det finns säkert en hel del ogräsfrö i jorden också, så jobba på att täcka jorden med annat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Gräv bort det du inte vill ha kvar och så in mer av det som önskas? Slå och ta bort för att magra ner jorden.

Det finns säkert en hel del ogräsfrö i jorden också, så jobba på att täcka jorden med annat.
Bara så jag förstår. Menar du att vi ska gräva upp varenda enskild växt? Kommer ta en evighet. Vad menar du med ”slå och ta bort för att magra ner jorden?

Är det ett alternativ att bara klippa ner allt till hösten och så annat som vi vill ha?
 
In med en grävmaskin å schakta av ytan så sen vanligt gräs eller lägg Markduk å 0.32 å padda typ
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
In med en grävmaskin å schakta av ytan så sen vanligt gräs eller lägg Markduk å 0.32 å padda typ
Vad innebär att ”lägga markduk å 0.32 å padda”?
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Frågan är ju vad du vill ha. Det måste inte till grävmaskiner för att fixa till det där. Gräv inte ner plast i marken, det är bara dumt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Frågan är ju vad du vill ha. Det måste inte till grävmaskiner för att fixa till det där. Gräv inte ner plast i marken, det är bara dumt.
Vi vill ha som bilden ovan. Klistrar in igen. Så inga höga krav vi vill bara slippa denna blandning av massa olika höga och äckliga ogräs.

Grönt fält, höga gräs, vägkant, lätt molnigt, byggnader i bakgrunden, lugnt landskap, tidig sommar eller vår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En veteåker?
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Be bonden å plöja å så vete när han ändå håller på då , så får ni en vete åker tillslut ,
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Schaktmassor? Ser både en rabarber och vad som ser ut som vinbär bland en massa ängs ock åkerogräs. Låt det blomma klart för bina och slå det sen några ggr nu under sommar och höst. Sen kan ni harva över och jämna av och klippa mer kontinuerligt under några år så kommer en grässvål att etablera sig.
 
  • Gilla
Lindusfindus
  • Laddar…
Ser ut att vara mycket grus och inte tillräckligt med jord för att gräset ska trivas.
Slå ner oönskad växtlighet, kratta ut ett lager kompostjord (eller annan jord med hög mullhalt) och så gräsfrön. Så gräs kan ni göra nu om ni inte är drabbade av torkan, annars får ni vänta. Slå ner ogräset kan ni göra direkt.
 
  • Gilla
AndersMN
  • Laddar…
Claes Sörmland
Klipp ogräset några säsonger så tar gräset över och ogräset konkurreras ut så blir det som in åkerkanten på bilden. Ogräset tål inte att klippas, gräs tål att klippas.

Rapport från verkligheten. Den obebyggda tomten klipptes förra sommaren. Den var rätt full av ogräs, t ex tistel. I år klipptes den inte. Bara gräs i år.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Klipp ogräset några säsonger så tar gräset över och ogräset konkurreras ut så blir det som in åkerkanten på bilden. Ogräset tål inte att klippas, gräs tål att klippas.

Rapport från verkligheten. Den obebyggda tomten klipptes förra sommaren. Den var rätt full av ogräs, t ex tistel. I år klipptes den inte. Bara gräs i år.
Ok så det är bara att köra över med gräsklipparen? Skulle du ta någon särskild höjd?
 
Claes Sörmland
J Johan Larsson9794 skrev:
Ok så det är bara att köra över med gräsklipparen? Skulle du ta någon särskild höjd?
Meja ned det vara i den höjd som fungerar så dör ogräset.
 
  • Gilla
stoffes och 1 till
  • Laddar…
Heij83
Tycker det är lite tråkigt att du vill ha en monokultur, det är betydligt trevligare och bättre för alla pollinerande insekter att ha det som det är idag.
Skulle jag haft det som dig så hade jag sått mer ängsblommor av olika slag för att få en längre blomnings säsong och mer färg.
Men vi är alla olika och gillar olika 😊
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.