Längs med stora delar av vår tomtgräns och på vissa delar intill husfasaden så har vi enorma samlingar ogräs. Jag kallar det för vår ogräshäck.
Hur får vi bort denna och hur ersätter vi den till något mer sobert?
Vi skulle vilja ha det som på denna översta bilden.
Såhär ser det ut idag:
Hur får vi bort denna och hur ersätter vi den till något mer sobert?
Vi skulle vilja ha det som på denna översta bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär ser det ut idag:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Gräv bort det du inte vill ha kvar och så in mer av det som önskas? Slå och ta bort för att magra ner jorden.
Det finns säkert en hel del ogräsfrö i jorden också, så jobba på att täcka jorden med annat.
Det finns säkert en hel del ogräsfrö i jorden också, så jobba på att täcka jorden med annat.
Bara så jag förstår. Menar du att vi ska gräva upp varenda enskild växt? Kommer ta en evighet. Vad menar du med ”slå och ta bort för att magra ner jorden?kashieda skrev:
Är det ett alternativ att bara klippa ner allt till hösten och så annat som vi vill ha?
Renoverare
· Värmland
· 1 178 inlägg
In med en grävmaskin å schakta av ytan så sen vanligt gräs eller lägg Markduk å 0.32 å padda typ
Frågan är ju vad du vill ha. Det måste inte till grävmaskiner för att fixa till det där. Gräv inte ner plast i marken, det är bara dumt.
En veteåker?
Renoverare
· Värmland
· 1 178 inlägg
Be bonden å plöja å så vete när han ändå håller på då , så får ni en vete åker tillslut ,
Schaktmassor? Ser både en rabarber och vad som ser ut som vinbär bland en massa ängs ock åkerogräs. Låt det blomma klart för bina och slå det sen några ggr nu under sommar och höst. Sen kan ni harva över och jämna av och klippa mer kontinuerligt under några år så kommer en grässvål att etablera sig.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 642 inlägg
Ser ut att vara mycket grus och inte tillräckligt med jord för att gräset ska trivas.
Slå ner oönskad växtlighet, kratta ut ett lager kompostjord (eller annan jord med hög mullhalt) och så gräsfrön. Så gräs kan ni göra nu om ni inte är drabbade av torkan, annars får ni vänta. Slå ner ogräset kan ni göra direkt.
Slå ner oönskad växtlighet, kratta ut ett lager kompostjord (eller annan jord med hög mullhalt) och så gräsfrön. Så gräs kan ni göra nu om ni inte är drabbade av torkan, annars får ni vänta. Slå ner ogräset kan ni göra direkt.
Klipp ogräset några säsonger så tar gräset över och ogräset konkurreras ut så blir det som in åkerkanten på bilden. Ogräset tål inte att klippas, gräs tål att klippas.
Rapport från verkligheten. Den obebyggda tomten klipptes förra sommaren. Den var rätt full av ogräs, t ex tistel. I år klipptes den inte. Bara gräs i år.
Rapport från verkligheten. Den obebyggda tomten klipptes förra sommaren. Den var rätt full av ogräs, t ex tistel. I år klipptes den inte. Bara gräs i år.
Ok så det är bara att köra över med gräsklipparen? Skulle du ta någon särskild höjd?Claes Sörmland skrev:
Klipp ogräset några säsonger så tar gräset över och ogräset konkurreras ut så blir det som in åkerkanten på bilden. Ogräset tål inte att klippas, gräs tål att klippas.
Rapport från verkligheten. Den obebyggda tomten klipptes förra sommaren. Den var rätt full av ogräs, t ex tistel. I år klipptes den inte. Bara gräs i år.
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Tycker det är lite tråkigt att du vill ha en monokultur, det är betydligt trevligare och bättre för alla pollinerande insekter att ha det som det är idag.
Skulle jag haft det som dig så hade jag sått mer ängsblommor av olika slag för att få en längre blomnings säsong och mer färg.
Men vi är alla olika och gillar olika 😊
Skulle jag haft det som dig så hade jag sått mer ängsblommor av olika slag för att få en längre blomnings säsong och mer färg.
Men vi är alla olika och gillar olika 😊
