4 120 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Hur mycket vatten dunsta per dygn?
Har en dam i trädgården och den är ca 6x8 meter. Har lagt märke till att vattennivån sjunker ca 0,5 cm om dygnet.
Har använt gummiduk och köpte den tjockast duken som jag gissar är 1 mm.
Vet inte var vattnet tar vägen om det är solvärmen som fått vattnet att dunsta eller är det hål i duken. När jag körde med PVC duk som blev stenhård av kylan. var det hål i duken nästan varje år för att isen smälte i kanten och isflaken blåste runt i dammen och skavde hål i duken. Känns lite onödigt att hälla ut flera kubikmeter vatten och sopa ihop gruset om det inte skulle finnas något hål i duken .
Är det bara att gilla läget och acceptera att det är det ständiga solskenet som fått vattnet att avdunsta.
Funderar på om jag ska ha en stor glasburk med vatten och utgå att det avdunstar lika mycket vatten ur glasburken?.
Har använt gummiduk och köpte den tjockast duken som jag gissar är 1 mm.
Vet inte var vattnet tar vägen om det är solvärmen som fått vattnet att dunsta eller är det hål i duken. När jag körde med PVC duk som blev stenhård av kylan. var det hål i duken nästan varje år för att isen smälte i kanten och isflaken blåste runt i dammen och skavde hål i duken. Känns lite onödigt att hälla ut flera kubikmeter vatten och sopa ihop gruset om det inte skulle finnas något hål i duken .
Är det bara att gilla läget och acceptera att det är det ständiga solskenet som fått vattnet att avdunsta.
Funderar på om jag ska ha en stor glasburk med vatten och utgå att det avdunstar lika mycket vatten ur glasburken?.
Börja inte och tro att du inte får fylla på, en pool dunstar mycket vatten. 6X8 = 48 m2 , varje cm nivå är 480 liter och det dunstar inte bort på ett dygn. Tar säkert flera, så bara fyll när nivån är för låg enligt dig. Har man en damm så får man ta det som blir, förresten vad har du i dammen.
Klicka här för att svara