4 075 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Myrr är myrr, eller?
Sida 1 av 2
Bauer Myrr, finns tydligen med förpackningsbild på gräsmatta samt stensättning, men står likväl på bägge ”ej för användning på jord, gräsmattor eller rabatter”.
Någon som vet vad jag kan/ska använda för utläggning precis intill husgrunden (jord, gräs)? Beror skrivningen på olika typer av myrr eller åsyftas att det inte är till för storskalig spridning på gräsmatta p.g.a. det kemiska innehållet?
https://www.blomsterlandet.se/produ...MI_fn67IXX_wIVwpHVCh3kogOvEAQYBSABEgKgxfD_BwE
Någon som vet vad jag kan/ska använda för utläggning precis intill husgrunden (jord, gräs)? Beror skrivningen på olika typer av myrr eller åsyftas att det inte är till för storskalig spridning på gräsmatta p.g.a. det kemiska innehållet?
https://www.blomsterlandet.se/produ...MI_fn67IXX_wIVwpHVCh3kogOvEAQYBSABEgKgxfD_BwE
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 118 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 118 inlägg
Ok. Om du bara ska skapa en barriär är det bara att köpa vanligt myrr och strö ut. Om du hittar stacken och vill utrota hela skiten har de en relativt ny variant som är mikrogranulat som du kan lösa i vatten och sen vattna hela stacken. Effektivt. Men om det är en stor eller gigantisk stack kommer det ta några månader. Man kan snabba på processen genom att gräva bort allt man kan av stacken och hiva ut i skogen, om man har en skog.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Går det inte att täta ingången i huset?E sthlm01 skrev:
Myror gillar inte att det deras gångar dränks så beroende på hur boet är gjort kan det räcka med några hinkar vatten.T TechChad skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 139 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 139 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 118 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 118 inlägg
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 139 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 139 inlägg
Vi hade en stor stack med massor av myror, det blev tom stigar i gräsmattan, provade alla möjliga medel men icke, dessutom hade de bladlöss i ett par träd som de tog väl hand om - på bekostnad av träden
Försökte med spett nerslaget i stacken en vinter, inget resultat
Till slut på senhösten tog jag en spade och grävde bort stacken , 4 sopsäckar gick iväg till kompostgården
Nu är man nästan allergisk mot myror
Till slut på senhösten tog jag en spade och grävde bort stacken , 4 sopsäckar gick iväg till kompostgården
Det finns två typer och den du länkar till fungerar så att myrorna tar med sig kornen ner i boet och matar drottningen. Den innehåller imidakloprid som fått dåligt rykte eftersom det inte är så bra för bin.E sthlm01 skrev:
Det finns en annan typ, Myrr D (https://www.granngarden.se/myrmedel-bayer-garden-myrr-d-250-g) som innehåller andra verksamma ämnen. Säkert inte bra för bin det heller men där ser jag inget i säkerhetsdatabladet som förbjuder användning på jord.
På tok för jobbig för min smak...hsd skrev:
Vi hade en stor stack med massor av myror, det blev tom stigar i gräsmattan, provade alla möjliga medel men icke, dessutom hade de bladlöss i ett par träd som de tog väl hand om - på bekostnad av träden
Jag har flera myrstackar på tomten (under marken) och får varje år in myror i huset också, letar efter enkla sätt att få bort dom helt.