Bauer Myrr, finns tydligen med förpackningsbild på gräsmatta samt stensättning, men står likväl på bägge ”ej för användning på jord, gräsmattor eller rabatter”.

Någon som vet vad jag kan/ska använda för utläggning precis intill husgrunden (jord, gräs)? Beror skrivningen på olika typer av myrr eller åsyftas att det inte är till för storskalig spridning på gräsmatta p.g.a. det kemiska innehållet?

https://www.blomsterlandet.se/produ...MI_fn67IXX_wIVwpHVCh3kogOvEAQYBSABEgKgxfD_BwE

Düsseldorff
Vad ska du göra? Hindra myror från att ta sig in i kåken eller utrota hela samhällen?

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Vad ska du göra? Hindra myror från att ta sig in i kåken eller utrota hela samhällen?
Det som krävs för att de inte ska vandra in i huset. Både uppgång ur mark och ingång i hus är enkla att se.

Düsseldorff
Ok. Om du bara ska skapa en barriär är det bara att köpa vanligt myrr och strö ut. Om du hittar stacken och vill utrota hela skiten har de en relativt ny variant som är mikrogranulat som du kan lösa i vatten och sen vattna hela stacken. Effektivt. Men om det är en stor eller gigantisk stack kommer det ta några månader. Man kan snabba på processen genom att gräva bort allt man kan av stacken och hiva ut i skogen, om man har en skog.

T
Vilken ska jag använda till vilken i så fall? Eller finns det andra bättre saker att använda?

Düsseldorff
T TechChad skrev:
Vilken ska jag använda till vilken i så fall? Eller finns det andra bättre saker att använda?
Men jag skrev ju det i förra inlägget. Vad är det du vill göra med myrorna?

T
Men jag skrev ju det i förra inlägget. Vad är det du vill göra med myrorna?
Båda två. I ena fallet hindra dom från att komma in och o andra fallet utplåna hela samhället.

BirgitS
E sthlm01 skrev:
Både uppgång ur mark och ingång i hus är enkla att se.
Går det inte att täta ingången i huset?
T TechChad skrev:
Båda två. I ena fallet hindra dom från att komma in och o andra fallet utplåna hela samhället.
Myror gillar inte att det deras gångar dränks så beroende på hur boet är gjort kan det räcka med några hinkar vatten.

hsd
BirgitS BirgitS skrev:
Går det inte att täta ingången i huset?

Myror gillar inte att det deras gångar dränks så beroende på hur boet är gjort kan det räcka med några hinkar vatten.
Tillsätt lite diskmedel 😏

E sthlm01 skrev:
Det som krävs för att de inte ska vandra in i huset. Både uppgång ur mark och ingång i hus är enkla att se.
Vill du bara spärra ingången till huset så är vanlig kanel förvånansvärt effektivt.

Düsseldorff
B Bigfoot skrev:
Vill du bara spärra ingången till huset så är vanlig kanel förvånansvärt effektivt.
Absolut, kanel funkar toppen! Problemet är bara att kanel försvinner så fort det regnar minsta lilla. Det gör inte myrr förrän det regnar rejält.

hsd
Vi hade en stor stack med massor av myror, det blev tom stigar i gräsmattan, provade alla möjliga medel men icke, dessutom hade de bladlöss i ett par träd som de tog väl hand om - på bekostnad av träden
Försökte med spett nerslaget i stacken en vinter, inget resultat
Till slut på senhösten tog jag en spade och grävde bort stacken , 4 sopsäckar gick iväg till kompostgården
Nu är man nästan allergisk mot myror

• Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
E sthlm01 skrev:
Någon som vet vad jag kan/ska använda för utläggning precis intill husgrunden (jord, gräs)? Beror skrivningen på olika typer av myrr eller åsyftas att det inte är till för storskalig spridning på gräsmatta p.g.a. det kemiska innehållet?
Det finns två typer och den du länkar till fungerar så att myrorna tar med sig kornen ner i boet och matar drottningen. Den innehåller imidakloprid som fått dåligt rykte eftersom det inte är så bra för bin.

Det finns en annan typ, Myrr D (https://www.granngarden.se/myrmedel-bayer-garden-myrr-d-250-g) som innehåller andra verksamma ämnen. Säkert inte bra för bin det heller men där ser jag inget i säkerhetsdatabladet som förbjuder användning på jord.

• Gilla
pelkon och 1 till
  • Laddar…
T
hsd hsd skrev:
Tillsätt lite diskmedel 😏
Hur skulle diskmedel vara bra? (frågar av nyfikenhet)

T
hsd hsd skrev:
Vi hade en stor stack med massor av myror, det blev tom stigar i gräsmattan, provade alla möjliga medel men icke, dessutom hade de bladlöss i ett par träd som de tog väl hand om - på bekostnad av träden
Försökte med spett nerslaget i stacken en vinter, inget resultat
Till slut på senhösten tog jag en spade och grävde bort stacken , 4 sopsäckar gick iväg till kompostgården
Nu är man nästan allergisk mot myror
På tok för jobbig för min smak...
Jag har flera myrstackar på tomten (under marken) och får varje år in myror i huset också, letar efter enkla sätt att få bort dom helt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.