I vår trädgård finns en rhododendron vid husväggen. Jag har kikat på att det kommit stora knoppar, och idag har de första börjat slå ut. Men rhododendron ska väl blomma i maj-juni? Är det vanligt att de blommar på hösten?

Hej!
Rhododendronen har redan på hösten utvecklat sina knoppar, men dessa kommer inte att slå ut förrän till våren.

Vår blommade lite lätt för en vecka sedan.

Det är inte ovanligt att enstaka blommor kommer på hösten. I synnerhet en så här pass lång fin sommar. Då vissa knoppar blommar nu blir det motsvarande mindre blommor nästa år.

husis skrev:
I vår trädgård finns en rhododendron vid husväggen.
Tänk på att roddisar behöver mycket mycket höstvattning. Därför är det inte vidare lämpligt att för husgrundens skull ha roddis vid husväggen när man vattnar. Det går emellertid mycket lätt att flytta rhododendron eftersom den har mycket litet och kompakt rotsystem. Det vettigaste är att du funderar på en bättre placering och flyttar busken tidigt nästa höst (eller efter blomningen till våren).

Tack alla för svaren, nu känner jag mig mycket klokare! :-) (inte så lätt att vara trädgårdsmästarrookie alla gånger...)

Tack också för kommentaren om vattningen Yonna. Vi har just nu en hel del växter intill husväggen (tex idegran och just rhododendronbusken) som föregående husägare satt men som vi vill ta bort helt eller flytta med tanke på husgrunden. Ena sidan ska dräneras så då ryker de som står mot den väggen men just roddisen är väldigt fin så den har jag velat spara men inte riktigt vetat hur man flyttar.

Finn helst en halvskuggig plats - de flesta roddisar vill helst inte ha tidig morgonsol eller starkt brännande södersol - och gräv en rejäl grop som du vattnar igen ordentligt och bottnar med rhododendronjord/surjord. Gräv upp busken och se till att du får upp den kompakta 'runda' rotklumpen och plantera ner och fyll igen med den köpta jorden. Vattna rejält igen. Jorden skall vara öppen och sedan fyller du successivt på med löv.

Komplettera gärna med ett par rhododendron till och sätt dessa tätt intill. Roddisar gillar trängsel och familjesällskap.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.