Vi har en tomt där den del vi vill odla på ligger i en stark sluttning åt syd med mkt sand. Mums säger jag - trots att jag har liten erfarenhet av odlande. Området är kanske 10 meter brett och 15 meter djupt, upp tiil huset.

Nu tänkte vi göra förhöjda odlingsbäddar i sluttningen. Hur gör man det bäst; trä, betong eller kanske vårt överblivna tegel? Mått?

Kanske ska kunna vara fönster (varmbänk eller vad heter det nu) på en del men kanske inte på allt?

Runt om ska vi sätta en del bärbuskar och fruktträd.

Längst ner sluttar det inte så mycket längre utan planar ut - fast det är fortfarande hög andel sand. Ska man sätta något spec där (kanske blir fuktigare där?)

Vi ska sätta in en tappkran för sommarvatten någonstans.

Borde vi ta in en planeringsexpert? Vi har satt massor av frön - nu är det "bara" infrastrukturen som ska till...

Någon som vet en bra sida man kan kolla på då? Eller en bok?

/Anna

Kolla forumet på www.odla.nu, i synnerhet avdelningen "Pallkrageklubben".

Jag har en sluttning på min tomt där jag gjort små terasser där jag "murat" upp med natursten för att få
en plan yta,tog lite tid med blev riktigt bra! fast det kanske inte var vad du hade tänkt dig?

Jo det är något sånt jag tänkt mig. Gärna murat - har både lite lecasten och mycket natursten att ta av. Hur högt byggde du och hur brett?

Skicka jättegärna bilder och vad du är nöjd med och motsatsen.

Är det bygglov på sådana här murar?

nåt som jag tycker är snyggt och som vi har funderat på i vår lilla backe är att sätta dit 30-40 cm höga "staket" av flätad pil. Sådana staket kan man köpa färdiga i byggvaruhusen.

Hej, jag byggde som högst kanske 80 cm, jag byggde i halcirklar och tot. längden kanske blev 3-4 meter.
Med natursten så var det riktigt tungt!!
Hittar inga bilder värda att visa tyvärr, men det jag kan säga är att det blir snyggast om man tar murbruk mellan stenarna när man murar upp dem, det går att passa in mycket bättre och enklare.
Har gjort en enligt ovanstående och en annan enligt stora tunga stenar med sand emellan... sanden rann sedan bort
med första bästa regn och det är inte alls lika snyggt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.