yonna
yonna: Fick hem ett par prover. Den dyrare kvalitén (ca 550 exkl moms) är förvånansvärt snygg och 'naturlig'. Behaglig att tassa barfota på också.
2 svar · 5,0k läst
·
A
Aniska: Klängväxter som klematis hjälper på sommaren
5 svar · 3,6k läst
K
kloka_elin: Bor du i Smålandstrakten har Formenta fabriksförsäljning i Värnamo, är rätt billigt. /Elin
4 svar · 6,9k läst
G
great1: vänta med vertikalskärningen till du har klippt åtmisnstone 3ggr så gräset får riktig fart först. Har du ogräs i mattan bör du vänta till Juni och köra Weibulls eller Stroller kombi innan du vertikalskär. Mitt förslag är: Gödsla och toppdressa nu. Klipp några gånger. Vertikalskär och toppdressa i mitten/slutet av maj.( om du inte har rotogräs)
1 svar · 4,2k läst
R
Robert_Brink: Hej Satt en pump i källaren när vi flyttade in som är kopplad till egen brunn. Vi har kommunalt vatten så denna är tänkt att använda till bevattning o dyl. som det är nu så sprutar vattenspridaren bra ett litet tag och sen sprutar den rätt länge med rätt kass stråle. sen går pumpen igång och så efter ett tag blir det bra tryck osv. Hydrofor har arbetstryck på 8bar. tryckvakten
0 svar · 2,0k läst
atelli
atelli: Liten fråga (eftersom vi tog Åsby) hur mkt skulle de ha för en ideskiss?
3 svar · 2,8k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Har tittat på Benders antik labyrint och tycker inte den ser vidare antik ut! Det är den typiska 'byastenen' som flera i den här tråden har avrått från. Däremot har Bender en platta som heter Oxford, och som man med lite god vilja kan likna vid de kalkstensplattor som skulle vara historiskt korrekt att ha runt mitt hus. Men, man kommer inte ifrån att det är en produkt som låtsas vara
17 svar · 18,7k läst
mcfiles
mcfiles: Hej! Tänkte dela med mig en liten guide som jag och min tjej gjorde för några år sedan, när vi skulle bygga vårat växthus. Hoppas den kan vara till någon nytta för er som har funderingar runt detta. Guiden finns under denna länk : http://www.viivilla.se/xdoc/alternative/0000000084.pdf Mvh Magnus
0 svar · 3,3k läst
D
Daniel_K26: Någon som har något att säga om detta mursystem, för- o nackdelar? Skall tydligen gå att använda utan Geonät, ganska högt. Någon som känner till priset? /Daniel
0 svar · 3,7k läst
M
Mats: Jag försökte förtydliga lite var det ska dräneras
4 svar · 4,2k läst
M
Mats: Skippa mackadammen och duken. Lite beroende på hur lerig jorden är så skulle jag säga grov sand och jord i blandning och fyll upp.
1 svar · 1,5k läst
A
anemon66: [citat] Hejsan! Har liknande slänt som dig här hemma, blev efter att vi byggde ut. Vi delade av slänten med en sliperstrapp (ganska bred), längst upp efter bägge sidorna om trappen satte vi spireabuskar samt en vanlig enbuske vid trappen.(detta gjorde för ca: 5 år sen). och för 2 år sen satte vi krypen i själva slänten. är satt så att när enbuskarna växt klart ska vi sätta nån
12 svar · 9,0k läst
M
maggan9: Jag får väl säga Häggmispel, den har inte taggar men ätbara bär. Den blir hög och är snabbväxande. Kan vara klippt eller friväxande och bladen blir mörkröda på hösten.
2 svar · 3,7k läst
R
rydbo: Den funkar inte med ojämttryck, dessutom så sitter det solceller som ska ladda spridaren under dagen, men man måste dock ändå köpa en bevattningstimer
3 svar · 5,7k läst
yonna
yonna: Men resultatet kan komma ett bra tag efter att lastbilen dunstat! Även om plattorna inte skadats kan sättningar märkas efter nästa vintersäsong.
10 svar · 15,2k läst
yonna
yonna: Annars kolla med Isgrannatorp som har norra Europas största sortiment av gräs/bambu etc. Där får du även rådgivning och de levererar till hela landet. http://www.isgrannatorpstradgard.se/
3 svar · 5,8k läst
Q
qassim: Är det svårt med beskrivningen? eller Inga tips!!
4 svar · 3,7k läst
·
J
jawen: Bygga mur eller anlägga stenlagd uppfart är en stor skillnad, jag tror ingen rekomenderar 0-18 d.v.s stenmjöl till 18mm?s sten i murbyggarsyfte då detta skulle bli en "tät" bädd. 8-16 makadam eller 16-32 makadam vibbad ordentligt skulle jag använda på tjälfritt djup, sedan mura första varvet i blött bruk. MvH jawen
2 svar · 4,4k läst
saturnus
saturnus: Jag hade nog dragit ned avståndet till 7-8 meter mellan stolparna. Men det beror även på vad det är för belysningsstolpar du tänkt dig, en del skall ha svagt ljus medan andra kan ha lite skarpare.
1 svar · 5,2k läst
S
Stefan & Tina: Hej! Finns det någon här som har erfarenhet av att lägga mosaik utomhus att gå på, t.ex. på uteplats eller trappsteg. Finns det risk att det blir halt? Tips mottages tacksamt!
0 svar · 3,4k läst
Peppes_Bodega
Peppes_Bodega: Hej! Vi har haft en springbrunn på baksidan av vårt hus.Det är en stenkula som ligger på en hink,lite förenklat. Eftersom vi nästan aldrig ser den skulle vi vilja ha den på framsidan istället.Där både vi och de förbipasserande kan ta del av den. Jag vill gärna ha tips på hur jag ska göra för att det ska passa vårt hus och framsidan där vi vill ha den.Hur ska jag bygga in den så
0 svar · 4,9k läst
·
F
Farzan: Jordfuktad betong gör man av en del cement (ren cement, ingen färdig betongblandning) och tre delar grus eller grov sand. S k gjutsand går t ex bra. Själv, där vi bodde förut, använde jag med framgång en sand- och grusblandning som anläggarna hade lagt på entrégången och som jag hade schaktat bort för att sätta gatsten - men tar man tillvara sånt måste den vara hyfsat ren, inte
4 svar · 22,8k läst
J
JOS81: Jaha, det var ju typiskt! Precis när det är dags att börja gräva i trädgården inför den 42 kvm stora stenbeläggningen så ser jag att gårastenen hos byggmax ska utgå. 119 kr /kvm var ju ett överkomligt pris. Har i vilket fall nu fått tag på sten för 138 kr /kvm inkl lev. och vill ha era synpunkter på följande priser och tillvägagångssätt. Detta gäller en trädgårdsgång.
0 svar · 6,3k läst
V
volvosaabford: Hej kompisarna på forumet! Tack för tipset, jag köpte "Din Trädgård" av Karin Berglund och är mycket nöjd, helt klart en bok att återkomma till! Mvh
9 svar · 5,5k läst
G
gromit42x: Meag i Huddinge har det mesta och säljer till privatpersoner (kräver dock kontant betalning) http://www.meagvasystem.se/ -h
1 svar · 7,6k läst
B
billy_baver: Sekelskiftet 1900 fanns knappast en trädgård utan att man avsatt en betydande del till nyttoväxter, precis som "mino" påpekat. Har du stor tomt skulle jag kunna tänka mig att du får en mer geniun prägel med att avgränsa en rejäl del till bärbuskar och fruktträd i långa, prydligt skötta rader. Kanske växthuslänga eller orangeri för vindruvor. Kryddor och grönsaker. Potatisland.
7 svar · 10,7k läst
R
robban44: Gruset och torvmullen gör att den lerhaltiga jorden blir mer genomsläpplig av vatten, gräsmattejord lägger man på om underlaget är omöjligt att använda till att så gräs på, 15-20 cm minst och det kostar ju lite om man har 600 kvm tomt att fylla upp. Du lär ju behöva minst 90-100 kubik för att fylla upp tomten 15 cm. Det blir några billass. Torvmullen kommer jag inte ihåg riktigt
4 svar · 4,0k läst
Spiderman
Spiderman: Min snart-8-åring har i vart fall lugnat ner sig betydligt med stenkastandet... 4,5-åringen däremot... honom går det inte att hejda... Så fort han ser VATTEN ska det kastas sten... Hade jag anlagt en damm nu så hade den väl varit full av sten efter bara några dagar... Vi får se hur det går när vi monterar upp poolen... Å andra sidan kommer vi alltid att ha uppsyn över barnen när de
2 svar · 4,8k läst
·
DragonLady
DragonLady: Tackar.. ska läsa där o se om jag hittar några svar :)
20 svar · 10,7k läst
A
Ankan80: Här har du en http://hortogreen.com/ Se under bilder under köp produkter
1 svar · 3,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.