Vårt nya hus har ett lokaltåg några hundra meter från tomten. Det bullar ju en del när tåget åker förbi. Har funderat på hur man skulle kunna lösa det med en häck på ca 3 m, kanske någon slags cypresser? Några förslag? Kanske ska man plantera två rader, med mörkgrönt plank emellan? Kan grannen ha några synpunkter på det om man sätter det även mot hans tomt? Det blir i hans söderläge men tomterna är rätt stora så han bör inte skuggas nämnvärt.

dasjo skrev:
Kanske ska man plantera två rader, med mörkgrönt plank emellan?
Ja, jag tvivlar på att bara en häck dämpar speciellt mycket. Särskillt på de relativt låga frekvenser som tågbuller ligger på.

OlaF skrev:
Ja, jag tvivlar på att bara en häck dämpar speciellt mycket. Särskillt på de relativt låga frekvenser som tågbuller ligger på.
Fast det är det vinande ljudet som stör mest tycker jag. Får fundera lite till.

Tror inte en häck dämpar ens i det spektrat. Tror jag alltså, man upphör ju alltid att förvånas. Normalt sett är det i alla fall två saker som stoppar ljud: lufttät barriär och massa. Sedan går det att "trassla in" ljudvågorna i diverse ljudfällor men jag tror att oavsett häcktyp så kommer ljudet gå rätt genom grönmassan.

Jag tror det bästa är att försöka hitta något bullrigt ställe där det finns en häck och testa. Bara att ställa sig framför och bakom häcken och se om det är någon skillnad.

Hej
Buskar träd etc har ingen (eller mycket liten) påverkan vad det gäller buller. Har fått lära mig att det enda som fungerar är en bullervall eller ett riktigt bullerplank.

Häck-plank-häck kanske? Så grannen slipper se planket och jag slipper också se det.

Jag skakar liv i den här gamla tråden eftersom jag har samma problem som den ursprunglige frågeställaren. I mitt fall ligger E6 150 m hemifrån, på andra sidan en åker. Nu finns det planer på att bygga ut detta vägparti till fyrfilig motorväg och jag har därför börjat fundera på att plantera något som kan dämpa ljudnivån lite. Utifrån de tidigare inläggen i tråden har jag förstått att jag inte kommer så väldigt långt med växter men är det någon som har planterat/satt upp nåt som inte är anskrämligt fult och samtidigt fyller sin uppgift som ljuddämpare?

Hemmakatten
Är det inte så att Vägverket har skyldighet att bekosta bullerskydd nu när de bygger ut vägen?

Oj, jag trodde också att en häck skulle dämpa ljudet, framförallt på sommaren. Hm. Då får vi ta den andra metoden vi tänkte med syrener på båda sidor om ett plank ( så att det inte ser illa ut, lantligt läge). Nån som vet vilka höjder som rekomenderas på planket?

Tror det är bygglov på över 1,20.

1,60 är en bra höjd om man vill kunna sticka över näsan. Vägverkets plank är 3m har jag för mig.

Hemmakatten
Det är viktigt att det är tätt mellan planket och marken.

• Gilla
c_olsson
  • Laddar…
Om man väljer att sätta nån form av bullerplank, hur bra är de färdiga, flätade varianterna 180x180 tryckimpr.? Behöver ca 20 st à 200kr/st plus jordankare. Antar att ett riktigt plank blir betydligt dyrare?

Har inte tåg men väl stadsbussar några meter från tomtgräns, och det dröjer lääääänge innan häcken växt upp. Vet att bygglov krävs men grannar har fått i samband med husbygget, tänkte tyvärr inte på att söka då.

Kjell G

Ett bullerplank ska gärna vara tätt av något tungt material t ex betong (det är viktigt att det är tätt även mot marken. Dessutom ska det gärna vara horisontellt randat eftersom ljudvågorna bryts bäst då. Det ska stå så nära bullerkällan som möjligt ...
Plank är täta. Ett staket är genomsiktligt och kräver därför aldrig bygglov. En del kommuner menar att plank måste ha en viss höjd för att vara plank ...
Om vägverket bygger om vägen vill de säkert följa boverkets nya riktlinjer för buller (kolla på boverkets hemsida) Om vägen byggs om räknas det som ett nybyggt hus, tror jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.