4 690 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Val av förankring staketstolpar!
Hej
Skall sätta upp ca 60-70 meter traditionellt trästaket (stolpar, 2 liggande spikreglar och spetsade staketspjälor, allt i falurött).
Har snart grävt alla stolphålen och har hela tiden varit inne på att gjuta ner stolpjärn/plattjärn i papprör för varje stolpe. Har efter att projektets storlek klarnat mer och mer gått över till en lösning med tryckt A virke (ex. 70x70) rakt ner i varje hål, ner med sten och spetta och sen krydda med en säck grovbetong.
Vad säger ni gott folk?
Är variant 1 med stolpbeslag och gjutrör "overkill"?
Andra lösningar och idéer mottages tackamt!
Skall sätta upp ca 60-70 meter traditionellt trästaket (stolpar, 2 liggande spikreglar och spetsade staketspjälor, allt i falurött).
Har snart grävt alla stolphålen och har hela tiden varit inne på att gjuta ner stolpjärn/plattjärn i papprör för varje stolpe. Har efter att projektets storlek klarnat mer och mer gått över till en lösning med tryckt A virke (ex. 70x70) rakt ner i varje hål, ner med sten och spetta och sen krydda med en säck grovbetong.
Vad säger ni gott folk?
Är variant 1 med stolpbeslag och gjutrör "overkill"?
Andra lösningar och idéer mottages tackamt!
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "stolpbeslag"
Stolpbeslag
Stolpbeslag är konstruktionsdetaljer utformade för att säkerställa en stabil och hållbar förankring eller sammanfogning av stolpar. Dessa beslag kan användas i en rad olika byggprojekt, från att stödja staketstolpar till att förstärka
Läs mer
Använde mej av stolpspjut till mitt altanbygge, funka kanon! 
De finns ju ifrån 45*45 och uppåt, så man kan ju anpassa utseendet från litet & nätt till bastant och rejält...
Jag hade kört på stolpspjut, baserat på mina erfarenheter.
De finns ju ifrån 45*45 och uppåt, så man kan ju anpassa utseendet från litet & nätt till bastant och rejält...
Jag hade kört på stolpspjut, baserat på mina erfarenheter.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden