Hej

Vi har en del av vår tomt som ser bedrövlig ut.. ( vi kommer inte åt med gräsklipparen pga stenpartier ) just nu växer bara massa brännässlor där.. ajaj.

Jag funderar på att ta bort gräset och köra med en jordfräs o sen lägga på nått annat.. typ vad? Vi vill inte ha sand el grus.

Funderar på nån typ av täckbark. Ska man ha fiberduk under först?

(Sen tänkte det blir ett utrymme för vår son med ett indiantält av levande växter och en häst av en stock m.m)

Hjälp tack!

Trätrall?

ja, en bit kan vara trall.. men jag tänkte mig nått annat med. Kan man ha sågspån eller nått?

sågspån kommer tyvärr att ruttna bort

Täckbark är ett bra alternativ om man ska ha något som även fungerar som fallskydd. Men med tanke på vad som växer där idag så skulle jag se till att ha en duk i botten mellan jorden och täckbarken.

På kommunala lekplatser har de ofta nåt underlag av halvhårda plattor. Vet inte vad de heter, men de är lite gummiaktiga och kan tydligen ligga direkt på marken.

Du syftar nog på "gummiasfalt" som det kallas. Tillverkas av gamla bildäck och kan fås i en uppsjö av kulörer. Det finns prefab plattor som du nämnde och det kan även "gjutas" på plats. Det har blivit populärt eftersom det även ger rullstolsburna tillgång till lekredskapen.

Gummiasfalt kräver en del underarbete, typ som en plattyta, för att fungera bra.

tack vilka bra förslag. Tror det lutar åt täckbark. :)

Gummiasfalt låter skoj med, men lite krångligt. hihi.

Till paddockar ( hästhage för ridning) används någon sandblandning med rivna gamla elkablar och gamla däck. Här är det alltså inte några plattor utan löst material som sätts dit några cm. Liknar också det man har på konstgräsfotbollsplaner( riven gummidäck

det lät häftigt med. kankse inte är så krångligt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.