Hej
Jag har en asfalterad uppfart. Jag vill ha sten istället och har fått ett anbud på att ta bort asfalten. Det var mycket dyrare än jag trott. Min fråga till detta forum är: Går det att lägga stenen (med sand emellan) PÅ asfalten? Det gör inget att det blir högre. Är det någon som provat?
Tacksam för en diskussion om detta, det finns pengar att spara...

Det borde väl gå bra, fast du bör nog ha ett lager stenflis emellan på ett par centimeter i alla fall.

Kan man inte ta bort asfalten själv på nåt vis?

Man kan hacka bort asfalt med spett om man är armstark och tålmodig, men det är ganska jobbigt så inget att rekommendera om det är större ytor.

Jag tror inte det är några prolem att lägga stenen på asfalt med ett avjämningslager emellan. Förutsättningen är förstås att det är ett bra bärlager under asfalten så att inte denna börjar sjunka på sina ställen.

Om du vill ta bort asfalten, hör med nån traktor/grävarförare som råkar åka förbi i närheten om de kan komma och hacka lite med skopan, asfalt är inte speciellt hårt så det borde inte kosta altför mycket. Sen kan du själv ta bort asfaltssjoken och frakta dem till lämpligt ställe för utfyllnad.

kan tillägga att begagnad asfalt klassas som miljöfarligt så det är "dyrt" att lämna på tippen och knappast lämpligt att bara
gräva ner i marken...
/
M

H
Tror det inte blir speciellt bra dränering med asfalt under sten, men det kanske inte gör någonting?

Har sett att dete varit NY asfalt under stenläggningar i stockholm, därefter sättsand under det. Blir nog ett jättebra underlag. Det bör inte bli något problem med dräneringen heller iom att vattnet är tänkt att rinna av sbnarare än att sippra igenom.

/fredrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.