Vi ska göra om hela vår trädgård. Eftersom det är väldigt mörkt i trädgården på kvällarna vill jag passa på att sätta upp belysning, vilket kräver att man gräver ner kablar i marken. Vill inte gräva i en nysådd gräsmatta så jag vill göra det före eller under själva arbetet med gräsmattan.
Har funderat på någon "pollare" och fasadbelysning men känner mig inte nöjd och väldigt osäker. Har försökt få råd på diverse belysningsföretag men deras kunskaper har varit förbluffande dåliga på utomhusbelysning.

Var kan man få kvalificerad hjälp, helst i nord-östra Skåne?

Har du några tips eller dåliga erfarenheter?

Snälla, hjälp mig!

Om du satsar på ett lågströms system med en trafo (t.ex 24v) så måste det räcka med ett snitt i gräsmattan och sedan lägga kabeln däri. Man behöver ju inte gräva ett dike precis ;) Det beror ju lite på vart närmaste vägguttag sitter och hur trädgården är upplaggd osv...

Lägg all kabel i rör eller slang så att de gåra tt byta utan att gräva upp igen. Helst 50mm kabelskyddsslang då den är gjord för jobbet

Tänk på att göra ditt snitt djupare än ett spadtag..

Hej !

Hur har det gått med din belysning ?
Jag har samma problemställning med stor trädgård ganska så mörkt.
Intresserad av vilka ideer och lösningar ni valt

Börja med en solcellsdriven lampa från Clas Ohlsson. Kostar 59 kronor. Utvärdera, och köp fler eller sök alternativ. Alternativen innebär tyvärr nergrävd kabel.

Den där solcellsdrivna lampan från Clas Ohlsson var rena skräpet. Jag slängde den efter första säsongen. Det var visserligen ett par år sedan - men jag tror man ska gå upp mer i kvalitét.

Ta tag i det ordentligt istället på en gång.
Ritning, minigrävare och kabelrör+PEM slang för vatten till en vattenpost(er).
Minigrävare är billigare än kiropraktor, det är inte många som har tillräckligt stark rygg idag för att gräva en trädgård.

Henrik

yonna skrev:
Den där solcellsdrivna lampan från Clas Ohlsson var rena skräpet. Jag slängde den efter första säsongen. Det var visserligen ett par år sedan - men jag tror man ska gå upp mer i kvalitét.

Säg inte det, köpte förhållandevis dyra solcellslampor på Bauhaus...
Dem var ju iofs något bättre än Rusta och Clas Ohlsons men inte värt priset!
Jag slängde dem och köpte 12 volts lampor och grävde istället!

Kvalitet och pris behöver inte följa varandra :rolleyes: - jag gav rådet att gå upp i kvalitet ...

Av vilken anledning måste solcellslampor inköpas på de nämnda varuhusen. Är anledningen att ingen annan erbjuder dem?

Personligen tror jag att det måste finnas bättre alternativ, jag skulle nog söka vidare. Att slippa transformator, kablage o.s.v. innebär ju en mycket stor fördel.

per

pernitta skrev:
Av vilken anledning måste solcellslampor inköpas på de nämnda varuhusen. Är anledningen att ingen annan erbjuder dem?

Personligen tror jag att det måste finnas bättre alternativ, jag skulle nog söka vidare. Att slippa transformator, kablage o.s.v. innebär ju en mycket stor fördel.

per
visserligen men tänk på att då du behöver dem som mest funkar dem sämst, dvs
under hösten och vinterhalvåret då det knappt är någon sol att tala om...

• Gilla
Harald Boye
  • Laddar…
Här är en smidig lösning som jag såg på årets trädgårdsmässa:
http://www.in-lite.se
man lägger en 12v kabel (eller flera) runt om i trädgården där man kan tänka sig att ha belysning. sen klickar man fast lampsladden vart som helst på den fördragna 12v kabeln...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.