2 502 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Avfuktning vind
Hej
Jag har installerat en sorpionsavfuktare på vinden enligt konstens alla regler dvs
* korrekt placering
* hyfsat tät kallvind
Trots detta så sänks inte RF något!!
Så mina funderingar är
1. Hur lång tid tar det innan RF börjar sjunka
2. Har jag gjort något fel
Jag har installerat en sorpionsavfuktare på vinden enligt konstens alla regler dvs
* korrekt placering
* hyfsat tät kallvind
Trots detta så sänks inte RF något!!
Så mina funderingar är
1. Hur lång tid tar det innan RF börjar sjunka
2. Har jag gjort något fel
Medlem
· Stockholm
· 4 650 inlägg
Hej
Ja det kan vara så att om den bara är "hyffsat tät" så försöker du avfukta omgivningen också.
Om man tätar allt så kommer det fungera bättre i det avseendet.
Men prova och täta lite mer, och sen får du vara vaksam på om det är för tätt och börjar lukta instängt.
Det kan också vara så att det fylls på med fuktig luft från bostaden.
Hur ser bostaden ut, vem bor där och hur många och hur lever ni och vad har ni för ventilation.
Ja det kan vara så att om den bara är "hyffsat tät" så försöker du avfukta omgivningen också.
Men prova och täta lite mer, och sen får du vara vaksam på om det är för tätt och börjar lukta instängt.
Hur ser bostaden ut, vem bor där och hur många och hur lever ni och vad har ni för ventilation.
Produkter som diskuteras: "avfukta"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Sommarhus som står tomt mestadels
Allt ser tätt o fint ut
QUOTE="Workingclasshero, post: 4754990, member: 80691"]Hej
Hur ser bostaden ut, vem bor där och hur många och hur lever ni och vad har ni för ventilation.[/QUOTE]
Allt ser tätt o fint ut
QUOTE="Workingclasshero, post: 4754990, member: 80691"]Hej
Hur ser bostaden ut, vem bor där och hur många och hur lever ni och vad har ni för ventilation.[/QUOTE]
Workingclasshero skrev:
Hej
Workingclasshero skrev:
Hej
JaM Mikken skrev:
Började med att köpa en ordentlig fuktmätare på Ljungby fuktkontroll.
Körde sedan med sorptionsavfuktare och fick önskad effekt.
Har dock slutat använda den då jag mätt och ser att jag endast har förhöjda fukthalter under begränsade perioder och ingen synlig mögeltillväxt.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Har du konventionsproblem på vinden, dvs fuktigt på vinden utan att det läcker in vatten utifrån?
Som nämnd tidigare så är det enbart halvårs problem. Vintertid när varm fuktig luft från bostaden läcker upp så kondenserad den mot den kalla underlaget som gör att det blir fuktigt på råsponten och mögel börjar växa.
Att börja avfukta vinden pga konventionsproblem är ingen bra lösning.
Har du för fuktigt på vinden ska du i första hand koncentrera dig på ventilation inomhus.
Får du in ordentlig snurr på luften inomhus så kommer inte varm och fuktig luft hinna kläcka ut till vinden och kondenseras.
Vad jag vet så kan man avfukta vindar i fall det skett något inläckage pga regn eller snö. Men det är väl bara provisoriskt för att få ned fuktvärdena.
Som nämnd tidigare så är det enbart halvårs problem. Vintertid när varm fuktig luft från bostaden läcker upp så kondenserad den mot den kalla underlaget som gör att det blir fuktigt på råsponten och mögel börjar växa.
Att börja avfukta vinden pga konventionsproblem är ingen bra lösning.
Har du för fuktigt på vinden ska du i första hand koncentrera dig på ventilation inomhus.
Får du in ordentlig snurr på luften inomhus så kommer inte varm och fuktig luft hinna kläcka ut till vinden och kondenseras.
Vad jag vet så kan man avfukta vindar i fall det skett något inläckage pga regn eller snö. Men det är väl bara provisoriskt för att få ned fuktvärdena.
Hej,
Tack för svar!
Jag har inga synliga läckage, men jag har ändå 85% luftfuktighet trots 10-15 grader varmt på vinden i en sommarstuga såhär års, stugan bebos bara på helgerna. Sommartid ligger RF runt 70%.
Kanske kan vara ett "osynligt" läckage?
Bara självdragsventilation och högst sannolikt ingen diffspärr mellan bodel och vind. Har precis renoverat allt invändigt så om jag ska installera diffspärr eller kanske snarare ångbroms så får det bli uppifrån, är det en bättre väg att gå tror du?
Tack för svar!
Jag har inga synliga läckage, men jag har ändå 85% luftfuktighet trots 10-15 grader varmt på vinden i en sommarstuga såhär års, stugan bebos bara på helgerna. Sommartid ligger RF runt 70%.
Bara självdragsventilation och högst sannolikt ingen diffspärr mellan bodel och vind. Har precis renoverat allt invändigt så om jag ska installera diffspärr eller kanske snarare ångbroms så får det bli uppifrån, är det en bättre väg att gå tror du?
Du får absolut inte lägga in någon diffspärr uppifrån, alltså från vindens sida, om det är det du menar.M Mikken skrev:Hej,
Tack för svar!
Du får bara montera plasten/diffspärren på den varma sidan, dvs från bostaden.
Lägger du den på vinden på den kalla sida så kommer det regna inomhus.
Vad gäller 70% rf på sommaren så är det garanterat något knass. Låter nästan som ett osynlig läckage någonstans eller att avluftningen (luft från avloppssystem) läcker ut på vinden
Hur ser taket ut?M Mikken skrev:
Gammalt? Finns papp eller ej?
Är du osäker på takets täthet så anlita en besiktningsman som snabbt kan identifiera möjliga inläckage ställen.
När du mäter upp fuktigheten på vinden på sommaren, mäter du rf även ute i det fria. Inte helt omöjligt att det kan vara 70rf ute i luften ibland om du bor i ett fuktutsatt område med fuktig dålig dränerande mark.
Jag skulle höja på ögonbrynen om jag mätte upp 70% rf på vinden en sommardag medans ute i det fria ligger den på 50-60% utan att det är något temperaturskillnad mellan ute och vinden. I sådan fall tyder allting på fukttillskott från läckage eller något annat.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden