M
Hej
Undrar om offerten är rimlig? Trodde papptak skulle vara relativt ekonomiskt, men närapå 300 000kr...Hade räknat på mycket mindre. Dessutom ingår ju ingen lagning om träet skulle vara ruttet under. Kan ju bli hur dyrt som helst.😳

Taket är L-format, ca 120kvm 30 graders lutning. Shingeltak i nuläget.

Leverans och montering av takfotsställning
Demontering av befintliga hängrännor, stuprör, krönplåtar, plåtintäckningar, shingel samt underlagspapp m deponi.
Montering av ny underlagspapp
Montering ny fasregel
Montering av trekantsläkt som listtäckning.
Nytt tätskikt
Montering av nya hängrännor, stuprör, krönplåtar samt plåt runt vent.
Städ

Totalt efter ROT: 296 380kr inkl moms

• Gilla
  • Wow
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Papptak och listtak är inte samma då papptak bara blir "billiga" pga den snabba montagetiden och ditt tak är allt annat än snabbt så det kommer inte bli billigt. Med det sagt så tycker jag ändå det låter dyrt.

• Gilla
Leo2021 och 4 till
  • Laddar…
M
Rickard. Rickard. skrev:
Papptak och listtak är inte samma då papptak bara blir "billiga" pga den snabba montagetiden och ditt tak är allt annat än snabbt så det kommer inte bli billigt. Med det sagt så tycker jag ändå det låter dyrt.
Kan shingel igen bli billigare?

Rickard.
M MoveMe skrev:
Kan shingel igen bli billigare?
Kan bli, om det sen är billigare än ett vanligt papptak vet jag inte men vill du ha ett listtak kan du kosta på dig att göra en grundligare offertförfrågan. Det är inget lättsamt projekt för gemene pappläggare så chansen är inte obefintlig att dom saftade till ordentligt.

Alla alternativ som inte kräver rivning kan snabbt bli prisvärda, bandplåt kanske?

• Gilla
Pmbbygger
  • Laddar…
M
Rickard. Rickard. skrev:
Kan bli, om det sen är billigare än ett vanligt papptak vet jag inte men vill du ha ett listtak kan du kosta på dig att göra en grundligare offertförfrågan. Det är inget lättsamt projekt för gemene pappläggare så chansen är inte obefintlig att dom saftade till ordentligt.

Alla alternativ som inte kräver rivning kan snabbt bli prisvärda, bandplåt kanske?
frågade om plåttak, men dom sa att det skulle bli ännu dyrare. Fast frågade ju inte om de hade räknat med att riva det gamla taket med då.

• Gilla
Arne Karlsson 1
  • Laddar…
Jag är inom 5-7 år i samma sits dvs mitt listtäckta tak bör läggas om då det ligger mycket utsatt för sol och vind. Icopal var här i somras för en reparation (det blev mycket snyggt) och vi diskuterade just det framtida takbytet. Jag förstod det som om att arbetskostnaden blir bra mycket högre med listtäckning.

För min egen del skulle annan typ av tak förstöra husets identitet. Jag har också varit inne på plåt/shingel etc men förkastat detta. I min landsända finns inte många takläggare som kan jobbet.

När jag byggde återstod det endast två gamla hus med listtäckning i min lilla by. Nu finns det ett tiotal som plockat upp denna gamla taktradition och det är mycket trevligt.

TS bör naturligtvis ta in fler offerter men det viktigaste är ändå att kolla upp referenser på redan gjorda snygga listtäckningar.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Rickard.
M MoveMe skrev:
frågade om plåttak, men dom sa att det skulle bli ännu dyrare. Fast frågade ju inte om de hade räknat med att riva det gamla taket med då.
Vad dom säger är inte en särskilt bra källa 😉
Vill du ha en indikation får du nog prata med en plåtslagerifirma.

• Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
M
Rickard. Rickard. skrev:
Vad dom säger är inte en särskilt bra källa 😉
Vill du ha en indikation får du nog prata med en plåtslagerifirma.
Takfirman sa att de gör alla typer av tak, därför jag bad om offert på det som skulle vara mest prisvärt. Men jag väntar in offerter från fler takfirmor. Men du menar på att vända sig direkt till ett plåtslageri är bättre för ett plåttak? Blir fler firmor att ta in och samordna då?

Rickard.
M MoveMe skrev:
Men du menar på att vända sig direkt till ett plåtslageri är bättre för ett plåttak? Blir fler firmor att ta in och samordna då?
För ett falsat plåttak absolut, för andra plåttak är det inte säkert men kan vara.

Varför jag föreslog falsad bandplåt var för att jag sett plåtslagare montera direkt på shingel med bara en underlagsduk mellan med bra resultat. Det är mycket tid och pengar i att riva shingel så det KAN ändå bli relativt prisvärt men knappast billigt i och med allt som ska göras runt om.

Fundera på vad du/ni vill ha och in med mer offerter ;)

M
Rickard. Rickard. skrev:
För ett falsat plåttak absolut, för andra plåttak är det inte säkert men kan vara.

Varför jag föreslog falsad bandplåt var för att jag sett plåtslagare montera direkt på shingel med bara en underlagsduk mellan med bra resultat. Det är mycket tid och pengar i att riva shingel så det KAN ändå bli relativt prisvärt men knappast billigt i och med allt som ska göras runt om.

Fundera på vad du/ni vill ha och in med mer offerter ;)
Falsat plåttak är vad jag ville ha från början, därför jag tänkte mig listtäckt papptak skulle vara ekonomivarianten. Tack, ska verkligen ta in fler offerter.

Skicka /posta bilder jag kan kolla upp räkna vad skulle jag ta för ditt tak.

Ett annat alternativ är Clicktak, kanske inte lika bra som dubbelfals med ser it nästa lika.

• Gilla
MoveMe
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Hej
Undrar om offerten är rimlig? Trodde papptak skulle vara relativt ekonomiskt, men närapå 300 000kr...Hade räknat på mycket mindre. Dessutom ingår ju ingen lagning om träet skulle vara ruttet under. Kan ju bli hur dyrt som helst.😳

Demontering av befintliga hängrännor, stuprör, krönplåtar, plåtintäckningar, shingel samt underlagspapp m deponi.
Montering ny fasregel
Nytt tätskikt
Städ

Jag fick listlagt ett tak 2017. Här ingick endast listning och toppskicktet Tribolit SEP 4800, eftersom listläggning traditionellt innebär att man listlägger regndalar vid takfoten och inte har rännor. 1 kupa ingår, 45° lutning, inget ROT (nybygge) men allt material och distanskostnader ingick: 575 kr/m² i dagens penningvärde. 10 års garanti på jobbet och 15 år på materialet.

• Gilla
Turpen
  • Laddar…
Högre matematik: hur många kvm blir 70 kvm byggyta och 45° lutning ....?

För mig kommer det ju utgå ROT.

M MoveMe skrev:
Hej

Montering ny fasregel
Nytt tätskikt
Städ

listtäckning tar självklart längre tid, så arbetskostnad blir mycket högre än på vanlig papp . men över 2000kr m2 låter i överkant .

jag driver takfirma och hade nog hamnat utan att ha sett taket på 210-230.000 efter ROT om det ligger i stockholm .

Jag tycker att du ska kolla vad det kostar att lägga klicktak. Är mycket billigare än riktigt bandtäckning.

//AA

• Gilla
MoveMe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.