Studenter
JohntheBuilder: Hej! Tack alla ni som har svarat på enkäten. Jag stänger ner enkäten nu då det är dags att skriva färdigt rapporten. God jul på er och ta hand om er. /John [citat]
Stego1: [citat] Jag tycker ekvationen verkar lite sned. 8769 kwh per år kan aldrig räcka till uppvärmning på en så stor kåk. Om 60% är värme, skulle resten i så fall vara övrig elförbrukning. Det låter jävligt mycket för hushållsel. Min kåk är från -63 och behöver runt 18 - till 20 000 kwh för värmen och vi gör av på drygt 5000 kwh för elen men då har vi pool också. Kör pellets
JonasHHH: [citat] Har planritningar över rörinstallationer och flödesscheman att tillgå. Har stirrat mig blind länge nu, men det ska stå på själva ritningen då?
KnockOnWood: Enkäten var kanske lite väl ytlig och enkel.
Immobil: [citat] Har du kört fast? Nu har det nästan gått två månader och inget svar.
bonano90: [citat] Hej, några år sedan du lade inlägget men testar ändå :) Vi har köpt en tomt som tillåter 5,6x15,8 och jag undrar om du är sugen på att rita något intressant åt oss? 2-plans villa utan källare.
Fairlane: Om jag får vara lite gnällig (och det får jag för jag ären gammal gubbe ;)) Caps-Lock behöver man inte trycka på innan man skriver en rubrik. Beskriv gärna vad det är för enkät om du vill få lite mer respons. En okänd länk brukar man ju inte rekommenderas att klicka på så då bör man vara ännu tydligare vad det är frågan om.
b8q: Vattenburen värme får man lägga själv, elgolvvärme kräver en elektriker.
Buildgates: Sambandet mellan spänning, ström och resistans är: Spänning = Ström x Resistans, vilket kallas Ohms lag. Tycker detta illustreras ganska bra i nedanstående figur. Dvs, ju mer resistansen ökar (Ohm drar åt sitt rep) och strömmen ökar (Amp kryper fortare), desto högre spänning krävs det (Volt måste knuffa hårdare). [bild] Alternativt, om man skriver Ohms lag som Ström = Spänning /
Fille_89: [citat] Hej, Hur gör man för att kirra en plats på ett företag som traditionell lärling? Finns det några forum för att komma i kontakt med bolag som kan vara mer intresserade av att ta in ngn? Bor i Göteborgsområdet och har ringt runt en del men har hittills blivit informerad av samtliga bolag att de inte tar in traditionella lärlingar pga. det stora åtagande det är att tillsätta
EbbaEngdahl: Oj! Tack för att du säger till! Vi har nu fixat detta och länken bör fungera nu! :)
Phillesson: Hej! Är ny här på forumet, men hittade ingen tråd om examensarbete som var hyfsad ny. Hur som helst så har jag ingen erfarenhet kring byggkonstruktion på arbetsmarknaden, men det är något jag inriktar mig på under min utbildning. Har inte någon större erfarenhet av produktion heller. Med det vill jag säga att jag vill få lite information från erfarna/nya konstruktörer eller
Stefan N: Allt från ingenting till att det rasar, går ju inte svara med den obefintliga infon.
Staffans2000: Japp. Den söndercurlade generationen i ett nötskal.
Kbahhwn: Vilka olika sätt finns det att skära till tapeter vid framförallt takvinkeln och golvlisterna 3 st? Här syftas inte verktyg utan vilket sätt tapeten avslutas
raveper: Är väggarna jämna och fina så rullar du upp tapetklister. Sätter tapeten. Borstar eller drar bort luftbubblor som blir osv.
Kollektiv2020: [citat] Tack så mycket för svaret Daniel! Ändrar lite i vår enkät direkt nu efter det du tog upp i ditt inlägg angående yta. Angående kategorierna vi listat upp så kommer vi förhålla oss till det i resten av vårt arbete.
Jörgen Ö: Man vill aldrig se en råkant vid plattsättning, alltså man vill inte se kanten på kaklet/klinkern om den är oglaserad. Så vilken som rår över den andre spelar ingen roll, så länge man inte ser en råkant. Men om man nu blir tvungen av ngn anledning väljer man den som syns minst Hoppas du förstår vad jag menar.
ToRy: Så du ska bygga ett komplett förråd helt enkelt? Då blir frågan lite mer komplicerad. Du behöver räkna ut golvbjälklaget som är i en dimension reglar, väggarna som troligen är i en annan dimension - vars virkesåtgång även beror på hur mycket fönster och dörrar du ska ha, och sist taket vars dimension och konstruktion - och därmed virkesåtgång - hänger på vilken belastning