Byggahus.se

Måla tegelhus

1. M
    Medlem Nivå 1
    Vi är lite sugna på att måla vårt tegelhus. Har förstått det som att vissa typer av tegel är svårare att måla på för att det kan orsaka frostsprängningar. Men hur vet vi vilken sorts tegel vi har? Vi har ett rött tegelhus. Sedan så har jag hört att ett målat tegelhus behöver målas om ungefär vart 25:e år. Stämmer detta? På färgaffären pratade de både om silikatfärg och silikonfärg. Vilken ska man välja och vad är skillnaden? Finns det några andra risker med att måla ett tegelhus? Jag hoppas att det finns någon kunnig som kan svara på mina frågor.

2. E
    Medlem Nivå 10
    Den största nackedelen med att måla ett tegelhus är ju att ni i samma stund ni sätter penseln mot väggen skapar er ett extra underhållsmoment på huset (rena tegelfasader är i princip underhållsfria).

Det där med 25 år skulle jag ta med en nypa salt. Det beror helt på hur väder och vind ligger på huset där ni bor, samt hur känsliga ni är för mindre färgskillnader (som uppstår när färgen börjar bli gammal).

Ni behöver ju inte oroa er för att teglet skall ruttna (som en träfasad), men man vill ju inte leva med att huset ser skabbigt ut efter ett tag och då blir det att måla om.

Generellt är det väl silikatfärg som gäller för tegel och får jag ge mig på en gissning (amatörgissning) så andas silikatfärgen bättre än silkonfärgen, men ta det för vad det är: en gissning.

Edit: hittade en tråd ang. skillnaden på silikatfärg och silikonfärg. Den kanske kan vara till hjälp?
    http://www.byggahus.se/forum/fasad/97224-silikat-resp-silikonfaerg.html

Redigerat 12 maj 2011 14:51
    • Laddar…
  3. I
    Medlem Nivå 1
    Har ni funderat på att putsa. Tegel lämpar sig bra för puts.

4. K
    Medlem Nivå 8
    Hej!

Vi har just målat vårt tidigare gula tegelhus tredje varvet med vit färg i helgen så vi har viss erfarenhet som jag gärna delar med mig av. Summerat måste jag säga att det var riktigt roligt att måla tegelhuset då det gick relativt snabbt och att resultatet verkligen syns :) Vi har renoverat för 700 kkr men de 20 kkr vi lagt på att måla fasade är det som vi får mest beröm för.

Vårt hus är från 65 och vi blev rekommenderade just silikatfärg då denna färg kan "andas" och därmed inte orsakar frostsprängningar. Vi använde följande färg:

http://www.beckers.se/Utomhus/Vara-Produkter/Putsfasad--Betong/Silikatfarg/

Förra sensommaren målade vi de två första varven och målade tredje varvet nu i helgen. Våra erfarenheter är att det tar en evighet att "handmåla" och att det går jättesnabbt att sprutmåla. Tyvärr gick färgsprutan sönder förra sommaren vilket innebar att vi fick måla en gavel för hand - det jobbet gör jag inte om......

Så grundtipset är att sprutmåla då det är ett evighetsjobb att få det snyggt om du målar för hand. Det var dock inte helt lätt att hitta någon i Umeå som ville hyra ut en färgspruta till privatpersoner så börja söka i tid.

Våra tips:

• Laga alla skador i fasaden innan du målar då de kommer att framträda ännu tydligare efter det att du målat (i alla fall om du målar med ljus färg)

• Se till att hyra en riktigt bra färgspruta och att du verkligen får bra instruktioner både av hur den fungerar och hur du ska rengöra den. Den färgspruta vi hyrde kostade tydligen 25 kkr så även uthyraren var intresserad av att vi förstod hur den fungerade och hur vi skulle rengöra.

• Ett förlängningsmunstycke är guld värt då det ökar din arbetsradie och minskar tiden avsevärt. Speciellt om du har ett "högt" hus. Vi körde både med och utan och det tog tre gånger så lång tid utan förlängningsmunstycket. Förlängningsmunstycken är dock mycket dyra så var försiktig med det när du målar.

• Tänk på att färgen kan blåsa ganska långt så se till att kolla omgivningen både innan och under tiden du målar. Silikatfärg på grannens bil är inte bra för grannsämjan..... Är det bara relativt vindstilla och du håller munstycket nära huset bör det inte vara några problem.

• Täck, täck och täck - färgen har en förmåga att leta in överallt när du sprutmålar. (Vi fick måla om sockeln....)

• Spruta gärna först ett varv med silikatbinder så går det inte lika mycket färg.

• Silikatfärgen är relativt "tjock" så färgen hade en förmåga att täppa till munstycket för oss. Vi höll på att ge upp innan vi fick rådet att förtunna med mer än de 10% som står i instruktionerna. Här får du nog testa dig fram kring vilken förtunning som är lämplig.

• Se till att du enkelt kan köpa mer färg om det behövs då det är riktigt svårt att beräkna åtgången. Det är mindre roligt att vänta två dagar på färg när sprutan kostar 1200 kr/dygnet.... Vi gjorde totalt av med 5 liter binder och 150 liter färg.
    För oss tog det följande tid i "semestertempo" för vårt enplanshus på ca 120 kvm:
    - 1 dag för täckning
    - 1 dag för lagning
    - 2 tim för varje varv vi målande under förutsättning att vi hade förlängningsmunstycke och att färgen hade rätt förtunning.
    - 4 tim för att måla om sockeln:S

Lycka till!

/Krister

5. J
    Medlem Nivå 1
    Tjenare. Ni råkar inte ha bilder på hur huset blev?

Gärna ”före-efter-bilder”?

Med vänlig hälsning, Jonas

• Laddar…
  6. Abbe1969
    Medlem Nivå 1
    h
    hej,
    fick ni bilder från Kriser?

7. J
    Medlem Nivå 1
    Nej, det fick jag inte.

8. K
    Medlem Nivå 8
    Huset är sålt sedan några år så det känns inte rätt att lägga ut bilderna på någon annans hus.

/Krille

9. xarfez
    Medlem Nivå 1
    Jag lånar tråden lite. Vi har precis målat om vår gula tegelhus enligt konstens alla regler.
    En primer, Beckers silikat färg i två lager.

Men nu upptäcker vi att färgen har lossnat på vissa ställen. Ser ut som det har blivit ett lager ovanpå fogarna som man lätt kan pilla bort.

Och vi har även upptäckt att färgen på påär väldigt ömtålig. Skrapar något emot så lossnar färgen och gula teglet lyser igenom.

Har målarna gjort något fel? För varmt? För kallt? För fuktigt? Fel på färgen?

Logga in för att se filmer.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    received_247180696545561.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    received_720106522079770.jpeg

Redigerat 25 maj 21:30
  10. Joachim Johansson
    Medlem · Nivå 5
    Vet ej vad felet kan va men prova borsta av det som lossnar och stryk på ett till lager färg. Så har jag gjort på några utsatta ställen där det ofta stänker vatten.

11. xarfez
    Medlem Nivå 1
    Jag misstänker också fukt. Har testat som du säger så ser vi vad som händer. Panik om hela huset blivit så här. Tur det är väldigt begränsat.

12. Joachim Johansson
    Medlem · Nivå 5
    Jag har två byggnader med målat tegel som gjordes för 3 respektive 1 år sen, och det är bara på två ställen på den ena byggnaden där jag har behövt göra det. Garaget som målades för 3 år sen ser fortfarande nymålat ut. Löser man vattnet/fukten så är det nog lugnt.