1 549 läst ·
1 svar
2k läst
1 svar
Renovera innervägg mot stenfasad
Hej! Jag har ett hus byggt av sten o puts från 60-talet. Började i fel ände vid köksrenovering och upptäckte först gammal läcka i taket ner på vinden.. Bytte ut taket på vinden eller dvs golvet där läckan varit. Lät det stå o torka under hela förra hösten och nu var det dags att ta tag i innerdelen...Det man inte ser finns inte eller? Såg ju att i hörnet på innertaket för läckan var takplattorna lite gröna. Tog bort alla takplattor o fixade till det som påverkats. Kändes okej. Nästa grej...golvet i samma hörn. När jag rev köket för att byta ut mot nytt så upptäckte jag att det inte fanns något golv just där, övriga delar av golvet, ja, men inte i hörnet. Där var sågspånet helt blottat o luktade unket. Sög då bort allt spån som var påverkat, lät det lufta och nu luktar det helt okej. Dags att ta tag i tapetbytet...Tar bort listen närmast golvet en bit ifrån hörnet och det är inte helt fräscht där heller. Renoveringstapeten jag just satt upp rivs väck och nu har jag fått fram själva fasaden, stenen på insidan. Vad gör jag nu?
1 Gissar att även detta får torka o lufta först men vad sätter jag för material mot stenen? Satt någon slags plastduk som liknade väv som inte såg så kul ut och nu borttagen (just nu väldigt glad att jag bara har en våning under vinden o sen källare).
2. Får jag bukt med det skadade enbart genom att ta bort eller måste jag ta hit fackman? (Vilken kostnad kan detta handla om? ) Kan det vara vits med att mäta fukt trots att det verkar torrt och vad använder man för att se om det finns mögel?
3. Finns det fler saker jag kan ha missat?
Tack på förhand från en väldigt otålig hemmafixare som längtar tills att äntligen få beskåda slutresultat....
1 Gissar att även detta får torka o lufta först men vad sätter jag för material mot stenen? Satt någon slags plastduk som liknade väv som inte såg så kul ut och nu borttagen (just nu väldigt glad att jag bara har en våning under vinden o sen källare).
2. Får jag bukt med det skadade enbart genom att ta bort eller måste jag ta hit fackman? (Vilken kostnad kan detta handla om? ) Kan det vara vits med att mäta fukt trots att det verkar torrt och vad använder man för att se om det finns mögel?
3. Finns det fler saker jag kan ha missat?
Tack på förhand från en väldigt otålig hemmafixare som längtar tills att äntligen få beskåda slutresultat....
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Välkommen till Byggahus forum!
För en utomstående är det viktigt att få ett grepp om huset som helhet, dvs hur det är byggt i stora drag. Av din beskrivning låter det som om huset har murade ytterväggar som dessutom är bärande, dvs minst helsten (25 cm) tjocka. Detta är väldigt ovanligt för ett 60-talshus så jag blir lite frågande. Alltså en kort beskrivning av huset, gärna med ritningar och något exteriörfoto.
För en utomstående är det viktigt att få ett grepp om huset som helhet, dvs hur det är byggt i stora drag. Av din beskrivning låter det som om huset har murade ytterväggar som dessutom är bärande, dvs minst helsten (25 cm) tjocka. Detta är väldigt ovanligt för ett 60-talshus så jag blir lite frågande. Alltså en kort beskrivning av huset, gärna med ritningar och något exteriörfoto.
Klicka här för att svara