G
guggen: [citat] Idag används tex ekofiber (återvunnet papper med borax), linskivor och ull, träfiberskiva som organiskt material i hygroskopiska lösningar. Antar att pappret är vanligast då det är billigast, följ av träfiberskivor.
13 svar · 2,9k läst
·
N
nyss ny husägare: Stort tack för svaren! Då kör jag på med planerna:) Gjorde en mindre pergola på andra sidan huset förra året på samma sätt men där var spännvidden bara 1,5m så då kändes det lugnare. 45x70 ska inte ha balkskor utan skråskruvas uppe och nere med långa träskruv in i 45x145-reglarna eftersom de inte ska bära någon vikt räcker det nog fint.
12 svar · 5,7k läst
·
V
V33nom: Hejsan hoppsan! Jag är nu inne på min 3e sommar med ett lazy spa! Och jag är heelnöjd! Men nu känner jag att det är dag för en permanent lösning! Funderar så på en "badtunna" i glasfiber med elpatron på 6kw Ev tillägg *spottar *rening *bubblor * lock "måste" Vad säger folk, edel bör ju ha erfarenheter på månadskostnader, priser och tips på bra leverantörer :)
0 svar · 1,4k läst
Tingis
Tingis: Lite halvkasst ljus men det får funka [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
4 svar · 1,5k läst
·
ricebridge
ricebridge: [citat] Ok då... ;) Särskilt inte om man ska passa på och göra en massa annat också, som flera skriver. Vilket man givetvis ska. Då kör man ju allt i ett svep, och blir många bekymmer lättare sen.
7 svar · 7,0k läst
·
slaskman
slaskman: Hade börjat med att tilläggsisolera taket och sett över alla fönster. Leta värmeförluster med värmekamera det verkar vara orimligt kallt
1 svar · 1,4k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Jo visst, enkelt, funktionellt och stilrent. Men det ser ju ut att vara ett sovrum. Var och hur sover de? Med ögonbindlar?
3 svar · 4,8k läst
·
S
Sunq: Hej hej, är i lite byggar tankarna igen och nu har jag börjat sneglat lite på att bygga ett industrifönster (liknade bifogade bild). Men vad är era fönster byggd av för storlek på era fyrkantsrör? Hur är det gjort där glasen sitter?=)
0 svar · 1,1k läst
P
Per_Eriksson: Borde gå bra, är ju inte stort hål som krävs för att ta sig igenom, typ 40-50cm brett bara.
1 svar · 1,2k läst
Johnny Viking
Johnny Viking: Vad skulle ni välja här? Hålet som är kvar samt öppningen till vänster vill jag ha glas i för att få in ljus. Syftet är även ljudisolering på så sätt att det ska avskärma ljudet väl från näraliggande fastighet. Därför gick tanken mot Isolerglas med 2-glas. Priset blir ju rätt markant högre. Funderar då istället på tjockare enkelglas 5-6 mm härdat. Estetiskt vet jag inte
0 svar · 2,0k läst
·
Tony Klang
Tony Klang: Det tar sig sa mordbrännaren... Är riktigt riktigt nöjd med skafferiet som är platsbyggt by #klangn [bild] Gå gärna in på vår blogg så ser ni mer vad som händer på bygget http://krokviksresan.simplesite.com
47 svar · 10,6k läst
·
Hjälmen
Hjälmen: Jag har nu under löneveckan fått slänga upp lädret och handlat hem lite pryttlar som jag hoppas ska vara till nytta med tanke på tipsen jag fått i tråden angående fukten i grunden. Vad jag fick ihop för 6700 svenska enkronor: 1x Telldus Tellstick som agerar mottagare för mina temp- och fuktsensorer. 6x Temp- och fuktsensorer. Kamerorna och de två extra fjärrströmbrytarna fick följa
24 svar · 6,2k läst
·
E
Exuperance: [citat] Tro mig, du vill inte ha så här mycket kattkiss i ditt skafferi. Det finns ett till i köket, vi rev bara det ena.
19 svar · 6,5k läst
·
J
Jarlsgård: Lyfter en gammal tråd och då jag även sett att det var längesen du var inloggad så måste jag ändå fråga, hur blev det? :D
8 svar · 2,6k läst
·
E
Exuperance: Rabatten blev givetvis mer genomarbetad än på de tidigare bilderna. [bild] [bild] Tre månader senare: [bild]
19 svar · 6,2k läst
·
Alnervik
Alnervik: Glöm inte kolla genom denna tråden, ifall du inte gjort det redan https://www.byggahus.se/forum/threads/jag-har-byggt-ett-containerhus-fran-grand-designs.309555/
6 svar · 5,8k läst
L
LarsDaniel: Ser att bildtexterna försvunnit. Översta bilden visar den branta, ursprungliga trappan. Foto 2 visar ursprunglig trappa samt en planka som indikerar den tilltänkta, nya trappans lutning. Foto 3. Den ombyggda trappan är inbjudande med mjuk och halkfri heltäckningsmatta samt snygg lodrät ”spaljé” på ena sidan, som fyller samma funktion som ledstång samt förhindrar att någon faller
2 svar · 5,0k läst
·
L
lob: Kattvindarna verkar redan ha fått modifieringar men jag vet en tidigare tråd där det varnas för att alltför lättvindigt ta bort dem. Om jag kommer ihåg rätt så handlade det på något sätt om att man riskerar att huset glider isär och blir buktigt. Ska se om jag kan hitta den. Nu skrev du ju att du skulle kolla det så det blir nog bra. Mvh/LOB
23 svar · 12,1k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Gillar verkligen fodersockel/skurkloss, snyggt!
11 svar · 10,3k läst
·
m2h
m2h: Över en månad sedan uppdatering nu. Har lagat en vattenläcka samt isolerat tak och väggar, samt ett fönster på plats. . [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Snedtaket är isolerat med 155mm PiR vilket motsvara ~300mm lösull, 150mm Pir+45mm isolering ~345mm isolering. Har även börjat planera köket lite.med, tanken är att ett köksfönster ska in med. [bild] [bild] [bild]
8 svar · 3,0k läst
·
lunarayo
lunarayo: Jättekul att följa!
76 svar · 34,9k läst
·
lärjungen
lärjungen: [citat] Mycket god idé. Skall testas!! Tack!
44 svar · 8,1k läst
·
K
knipo: Spännande. Själv har jag aldrig byggt något fiskedrag eller spö. Har funderat på att göra egna wobbler, men inte kommit loss. Flugor band jag förr, men inte längre.
3 svar · 1,9k läst
·
lunarayo
lunarayo: Så fint!
24 svar · 22,6k läst
·
L
Lars48: [citat] Hej Jag fick besked från kommunen att om jag ska bygga om garaget till ett attefallshus då behövs för utom anmälan, en situationsplan, planritning och ett förslag till konrollplan. Det som kan ställa till är att om planlösning kan uppfylla kraven på tillgänglighet och användbarhet på 22 kvm. Så att säga det var inga hinder från kommunens sida att bygga om garaget till
9 svar · 18,4k läst
·
E
Edvuld: [citat] Jag påverkar nog inte golvet i badrummet alls. Jag försöker att låta det vara som det är så att jag inte skadar tätskiktet osv. Tack!
4 svar · 4,9k läst
·
BirgitS
BirgitS: Hej och välkommen till forumet! Många med öppen planlösning har soffryggen vänd mot matplatsen och i ert fall skulle det betyda att man har teven mot nedre vardagsrumsväggen och soffan på ett lämpligt avstånd från den.
1 svar · 1,2k läst
·
Tootiki
Tootiki: Då var målande färdigt! Undervattensvärld med bläckfisk och maneter. Rea-shoppades till en mys-hörna och även en del "krimskrams" på loppis/second hand som kommer bli finfint som detaljer Målningen blev jag sådär nöjd med. Den kunde helt klart vart bättre MEN för o vara 40 år gamla tapeter och 1a gången jag målat såhär så blev faktiskt resultatet bra! Inredningen kommer bli
38 svar · 10,6k läst
·
Oldboy
Oldboy: Hm, eljobb förefaller vara sjukligt dyrt så där undrar jag om det räcker, men det kan du plättlätt få reda på om du ställer frågan i El-forumet. Det tycks finnas många elektriker här på forat.
4 svar · 1,1k läst
G
Gustav90: [citat] #Frollic123- TACK! Tänkte 2 toaletter och 2 badrum ! därför det behövdes så mycket grejer.
4 svar · 957 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.