Hej på Er,

Jag har ett hjul två skivor 22mm MDF, ca 8kg per skiva som tillsammans ska bilda ett hjul. Dessa ska sedan monteras ned och faktas så jag kan inte limma ihop dom. OBS, Tårtbitarna i skivorna är urskärningar för att ta bort vikt från cirkeln.

Jag har fått lite tips tidigare, men jag har spenderat mycket tid och pengar på material för att få till skivorna och vill inte misslyckas nu i slutet.

Hur skulle du göra? Jag har viss begränsning på framsidan då inte skruvar/muttrar får bygga ut mer än 5mm. Bakåt är det lugnt.

1. Pianogångjärn på baksidan med någon form av stopp på framsidan? (Vart monteras denna bäst i så fall? I skarven eller på fram/baksida? Måste jag fräsa ur ett spår?.. Aldrig jobbat med gångjärn)

2. Biscut join tillsammans med 4-6 genomgående bultar till ett metallbeslag på baksidan?

3. Har du eget alternativ?

Skissen med mått:

Som sagt jag är nybörjare och kan inte alla facktermer så ha gärna lite förståelse.
Har haft en tidigare tråd men den tog upp mycket annat och har dött nu på slutet.

• Teknisk skiss av ett stort hjul i två delar av MDF med måttangivelser och urskärningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.