Hej. Vi har skrivit på kontrakten med finsk hustilverkare Jukkatalo, som ingår i en koncern tillsammans med Kontio. Vi ska bygga ", Jukka - tallo 1 2 8 - 1 1 M" proekt. Kostnaden 77 lax i euro för byggsats. Ringmur och jobbet för att resa huset 375 tusen i svenska riksdaller plus 75 för betongplattan. Ja, vi bor i Kiruna, alla hantverkare alltid har job, då deras priserna jag tror lite högre genomsnitt än i andra delar av Sverige. Deras referenskille bor några hundra meter från var tomt. Han ska göra markarbete för 90, plus grus och markduk ska kosta cirka 70 tusen. Det blir bergvärme, golvvärme och med rörmakarearbete det ska kosta 375 tusen. Plus ventilation 85, elen cirka 200. Innerarbete tänker göra tillsammans med två föredetta landsmän från Estland senare på vintern.
Virket kommer från Rovaniemi trakten = fint kvalitet, ytterväggelement isolering 250mm, tak 400mm, gavlen 200mm, innerväggar 50mm.
P.S. Varför skriver jag det? Före året när vi köpte tomten fick vi mycket nyttig info fråm "bygghus". Dags att ge tillbacka. Har ni några frågor? Det blir äran att svara på dem. Vi börjar gräva i juli.
https://www.jukkatalo.fi/talomallit/128-11m/
Virket kommer från Rovaniemi trakten = fint kvalitet, ytterväggelement isolering 250mm, tak 400mm, gavlen 200mm, innerväggar 50mm.
P.S. Varför skriver jag det? Före året när vi köpte tomten fick vi mycket nyttig info fråm "bygghus". Dags att ge tillbacka. Har ni några frågor? Det blir äran att svara på dem. Vi börjar gräva i juli.
https://www.jukkatalo.fi/talomallit/128-11m/
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 8 666 inlägg
Hej och välkommen till forumet!
Jag flyttade din tråd till delforum Socialt & projekt. Hoppas att du fortsätter att berätta hur det går med ditt husbygge och om du håller budget?
Jag flyttade din tråd till delforum Socialt & projekt. Hoppas att du fortsätter att berätta hur det går med ditt husbygge och om du håller budget?
Vi är lite försenat, cirka tre veckor, först kommunens grävare gick pajad - vattenanslutning + byggvatten försenad. Snickare fick eländet men andra projekt. Nu huset är på plats, tacket nästa vecka.
Klicka här för att svara