Hade lite problem med slirande drivhjul första säsongen. Det beror delvis på vått gräs i kombination med lutande avsnitt på gräsmattan. Plastklackarna på orginalhjulen blir ju slitna med tiden vilket också försämrar "väghållningen". Men vad har man under århundradena kommit fram till när det gäller väggrepp? Jo gummihjul! Jag köpte på Biltema ett par grovmönstrade cykeldäck till typ BMX, (kostar nästan gratis;-)) Klippte kanterna så att slitytan passar Worxhjulen på bredden. Kapade längden och fäste slutligen "däcken" med små plåtskruvar på 5-6 strategiska ställen. Resultatet: terräng gående gräsklippare!! Den verkar dessutom vara lite snabbare än innan.
Bif. några bilder som visar hur det kan se ut. Kanske kan vara ett tips till någon mer som har problem med slirande drivhjul. Troligen ett bättre alternativ än att tynga ner roboten med tyngder här och där?
Bif. några bilder som visar hur det kan se ut. Kanske kan vara ett tips till någon mer som har problem med slirande drivhjul. Troligen ett bättre alternativ än att tynga ner roboten med tyngder här och där?
Funkar perfekt! Har inte gjort några som helst justeringar av "däcken".anoc skrev:
Worxen har inte fastnat eller "halkat av banan" någon gång hittills denna säsongen.
"Däcken" verkar knappt slitas överhuvudtaget. Lägger väl på dubbade vinterdäck framåt vintern och sätter på ett litet schaktblad för att ploga snö med....
Då kanske man skulle ta och prova det!
Jag provade ej annan grej igår, monterade 2 st hårt modifierade skurborstar under skärmarna som borstar av hjulen från jord och gräs. Upplever att den slirar avsevärt mindre efter detta. Trots att jag klippt ned själva borststråna till hälften verkar de dock utgöra aningen hårt motstånd.
Detta har resulterat i "trapped" då den lämnar basen. Ska testa och klippa lite till innan jag bygger om ytterligare eller skrotar idén...
Jag provade ej annan grej igår, monterade 2 st hårt modifierade skurborstar under skärmarna som borstar av hjulen från jord och gräs. Upplever att den slirar avsevärt mindre efter detta. Trots att jag klippt ned själva borststråna till hälften verkar de dock utgöra aningen hårt motstånd.
Detta har resulterat i "trapped" då den lämnar basen. Ska testa och klippa lite till innan jag bygger om ytterligare eller skrotar idén...
Produkter som diskuteras: "skurborstar"
Handskurborste
För att skura golv
99 kr inkl moms
Läs mer
Jag fick inspiration av den här tråden och modifierade vår Gardena Sileno 1600. Hade ett nästan nytt Nokia 26" dubbdäck till MTB liggande (vi har ingen cykel med 26" hjul längre).
Klippte sönder däcken till lämplig storlek och skruvade fast det på robotens hjul. Blev en helt sjukt stor skillnad!
Det här forumet är suveränt! Framförallt sökfunktionen!
Klippte sönder däcken till lämplig storlek och skruvade fast det på robotens hjul. Blev en helt sjukt stor skillnad!
Det här forumet är suveränt! Framförallt sökfunktionen!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!Vilket bra tips!J Janne52 skrev:Hade lite problem med slirande drivhjul första säsongen. Det beror delvis på vått gräs i kombination med lutande avsnitt på gräsmattan. Plastklackarna på orginalhjulen blir ju slitna med tiden vilket också försämrar "väghållningen". Men vad har man under århundradena kommit fram till när det gäller väggrepp? Jo gummihjul! Jag köpte på Biltema ett par grovmönstrade cykeldäck till typ BMX, (kostar nästan gratis;-)) Klippte kanterna så att slitytan passar Worxhjulen på bredden. Kapade längden och fäste slutligen "däcken" med små plåtskruvar på 5-6 strategiska ställen. Resultatet: terräng gående gräsklippare!! Den verkar dessutom vara lite snabbare än innan.
Min Robot slirar också i uppförsbacke
Hur skruvade du i skruvarna, dvs borrade du innan?
Vad för skruv använde du?
Finns offroad hjul färdigt om du har en Worx. Tyngre och kraftigare dobbar.H Helena Anderson skrev:
https://www.maskinklippet.se/tradga...r-robotgrasklippare/worx-off-road-wa0950-hjul
Borde finnas till andra tillverkare med?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden