Hej!

Vi har nu meckat med vår planlösning i flera veckor och känner oss rätt så "hemmablinda" med denna - finns det möjligtvis någon vänlig själ här på forumet som har lust att slänga ett kort/kritiskt öga på denna och komma med lite feedback? (positivt som negativt)

Stort tack på förhand!

/Fredrik

Planlösning 151008.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lägger även in en 3D-bild nedan så syns allt lite bättre:

3D.png
Skapa konto

Det jag kommer på lite spontant är:
- Toalett mitt i huset, då får man setill att ljudisolera lite =)
- Är inte tanken med ett matförråd att hålla det svalt? Då vill man inte koppla det mot en varm tvättstuga som det är nu.

Tack för inputen! Just placeringen av tvättstuga vs. barnens badrum är något vi funderat över (inte minst för att ha ett fönster till toan) men det som just nu har vägt över är som det är inritat, så att man inte behöver gå igenom barnens allrum när man ska gå igenom grovköket (tanken är att barnens allrum faktiskt ska kunna stängas igen med en dörr på sikt, så de känner att det faktiskt är deras). Vi får fundera vidare =) Tack igen!

Torkil skrev:
Tack för inputen! Just placeringen av tvättstuga vs. barnens badrum är något vi funderat över (inte minst för att ha ett fönster till toan) men det som just nu har vägt över är som det är inritat, så att man inte behöver gå igenom barnens allrum när man ska gå igenom grovköket (tanken är att barnens allrum faktiskt ska kunna stängas igen med en dörr på sikt, så de känner att det faktiskt är deras). Vi får fundera vidare =) Tack igen!
Snygg ritning.

Här kommer lite feedback.

MfYsn.jpg
Skapa konto

• Gilla
Torkil
  • Laddar…
Hej Jarl,

Grymt - stort tack för bra input! Vi har jobbat in alla dina kommentarer och faktiskt ändrat ritningen efter dessa, förutom punkt 4 - här kör vi på originalritningen för vi vill ha "barstols-delen" mot högerdelen av vardagsrummet, samt se lite av denna (inkl. bänkskivan) från hallen (hallen blir även lite mer luftig och intressant om hallväggen till vänster är lite förkortad).

Bifogar en uppdaterad skiss som vi nu känner oss i princip klara med (om vi inte får några flera bra kommentarer/input här såklart =)) Stort tack igen!

Skärmklipp 2015-10-11 10.03.58.png
Skapa konto

Screenshot 2015-10-11 21.07.15.png
Skapa konto

Torkil skrev:
Hej Jarl,

Grymt - stort tack för bra input! Vi har jobbat in alla dina kommentarer och faktiskt ändrat ritningen efter dessa, förutom punkt 4 - här kör vi på originalritningen för vi vill ha "barstols-delen" mot högerdelen av vardagsrummet, samt se lite av denna (inkl. bänkskivan) från hallen (hallen blir även lite mer luftig och intressant om hallväggen till vänster är lite förkortad).

Bifogar en uppdaterad skiss som vi nu känner oss i princip klara med (om vi inte får några flera bra kommentarer/input här såklart =)) Stort tack igen!
Nu blev det lite bättre :) Men jag tycker du ska rotera tillbaka lill-toan och matförrådet, men låta matförrådet öppnas från köket, dvs mellan bänk och kyl/frys där du har en perfekt öppning, och sedan låter du lill-toan öppnas från allrummet och inte från korridoren. Det finns ingen anledning till att matförrådet ska vara tillgängligt från korridoren. Ingången till stortoan tycker jag du ska ha mot entren. Tänk dig alla gånger man bara ska springa in för att gå på dass, eller bara gå på dass det sista man gör innan man går ut. Om du sätter öppningen mot entren gör du också dörren mindre synlig från vardagsrummet och kan göra hela väggen mot stora sovrummet möblerbar. Men det är en smaksak.

Du borde även sätta in ett större fönster i allrummet, som det är nu kommer det bli ganska mörkt där. Ett riktmärke är 15% fönster motsvarande golvytan, dvs minst 2,3 m^2 i ditt fall.

Om du ska ha förrådet bakom carporten ska borde du lägga fram plattor för att slippa ta med dig gräs/jord när du springer in i förrådet för att hämta/lämna saker.

Sen tänkte jag också på framsidan av huset. Om du har altanen och den stora ytan på baksidan så borde du flytta huset närmare gatan för att gå en ännu större yta där bak. Vad har du för planer för husets framsida?

Finns det någon särskild anledning till att ni har garaget i söder? Har du funderat på att spegelvända huset?

Tack igen!

Vi har diskuterat fram och tillbaka ang. matförrådet vs. badrummets placering men det som ändå vägt över för hur vi har det nu är att få ett fönster i badrummet och att slippa ha matförrådet bredvid det varma grovköket. Jag vill även inte så gärna bryta av kökets utformning med en dörr i hörnet av köket.

Bra kommentar ang. fönster i allrummet och carportsförrådet!

På tidigare bilder hade jag beskurit tomten för att framhäva planlösningen - på bilden nedan ser du hela tomten och vi har mellan 20-24m tomt kvar på baksidan så därför tycker vi att huset får en schysstare framtoning av att man kommer lite längre ifrån gatan på framsidan - samtidigt som man får möjlighet att göra en lite finare entré/välkomnande till huset.

Anledningen att vi har carportstaket (som vi tänker ska sitta ihop med huset) i söder är att det är prickmark på 4m i norr samt en kommunal cykelbana där - byter vi plats på hus och carport så måste carport (vilken kommer byggas som komplementbyggnad på 15kvm byggnadsarea, men ca 21kvm under tak med takutsprång) vara 4.5m från tomtgränsen i norr och då kommer huset i tomtgräns mot grannen i söder (inte så snällt, även om detaljplanen medger det) - byter man plats på detta sätt hamnar även huset väldigt snett på tomten (dvs. ca. 0.5m från tomtgräns i söder och 8m från tomtgräns i norr)

En kort fråga: vi har tänkt ha 2st takfönster i ryggåstaket ovanför sofforna, 1 takfönster i köket och 1 i hallen (samtliga med någon form av automatisk gardin/mörkläggningsskydd) - har du någon åsikt/kommentar om det?

Tack igen för bra feedback!

Hela tomten.png
Skapa konto

Takfönster är snygga men det kanske kan upplevas som lite plottrigt med takfönster både över entre, kök och vardagsrum. Sätt då hellre 2 st, 3 st eller möjligtvis 4 st på rad jämte varandra och centrera dessa över matsalsdelen och vardagsrums-delen. Helst ska du även justera entren så att denna hamnar centrerat över takfönstrerna.

Eftersom du har en häck framför entren kan du även sätta två st sidoljus där.

TRGd8.jpg
Skapa konto

Tack för ytterligare en bra kommentar! Kommer sannolikt göra som du säger och sätta 2-3st större takfönster i rad i mitten av ryggåstaket. Tack igen!

Torkil skrev:
Tack för ytterligare en bra kommentar! Kommer sannolikt göra som du säger och sätta 2-3st större takfönster i rad i mitten av ryggåstaket. Tack igen!
det är lugnt :)

Jag tror det kommer bli riktigt snyggt om du även lyckas centrera entren mot takfönstrerna genom att justera lite hit och lite dit. Du borde kunna ta några dm av sovrummet och kanske någon dm av köket för att få till det, mer krävs det inte! Sen ser du att du även kan få eldstaden att ligga i linje med takfönstrerna som bildar en dold linje som avgränsar vardagsrumsdelen.

Men du borde se över hur du öppnar dörrarna till toaletterna. Först bestämmer du vilket toalett som kommer användas från vardagsrummet, sen vänder du håll på dörren på den andra toaletten mot det sovrummet som toaletten tillhör. Som det är nu öppnas båda dörrarna åt vardagsrummet.

Sen är jag ingen arkitekt utan vidarebefordrar bara tips jag själv fått när jag har ritat :)

Jag ser flera problem......

Det där huset har en planlösning som innebär att alla invånarna måste ha renliga arbeten och inget behov av arbetskläder. Det finns nämligen inget praktiskt ställe att torka och förvara arbetskläder. Overaller och arbetsskor och gummistövlar och sådant tar upp en del utrymme och om man inte får dem torra över natten så får man gå med våta kläder och skor i arbetet hela veckan i streck.
Någon typ av tekniskt rum med varmvattenberedare och andra tekniska installationer nära ytterdörren går bra att bygga så att det också fungerar som skrubb för arbetskläder.
Antagligen har ni båda renliga kontorsarbeten som ni pendlar till men ingen vet hur framtiden ser ut varken för er eller era barn. Det kan handla om en sådan liten sak som era barns möjligheter att få sommararbete....... eller så kan det bli en riktig finanskris.

Som byggare i renoveringsbranchen har jag en ingrodd motvilja mot dubbeldörrar i yttervägg. De brukar ha en tendens att bli dragiga med tiden och litet väl dyra att förnya tillräckligt ofta. Samma sak gäller terassdörren direkt ut från sovrummet. Jag har bott en vinter med ständig snö på golvet innanför en gles ytterdörr 4 meter från sängen men det är ingenting jag vill utsätta andra människor för.

Undrar om det skulle gå att flytta öppna spisen till väggen mot sovrummet där du har ritat in TV:n och bygga en ordentlig magasinerande eldstad. Då skulle värmeutbytet bli bättre. Om det händer någonting oförutsett i ens liv kan det bli väldigt viktigt att kunna minska uppvärmningskostnaderna med ved. Det kan också vara till fördel att kunna hålla litet värme i huset efter nästa stora storm medan elbolagets lagvrängare bråkar om vem som skall reparera elledningarna.
En sån där öppen spis ställd mot yttervägg ger ingen egentlig värme.

Det här är mina tankar baserade på vad jag själv har upplevt hittills i livet....på bara 34 år... men tack vare att jag inte hade byggt fast mig i ett liv utan omställningsmöjligheter så har jag klarat mig undan personlig konkurs och katastrof.

Annars tycker jag att det mesta ser bra ut!
Jag tycker speciellt mycket om att det saknas mellanvägg mellan kök och vardagsrum.

Tack för kommentarerna "heimlaga". Vi har rätt så "rena" jobb faktiskt =) men om man skitar ner sig (främst barnen kanske) så har vi ju grovköket/teknikrummet längst ner till vänster på ritningen, med en separat ingång utifrån, till användning. Drag från dörrarna/fönster är jag inte så rädd för.

"Katten1234" - vi får prioritera att sätta de tre takfönstrerna i mitten av vardagsrummet och närmare nock på "trädgårdssidan" och då hamnar de ungefär som på bilden nedan.

Screenshot 2015-10-19 11.06.54.png
Skapa konto

skulle satsa på en renodlad liten toa/gästtoa vid ingången med anknytning till ingångshallen. Skulle försöka att integrera vuxenbadrummet med sovrummet och bli av med den lilla korridorstumpen. Matförråd /skafferi skulle jag vilja ha med ingång från kök :)
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.