Hej!

Trevligt forum det här! Jag har läst en del om "hur en planlösning ska vara" i förhållande till väderstreck osv men har svårt att få till det. Jag och min tjej har tänkt att anlita en arkitekt i ett senare skede när vi har mer kött på benen och har ett lite större hum om hur vi vill ha huset.

Tanken med huset är att köket ska vara genomgående, alltså från köket ska det finnas en överblick av framsidan, samt baksidan mot havet. Jag har läst att köket ska ligga i nord/öst för att inte bli för varmt och soligt. Det här föreslagna köket ligger i väst (dvs helt fel!?).

Vardagsrummet ska ha bra utsikt mot havet och man ska kunna se tv utan att solen lyser i ansiktet på kvällen. Vi vill gärna ha vardagsrummet för sig, men ändå i kontakt med köket. Vi gillar inte helt öppna planlösningar.

De övriga rummen och trappan är placerade "där det blev över". Trappen ligger lite gale med tanke på om att smuts och skit kommer in genom entren.

Vad tror ni? Det hade varit toppen med lite förslag och tips. Vi är öppna för alla förslag, även de som är helt olika det vi ritat. I zipfilen finns ritningen som är ritad i Sweet Home 3d som är ett gratisprogram om någon vill hjälpa till att kludda :)

Nu beror det lite på hur tomten ser ut, men rent spontant relativt vädersträcken så hade jag "spegelvänt" huset i upp/ner riktning.

Sedan tar tvättutrymmet en alldeles för oproportionerligt stor del av husets boutrymme, tycker jag.

• Gilla
Marleek
  • Laddar…
Jag tycker att ni gör rätt som börjar med de rum ni tycker är viktigast och planerar helheten utifrån det. MEN jag tycker inte att ni ska låsa fast er vid "mindre" krav för ett visst rum om det påverkar valmöjligheterna negativt. T ex så skulle jag aldrig låta "se tv utan att solen lyser i ansiktet" styra placeringen av vardagsrummet om det inte innebär en optimal läsning i övrigt. Det finns jättebra rullgardiner nuförtiden. :)

Det är förstås svårt att sätta sig in i huset kan vara planerat när man inte vet hur tomten ser ut, tyvärr har jag inga bra bilder på tomten, men jag har försökt att skissa på papper ungefär hur det ser ut. Det är mycket växtlighet på tomten som vi vill bevara. Karga gamla tallar blandat med planterade växter (öster om kalkstensmuren) som är mer än 50 år gamla. Mot havsutsikten väljer vi att gallra ur lite, men inte så det blir helt kalt.

DSC_0118.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tomten ovanifrån.

DSC_0122.jpg
Skapa konto

I profil ser terrängen ut såhär.

Redigerat:
52thomasx
Nu beror det lite på hur tomten ser ut, men rent spontant relativt vädersträcken så hade jag "spegelvänt" huset i upp/ner riktning.

Sedan tar tvättutrymmet en alldeles för oproportionerligt stor del av husets boutrymme, tycker jag.
Blir det för varmt att ha vardagsrummet där?

Rebeckaf
Jag tycker att ni gör rätt som börjar med de rum ni tycker är viktigast och planerar helheten utifrån det. MEN jag tycker inte att ni ska låsa fast er vid "mindre" krav för ett visst rum om det påverkar valmöjligheterna negativt. T ex så skulle jag aldrig låta "se tv utan att solen lyser i ansiktet" styra placeringen av vardagsrummet om det inte innebär en optimal läsning i övrigt. Det finns jättebra rullgardiner nuförtiden.
Tack för tipset!

Ja, nu är det definitivt ingen tvekan om saken, spegelvänd huset som jag sa. Sovrummet bör ligga i det nordöstra hörnet för att inte bli varmt på sommarkvällarna, dessutom får ni då morgonsolen i sovrummet, alltid trevligt.

Vardagsrum och den öppna delen av köket ska självklart ansluta till altanen som ligger i sydväst, där ni har utevistelsen på sommarkvällarna.

Det blir då också mer naturligt med entrén på samma sida huset som parkeringen. Lite lustigt bara att skissen visar att den grusade gången leder fram till tvättrummet, inte till entrén.

Sedan hade jag, om möjligt, gjort ett rum av den norra altanen. Ingen mening med en altan mot norr, när man har en åt sydväst.

Sedan ska det så klart vara en dörr från köket ut på altanen.

Tomten styr allt när det gäller planlösning. Har man tur att man rör sig i huset så som Tomten ligger med väderstrecken så är det kanon. Vi valde att ha kök i söder, tv rum mot väster får då aldrig sol i tv men ibland i ögonen men det gör inget då vi tycker om mycket sol o har markiser på sommaren att ta ned. På vintern kommer inte så mycket sol in från väster innan den går ned. Solen i köket är underbart på vintern då den inte är framme så mycket, samt värmer upp mycket i kök o tv rum där vi vistas mest. Tänk på att placera fönster från 2 olika håll i kök o vardagsrum för bra ljusinsläpp. Vi har valt skjutdörrar mellan kök o vardagsrum. Undvik onödiga många ytterdörrar pga energiförluster. Tex i tvättstugan behövs ingen dörr ut, utan gör en större grov entré o fin entré i ett o samma. Sovrum är bra att placera i nordöst pga lättare att vakna när solen går upp. Tvättstuga är bra att placera i norr förr att utnyttja solinstrålning en från söder för andra rum där ni vistas mer i. Likaså wc placera det mot norr om möjligt. Behövs ej fönster för att spara på energiförluster. Hallen i söder eller öster för att minimera energiförluster. Utnyttja solens instrålning för uppvärmning o placera rumen utefter hur ni rör er i huset under en arbetsdag tex. Ha inte en massa fönster bredvid ytterdörren då det blir mer energiförluster, bättre att ha en dörr med fönster i då. I norr läge vistas vi inte om vi inte får sol på det. Jag har gett tips utifrån en botten plan på 2 - plans hus.

Ser ut att vara ett riktigt fint och högt läge med fin utsikt!

En sak jag lade märke till, norrpilarna mellan husritning/tomtskiss är olika, stämmer de på respektive ritning eller är någon av dem fel?
Det finns ingen övervåning i pdf:en, har ni fler sovrum där uppe? (Har inte sweet home på datorn...)
Har ni tänkt på förvaring av ytterkläder i entrén?
Det känns som att det är rätt mycket död golvyta mellan vardagsrum och det förhållandevis stora utrymmet för matbordet. Det är ingen enkel husform ni valt med de två "flyglarna". Tror det blir svårt att få till något yteffektivt så...

Nu känner jag själv att jag bara är negativ och klankar ner. Inte meningen men jag tror som sagt att formen stökar till det en del för er... :o

En annan sak till glömde jag, husets form är viktig om man vill spara på energiförluster om man nu inte är stenrik o kan bygga hur som helst med mycket vinklar. Men det är viktigt att produktionen är utifrån miljösynpunkt. Ett sund hus med bra inomhusklimat är viktigt med miljövänliga material såsom miljöbyggsystem.se. Tätt hus är viktigt oxå för att minimera energiförluster o använd inga plastfolier i huset. Ett hus som har endast 4 hörn är både ur köldbrygga synpunkt minimerade med mindre vinklar o billigare platta än om du har en platta som har mycket vinklar. Tänk på fönster placeringarna noga hur du kan utnyttja ljusinsläppet på ett smart sätt pga driftkostnader av värme som är den dyraste kostnaden. Kan du utnyttja solen maximalt från söder o väster är det bra framförallt i de rum ni vistas mest i. Gratis solvärme genom fönster sparar många slantar på vintern då vi har många vintermånader. På sommaren löser du det med terassmarkiser eller screen markiser, vilket vi har o funkar mycket bra. Konstruktionen av ytterväggar o vilka fönster o dörrar ska ni oxå titta på för att minimera energiförluster.Besök många visnings o fråga dem om dessa saker oxå o även titta på planlösningar. Skicka olika förfrågningar till hus leverantörer o arkitekter med de önskemål ni har så kommer ni också få mycket tips o råd. Tänk på att bygga ett sund hus med bra inomhusklimat oxå. Sök sunda hus på Google.

• Gilla
Peter_Bromma
  • Laddar…
Vad kul att så många har svarat! Men att det kunde bli så fel med väderstrecken. Förvirringen beror kanske på att jag vridit pappret när jag gjorde skissen. Jag bifogar här en skiss på huset med väderstreck, det är den som gäller. Hoppas att det blev rätt nu.

Hus1.jpg
Skapa konto

Det gröna på bilden är buskge och träd.

Det ska även tilläggas att tomten lutar ca 1 - 1,5 meter från framkant på "stenläggningen" och till slutändan på "altanen i trä". Runt altanen blir det orörd naturmark är det tänkt. Här är en skiss på tomten i genomskärning. (hoppas ni gillar mina underverk till skisser)

gs.jpg
Skapa konto

ToRy
Det finns ingen övervåning i pdf:en, har ni fler sovrum där uppe? (Har inte sweet home på datorn...)Har ni tänkt på förvaring av ytterkläder i entrén?
Det känns som att det är rätt mycket död golvyta mellan vardagsrum och det förhållandevis stora utrymmet för matbordet. Det är ingen enkel husform ni valt med de två "flyglarna". Tror det blir svårt att få till något yteffektivt så...

Nu känner jag själv att jag bara är negativ och klankar ner. Inte meningen men jag tror som sagt att formen stökar till det en del för er...
Övervåningen har vi inte hunnit komma till ännu. Den döda golvytan mellan kök och vardagsrum är tänkt att utnyttjas vid stora middagar, men den kanske är för stor.

Inte alls då! Klanka på du! Det är just sådana här kommentarer man behöver. Man fastnar ofta i sina egna tankar och har svårt att komma ur dem.

Drömma
En annan sak till glömde jag, husets form är viktig om man vill spara på energiförluster om man nu inte är stenrik o kan bygga hur som helst med mycket vinklar. Men det är viktigt att produktionen är utifrån miljösynpunkt. Ett sund hus med bra inomhusklimat är viktigt med miljövänliga material såsom miljöbyggsystem.se. Tätt hus är viktigt oxå för att minimera energiförluster o använd inga plastfolier i huset. Ett hus som har endast 4 hörn är både ur köldbrygga synpunkt minimerade med mindre vinklar o billigare platta än om du har en platta som har mycket vinklar. Tänk på fönster placeringarna noga hur du kan utnyttja ljusinsläppet på ett smart sätt pga driftkostnader av värme som är den dyraste kostnaden. Kan du utnyttja solen maximalt från söder o väster är det bra framförallt i de rum ni vistas mest i. Gratis solvärme genom fönster sparar många slantar på vintern då vi har många vintermånader. På sommaren löser du det med terassmarkiser eller screen markiser, vilket vi har o funkar mycket bra. Konstruktionen av ytterväggar o vilka fönster o dörrar ska ni oxå titta på för att minimera energiförluster.Besök många visnings o fråga dem om dessa saker oxå o även titta på planlösningar. Skicka olika förfrågningar till hus leverantörer o arkitekter med de önskemål ni har så kommer ni också få mycket tips o råd. Tänk på att bygga ett sund hus med bra inomhusklimat oxå. Sök sunda hus på Google.
Vi har tänkt på husets form i energisynpunkt, men jag håller med om att det inte var tänkt på när vi ritade detta förslag. I början ritade jag hus med bara 4 hörn, men det blev inte bra så nu har vi börjat tänka på L-formade hus och hoppas det ska funka bättre :). Tack för alla dina goda råd! Nu ska jag försöka ta mig ta dem till mig och göra ett nytt förslag på planlösning.

Redigerat:
Marcus Persson skrev:
Vad kul att så många har svarat! Men att det kunde bli så fel med väderstrecken. Förvirringen beror kanske på att jag vridit pappret när jag gjorde skissen. Jag bifogar här en skiss på huset med väderstreck, det är den som gäller. Hoppas att det blev rätt nu
...
Du har fortfarande en norrpil som pekar mot nordnordväst :wow:

Men i övrigt instämmer jag med Drömma: Jag skulle också velat ha ett rektangulärt hus.
Fast det är ju mycket en smakfråga.

Är det en sommarstuga eller ett permanentboende?

Om det är en sommarstuga:
Varför vardagsrum när köket är jättestort? Bättre med ett gästrum eller två, TV har man i gästrummet, så kan besökande barn "smita undan" när de tröttnar på att sitta runt bordet med de vuxna. väldigt konstigt med så stor tvättstuga i en sommarstuga dock.

Om det är ett permanentboende:
Tycker det ser tokigt ut med sovrummet som en liten skokartong utanpå och dålig värmeekonomi också som sagt.
Badrummet är pyttelitet och tvättstugan jättestor. Om inte ekonomin räcker till större badrum är det bättre att ha allt i ett som vi har.
Vardagsrum på 20 kvm är inte mycket, jag tror man ångrar på sikt att lägga pengar på att få plats med 20 gäster runt matbordet men inte få in mer än 4-5 stycken i vardagsrummet, som känns väldigt instängt enligt min mening.

Oavsett om det är permanent eller sommarboende så har du en väldigt stor yta som blir "död" framför det du kallar vitrinskåp och samtidigt ingenstans att hänga av sig i hallen, pga dörrar, trappa och "vitrinskåp".

Fönster och altandörrar är konstigt placerade.

Jaha, jaja, helt plötsligt är huset rättvänt, inte alla förunnat att kunna ändra vädersträcken så det passar ;)

Mikael_L
Har ni några begränsningar, byggyta, bygghöjd, osv
Detaljplanelagt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.