6 109 läst ·
21 svar
6k läst
21 svar
Köpt ny lägenhet, förslag på planlösning?
Om ni är inte 10 pers varje dag så ser jag inte nyttan av att ha en så stor bord. Ni planerar ju att till vardags äta i köket ändå. Köp i stället en utdragbart matbord som får plats i köket och kan användas utdragen vid fest i vardagsrummet. Köp stapelbara extrastolar som passar inne men kan också stå ute på balkongen så har du nytta av dom året runt
. Kolla fex plaststolen "Masters" ell liknande.
Aanpassa boytan till er själva. Ett litet barn hemma - kan vara bra att kunna stänga av visa farliga rum fex kök när man själv inte är där.
Även om du river några väggar och dörrar så skapar du inte mer möblerbart yta . Det är bara gångytor/komunikationsytor som blir mindre synliga och några möbleringsmöjligheter försvinner och det blir mer öppet på gott och ont .
Jag tycker att ni ska prova på att bo i dagens planlösning och under tiden fundera klart vad som ni verkligen inte tycker om. Att röra om bara för att få plats med 10pers matsalsbord som ska användas några få gånger om året är bara dumt, tycker jag.
Stressa inte fram några rivningar bara på grund av golvläggning ....
Lycka till!
gaia
Aanpassa boytan till er själva. Ett litet barn hemma - kan vara bra att kunna stänga av visa farliga rum fex kök när man själv inte är där.
Även om du river några väggar och dörrar så skapar du inte mer möblerbart yta . Det är bara gångytor/komunikationsytor som blir mindre synliga och några möbleringsmöjligheter försvinner och det blir mer öppet på gott och ont .
Jag tycker att ni ska prova på att bo i dagens planlösning och under tiden fundera klart vad som ni verkligen inte tycker om. Att röra om bara för att få plats med 10pers matsalsbord som ska användas några få gånger om året är bara dumt, tycker jag.
Stressa inte fram några rivningar bara på grund av golvläggning ....
Lycka till!
gaia
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Var har du tänkt att göra av barnet och barnstolen?devavi skrev:Vi är en rätt liten familj, det är jag, min sambo samt våran lilla 9månaders, därav tanken med köksön som jag beskrev tidigare, tänkte dra ut bänkskivan på ön på ena sidan för att kunna trycka dit 2 barstolar, får även en del förvaring i form av skåp/lådor som en bonus, gillar ideen allmänt angående en köksö
haha det har du helt rätt i med soffan, vi har tänkt att köpa en mindre soffa till den nya lägenheten än den vi har idag, den vi har idag är rätt brutal och vi har insett att det inte behövs![]()
Det finns väl inga barnstolar som är anpassade för 90 cm höga bord i stället för standard 70 cm. Om det är en barnstol med eget bord så blir det ju jobbigt att mata och prata med ett barn som är så mycket längre ner.
Utrymmet för köksö i stället för bord försvinner när man ställer kyl+frys mot balkongväggen.
När det gäller att flytta eller ändra badrum är det viktigt att höra med föreningen. I vår förening får man inte flytta badrumsväggarna eller göra badrum någon annanstans eftersom det anses vara viktigt att det blir som ett rör av täta rum så att om tätskiktet i ett golv inte fungerar ska vattnet rinna ner i ett tätt rum i stället för i t ex vardagsrummet.
Redigerat:
Dina tre förslag ändrar egentligen väldigt lite, förutom att blockera vägen mellan kapprum och kök, jobbig omväg med matkassar, soppåsar, blöjbyten och liknande. Ska det bli någon märkbar skillnad krävs omfattande tag som i Mikaels förslag men det kan vara svårt i en lägenhet att flytta vatten, avlopp och väggar.
Så jag ansluter till kören, flytta in och känn efter innan ni börjar riva väggar. Köksön får ju plats ändå om ni absolut vill ha en.
Så jag ansluter till kören, flytta in och känn efter innan ni börjar riva väggar. Köksön får ju plats ändå om ni absolut vill ha en.
Tycker som redan sagts att planlösningen ser ut att vara riktigt, riktigt bra. Utifrån den där skissen skulle jag inte ändra på nåt. Kanhända att hallen tar en del plats, men med tre rejäla sovrum och två toaletter så är ju lägenheten dimensionerad för en stor familj - då behövs det även en hel del utrymme i hallen på en lägenhet.
Eftersom du även skriver att du inte har tänkt bo i lägenheten "för evigt" så tycker jag att du ska vara lite försiktig med att ändra planlösningen för dina nuvarande behov. Den där lägenheten känns avpassad för en familj med två hyggligt stora barn så då får du räkna med att det är dessa som är spekulanter den dagen du vill sälja.
Eftersom du även skriver att du inte har tänkt bo i lägenheten "för evigt" så tycker jag att du ska vara lite försiktig med att ändra planlösningen för dina nuvarande behov. Den där lägenheten känns avpassad för en familj med två hyggligt stora barn så då får du räkna med att det är dessa som är spekulanter den dagen du vill sälja.
Jag skulle också säga flytta in innan och känn efter vad som inte lirar.
Har själv egen erfarenhet av att inställningen förändras efter man har bott i lägenheten ett tag. När vi köpte vår nuvarande lägenhet var vi inställda på att badrummet var äckligt och måste göras om bums. I själva verket var badrummet helt ok men köket oanvändbart, så vi gick på det först istället.
Har själv egen erfarenhet av att inställningen förändras efter man har bott i lägenheten ett tag. När vi köpte vår nuvarande lägenhet var vi inställda på att badrummet var äckligt och måste göras om bums. I själva verket var badrummet helt ok men köket oanvändbart, så vi gick på det först istället.
så gott som klara med renovering, saknas nåt dörrfoder här och nån sockel där men i helhet är det klart
kan säga att vi rev bort väggarna vi hade tänkt oss förutom en bit av den tjocka väggen i mitten, den var bärande
kan säga att det blev helt sjukt bra samt att det stora matbordet i vardagsrummet är det bästa köpet vi gjort
kan komma med lite bilder sen om folk är intresserade
kan säga att vi rev bort väggarna vi hade tänkt oss förutom en bit av den tjocka väggen i mitten, den var bärande
kan säga att det blev helt sjukt bra samt att det stora matbordet i vardagsrummet är det bästa köpet vi gjort
kan komma med lite bilder sen om folk är intresserade
Redigerat:
Klicka här för att svara