K
KattaM: QUOTE="Niklas777, post: 4756404, member: 168638"]Planerar att ersätta två skjutdörrar på en garderob och tillverka egna i mdf som jag lackar och sätter nya gångjärn på. Är dock osäker på om mdf är lika hållbart som massivt trä. Vad tror, håller mdf:n om gångjärnshålen ska ligga 3 millimeter från överkant av garderobsdörren? Det ska alltså fästas gångjärn som dörrarna ska
2 svar · 2,2k läst
·
SidanKaos
SidanKaos: Gyllene spiken är fantastisk! Är själv medlem där och mycket nöjd även om jag tyvärr inte hinner nyttja det så mycket som jag önskar.
2 svar · 2,2k läst
P
Pettman: Börja med att hitta var det rör sig när de oönskade vickningarna sker. Sätt/håll en smygvinkel i vinkeln mellan bordet och benet, tryck så det borde bli en glipa, blir det glipa är det infästningen av benet som är för klen, annars är det underredet som sviktar. Vill du se om din sträva funkar är det väl bara att ta loss ett beslag och bygga en prototyp av spillvirke innan du
5 svar · 2,0k läst
·
Klaugust
Klaugust: Jag har använt plugg som är avsedda för det borret, samma tillverkare. Märkte att det var bättre att inte borra ur hålet ordentligt, utan låta det vara lite hastigt borrat för att det skulle sitta fastare. Men rent generellt så är det ju undermåligt hantverk i grunden som gör att det glappar. Benen skiljer rätt mycket i dimensioner (limmade ihop färdigplanhyvlade lister 21x43, som
2 svar · 1,7k läst
·
P
Pettman: [citat] Ett tips här är väl att i möjligaste mån ta fysiska istället för numeriska mått med talmetern. Alltså lås den vid rätt längd och märk direkt utan att ta omvägen via siffror.
3 svar · 1,2k läst
nanowire
nanowire: [citat] Betala räkningarna med dator, beskyller du TS för att vara pensionär?
14 svar · 2,2k läst
B
Bombus pratorum: Jag hade aldrig pluggat ihop en sån hylla utan fogat ihop en med dado (på engelska) eller dado med rabbet. De två längst upp till vänster i bilden nedan. Enkelt att göra och blir stabilt. Men jag håller med om att två centimeters ben är i klenaste laget. I varje fall i svenskt fulvirke, dvs glesringad gran. Bättre i ek tex. Men om du skruvar fast de två bakre benen i väggen så kan
3 svar · 2,1k läst
·
jejdig
jejdig: [citat] Tack! Tyvärr inte i de måtten jag sökte. Kan ev kapa till men forsätter att leta.
2 svar · 1,3k läst
ARJU
ARJU: Nej. Bokhyllan var i mycket bättre skick än jag hade väntat mig (köpte den osedd). Jag provade på ett undanskymt ställe med gripens aceton vilket ganska enkelt avverkade den bonade ytan. Men jag kunde inte förmå mig att göra större åverkan på den, den fick bli ett barskåp på en annan plats där den gjorde sig bättre och inte stal lika mycket ljus i rummet. Aceton löste upp ytan
4 svar · 6,1k läst
·
Cheesen
Cheesen: Kommer inte ihåg.. men det är runt 0,3-0,5% per procent... så om träet ändrar 2% fuktighet mellan årstiderna så kan det göra 1% på bredden... Det är nära en cm på ett matbord... och inget ovanligt, jag har sett det så många gånger. Man brukar göra avlånga hål till sargen för ett bord för att slippa detta. Det finns många metoder för att unvika kupning, men man behöver ju
3 svar · 1,7k läst
·
S
sinuslinus: Genomfärgad mdf tex Valchromat är vanlig att använda med tex hårdvaxolja som ytbehandling.
4 svar · 2,1k läst
Renoveralgh
Renoveralgh: Tack för svar! Någon som har tips på vilken typ av bets som blir bäst för en nybörjare? Pulver som man själv blandar? Eller lack? Olja? Något särskilt märke? Tack!
5 svar · 2,2k läst
P
Pysslarn: [citat] Helt onödigt är jag rädd. Skivan kommer att ta upp fukt ur luften eller avge fukt till luften beroende på om den är torrare eller fuktigare än omgivningen — trä strävar alltid efter att vara i balans med omgivande luft och dess relativa luftfuktighet. Är den för torr tar den upp fukt och vice versa. Givetvis kan man skapa reaktioner genom att manipulera träet men det blir
8 svar · 3,1k läst
A
afSchinken: Nu ska jag bara justera in knivarna så ska den nog funka bra :D [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
14 svar · 4,5k läst
·
A
attaka: Så här blev det! Först slipade jag med 240-papper. Därefter testade jag att bleka det missfärgade med utspädd saltsyra. Det funkade faktiskt! Sedan lite slipning till. Se första bilden. Till sist på med Osmo hårdvaxolja som blev över från golven. Se bild två. UV-påverkan kom tillbaka, och perfekt är det ju inte, men bättre än innan iaf. Till saken hör att jag har många fler
6 svar · 8,4k läst
·
blackarrow
blackarrow: En plåtbit som ser ut som ett nyckelhål från förr? Nyckelhålsfäste, länk.
3 svar · 2,9k läst
Ola C
Ola C: [citat] Ja jo men du kommer behöva sandpappra i båda materialen om det ska bli skarvfritt. Det går såklart men är ingen enkel uppgift.
6 svar · 2,0k läst
·
C
Carina Hj1: [citat] Hej! Jo men den blev godkänd. Får återkomma med utförligare svar då sambon sover gott i soffan.
14 svar · 6,6k läst
·
Ola C
Ola C: Hur tjock skiva vill du ha? Som andra skrivit, Bauhaus men hellre Hornbach säljer avkap från bänkskivor. Bauhaus till typ tredubbla kvadratmeterpriset jämfört med vad en hel skiva kostar, Hornbach till betydligt lägre pris eftersom det handlar om spill. Dock tveksamt om du hittar så lång bit som 120cm.
11 svar · 2,5k läst
B
Bjurn25: Tack för alla bra svar! Nu känns det som att jag har bättre uppfattning av vad jag kan använda.
20 svar · 8,6k läst
C
cope: [citat] Motorn har jag inte haft bort så vet ej hur det ska vara där .https://www.ejca.se/uploaded_files/reservdelslistor.pdf?v20220407120415 Här har du sprängskiss på ejcas hemsida. Hoppas du får det att funka. Det är en bra maskin du har.
9 svar · 2,4k läst
·
nanowire
nanowire: [citat] Låter som en bra plan (y) Men på gamla stolar brukar det vara spår runt om, rörelsemån så inte fjädern bottnar fram/bak löser den expansionen.
3 svar · 1,4k läst
·
P
Pettman: [citat] Här kan du nog behöva förtydliga med bilder för att kunna få hjälp.
3 svar · 808 läst
Henrik.woll
Henrik.woll: Skulle säga att du ska limskruva (limma och skruva) försänk alla skruvskallar så du kan spackla med snickerispackel (y)
1 svar · 2,0k läst
·
Henningelvis
Henningelvis: [citat] Plus att den sitter i ett väggfäste med två metallrör som är nästan lika långa som hyllan är djup. Då ska även de kapas på något snyggt sätt och hålen sättas igen.
4 svar · 2,4k läst
P
Pettman: [citat] Harts heter det väl ändå på svenska?
4 svar · 1,4k läst
Ola C
Ola C: Har satt massa gångjärn av den typen i 16mm mdf och det är inget problem, där är ingen belastning nere i gropen. Gjorde en enkel jigg för det här där man kan ställa avstånd från kant + markera ut hålen för skruvarna också. https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-du-gjort-med-verktyg-och-maskiner-idag.250889/page-177#post-2754761 Tänk på att du måste ha ganska tjock mall
5 svar · 4,6k läst
G
gaia: strukturen liknar min skrivbordskiva av palisander/ jakaranda. Skivan är gammal obehandlat och mera rödaktig än teak . OBS! ej expert
2 svar · 1,4k läst
·
F
fribygg: [citat] Om hålet vore lite för stort skulle jag om möjligt välja PU lim, eller helt enkelt tälja en större plugg.
13 svar · 4,2k läst
·
P
Pysslarn: Välkommen till forumet! Kul projekt med lagom många utmaningar, tänker jag. Har aldrig sökt ritningar till något på nätet; men om man bortser från dina specifika mått på den färdiga möbeln antar jag att du kan hitta ritningar på byråer som ger dig information om själva konstruktionen. Att du sedan får anpassa/räkna om dem till dina mått är ju en annan sak. Kommer säkert att
2 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.