4 649 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
Hur får man helt raka längsgående snitt i trä?
Det är rikthyveln som skall hyvla ytor och kanter raka och i vinkel. Gör den inte det så är någonting fel antingen med maskinen eller inställningarna.
Fast alla rikthyvlar har begränsningar. Min Stenberg hyvlar rakt och bra men då arbetsstycker blir över 3,5 meter långt blir det problem. Jag hyvlade upp ett ämne till en 5 meters båtköl nyligen och då fick jag handhyvla det sista för att få den absolut rak innan jag planhyvade motstående sida. Med handhyvel får man allting rakt men det tar tid.
Fast alla rikthyvlar har begränsningar. Min Stenberg hyvlar rakt och bra men då arbetsstycker blir över 3,5 meter långt blir det problem. Jag hyvlade upp ett ämne till en 5 meters båtköl nyligen och då fick jag handhyvla det sista för att få den absolut rak innan jag planhyvade motstående sida. Med handhyvel får man allting rakt men det tar tid.
Om det är mitt inlägg du syftar på så räcker det att en kant i är helt rak. Om man saknar metoder för att åstadkomma detta kan man ofta använda en fabrikssågad kant på en skiva alternativt få den sågad i byggvaruhuset.prototypen skrev:
Man kan så klart diskutera vad rätt svar är, men för mig som inte har plats, råd och behov (mer än några gånger om året) för en tillräckligt bra rikthyvel var ju detta en deal-breaker! Har en galmmal rubank liggandes vars stål jag ska slipa upp!LoweW skrev:
Tack för detta tips!
Klicka här för att svara