Hej!
Har tänkt ge mig på att bygga min första möbel.
Tänkt bygga en skohylla som passar hos oss och våra behov.
Har gjort en skiss i Sketchup för att få en bild av hur den kommer se ut, men har några frågor.
Tanken är att det ska vara utrymme för skor. och sen två korgar från IKEA i de öppna facken för att ha lite extra saker som vantar och mössor (enkelt för barn att nå då det ej finns hatthylla i utrymmet)
Tanken är att bygga allt i 18mm MDF. och sen kommer rören vara vara aluminium med 15mm diameter och 1mm gods, längden på rören kommer vara 1 meter.
Räcker det?
Sen ovanpå kommer det att läggas en limfog skiva av Ek som lackas/oljas.
tanken är att möbeln ska tåla att sittas på.
Är det för lång spännvidd med nästan 1meter av MDF då? Eller stadgar limfogskivan upp det tillräckligt?
Kommer vara en stående MDF som bakstycke med så det ger väll lite stabilitet också?
Vad tror ni om detta som gjort liknande saker förr?
Ser det vettigt ut?
Något man bör ändra på i designen?
Måtten på den är 172cm lång, och 39cm djup. och sitthöjden kommer bli 50cm.
Träskivan kommer vara 40cm djup då den sticker ut lite på framkant.
Och utrymmet för skorna blir ca 15.5cm högt, vilket vi har på nuvarande skoställ (IKEA Tjusig)
Både första gången jag bygger något sånt här och första gången jag ritar i Sketchup haha!
Fundera på om du kanske kan ha något bakstycke, iaf en balk i övre hörnet för att stabilisera. Sen kan du ju börja tillverka den utan men ändå ha en backup plan.
Hur tänker du fästa sidorna och toppen? Jag ser en viss risk för knäck/rotation i sidled dvs allt faller som korthus.
Ingen med input?
Håller MDF?
Eller blir de för mjukt om man sätter sig över skodelen?
Knappa in dina värden här, skriv in ekskivan bara o strunta i mdf'en (som såklart hjälper till men inte så mycket) https://woodbin.com/calcs/sagulator/
Tror spontant inte det ska vara några problem.
Andra reflektioner, 18mm mdf finns inte, det är 16 eller 19mm som gäller isåfall.
Alurören kommer nog repas med tiden o det räcker någon fumlar till ett snedsteg o trampar på ett rör eller pregar in en sko med lite våld så är det röret knäckt o hyllan får skrotas. Jag hade nog övervägt att sätta rören i separata bitar (4st) skruvade från insidan. Då kan du enkelt plocka ut hela rörkasetten vid behov. Inte lika cleant men betydligt mer framtidssäkrat.
Fundera på om du kanske kan ha något bakstycke, iaf en balk i övre hörnet för att stabilisera. Sen kan du ju börja tillverka den utan men ändå ha en backup plan.
Hur tänker du fästa sidorna och toppen? Jag ser en viss risk för knäck/rotation i sidled dvs allt faller som korthus.
som jag skrivit så kommer det vara ett bakstycke i mdf på hela
Jag kommer att limma och skruva det.
Knappa in dina värden här, skriv in bänkskivan bara o strunta i mdf'en [länk]
Tror spontant inte det ska vara några problem.
Andra reflektioner, 18mm mdf finns inte, det är 16 eller 19mm som gäller isåfall.
Alurören kommer nog repas med tiden o det räcker någon fumlar till ett snedsteg o trampar på ett rör eller pregar in en sko med lite våld så är det röret knäckt o hyllan får skrotas. Jag hade nog övervägt att sätta rören i separata bitar (4st) skruvade från insidan. Då kan du enkelt plocka ut hela rörkasetten vid behov. Inte lika cleant men betydligt mer framtidssäkrat.
ska kolla in sidan!
då är det byggmax som skriver fel.
Jag utgick endast från en skiva hos de.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra input om rören!
Hur tjocka bör de vara?
Vi har ju en Ikea tjusig.
Tanken var att ta rören från den..
Men vi vill ha 4 rör per plan..
Ikea har endast 4 uppe och 2 nere…
Och rören gick ej köpa lösa
då är det byggmax som skriver fel.
Jag utgick endast från en skiva hos de.
[bild]
Bra input om rören!
Hur tjocka bör de vara?
Vi har ju en Ikea tjusig.
Tanken var att ta rören från den..
Men vi vill ha 4 rör per plan..
Ikea har endast 4 uppe och 2 nere…
Och rören gick ej köpa lösa
Ja att byggmax har lite fel på sin hemsida är ju knappast förvånande...har aldrig sett 18mm mdf och tror inte dom har det heller.
Rören är nog inte för klena om de duger till Ikeas skohylla men jag hade som sagt monterat dom så dom går att plocka ut. Annars går det ju att köpa rör av den typen på vilket byggvaruhus som helst men det kommer kosta rätt mycket.
Ja att byggmax har lite fel på sin hemsida är ju knappast förvånande...har aldrig sett 18mm mdf och tror inte dom har det heller.
Rören är nog inte för klena om de duger till Ikeas skohylla men jag hade som sagt monterat dom så dom går att plocka ut. Annars går det ju att köpa rör av den typen på vilket byggvaruhus som helst men det kommer kosta rätt mycket.
nä det har du rätt i, hur som en mm hit eller dit
Ikea har dock 17mm rör men hittade prisvärda på hornbach
[länk]
dock då 15mm
Hittade också där och det va inte så dyrt som jag trodde, det fanns väl 20mm också?
Är rören på ikeahyllan rå aluminium eller anodiserade i silverfärg? Anodisering är betydligt mer reptåligt ån rå alu men när det väl repas syns det ganska tydligt. Hornbach har rör både i rå alu och anodiserad.
Hittade också där och det va inte så dyrt som jag trodde, det fanns väl 20mm också?
Är rören på ikeahyllan rå aluminium eller anodiserade i silverfärg? Anodisering är betydligt mer reptåligt ån rå alu men när det väl repas syns det ganska tydligt. Hornbach har rör både i rå alu och anodiserad.
jag ska dela Ikea hyllan sen idag och kolla tjockleken på godsen.
som jag skrivit så kommer det vara ett bakstycke i mdf på hela
Jag kommer att limma och skruva det.
Åh vad bra, missade det!
Skruva i MDF kan ibland vara lite svårt, lätt att det spricker i och med att det är så mjukt. Jag stadgade upp med mindre vinkeljärn (som jag skruvade i) när jag byggde något liknande.
Skruva i MDF kan ibland vara lite svårt, lätt att det spricker i och med att det är så mjukt. Jag stadgade upp med mindre vinkeljärn (som jag skruvade i) när jag byggde något liknande.
jo det är lite speciellt..
Lärde mig de när jag var 18 och byggde baslåda..
fick då lära mig att förborra och special skruv för mdf..
sen kommer limmet stå för största styrkan tänker jag!
Det kommer gå toppen! Och känns det svajigt så får man utvärdera och förbättra
ja det får nog bli så!
Ola C skrev:
Har nu mätt rören. de har 1mm godstjocklek. och diametern är lite varierande. men runt 15-15.5mm. och de känns stabila.. så har svårt o se att de skulle bli svajigt.
Dock kanske man ska göra som du sa och göra någon form av insats så det går att ta ut rördelen för eventuell reperation.
Det jag funderar på är att på vänstersida om hyllan kommer det bli en liten täcksida eftersom det är ett rör från ACn som går ner till golvet där.
Tanken är att träskivan på toppen ska gå hela vägen till väggen. och då köra en täcksida där..
Hade man inte kunnat ha hålet för rören helt igenomborrade på ena sidan och sen något stopp. så kan man enkelt dra ut rören och byta om de skulle behövas utan att dela allt?
Då behöver man inte heller göra en insats som du pratade om som i mitt tycke kanske ser konstigt ut.
Har nu mätt rören. de har 1mm godstjocklek. och diametern är lite varierande. men runt 15-15.5mm. och de känns stabila.. så har svårt o se att de skulle bli svajigt.
Dock kanske man ska göra som du sa och göra någon form av insats så det går att ta ut rördelen för eventuell reperation.
Det jag funderar på är att på vänstersida om hyllan kommer det bli en liten täcksida eftersom det är ett rör från ACn som går ner till golvet där.
Tanken är att träskivan på toppen ska gå hela vägen till väggen. och då köra en täcksida där..
Hade man inte kunnat ha hålet för rören helt igenomborrade på ena sidan och sen något stopp. så kan man enkelt dra ut rören och byta om de skulle behövas utan att dela allt?
Då behöver man inte heller göra en insats som du pratade om som i mitt tycke kanske ser konstigt ut.
Jo kan du ha genomgående hål på ena sidan är det en utmärkt lösning. Då slipper du dessutom be en bläckfisk om hjälp när du annars ska limma ihop det o hålla reda på 8 rör...