3 323 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Klyva björkplank med kantfnas
Jag brukar antingen klyva på frihand i klyvsågen (man får ta det försiktigt map klämrisken) eller ta en cirkelsåg. Lite beroende på storleken på plankan.
Om plankan är bred och har slagit sig en del så tycker jag att det är bra att lägga första snittet i mitten, då man inte behöver hyvla bort lika mycket på långa sidan då. Efter första snittet är lagt är det bara att rikta upp två sidor i rikthyvlen samt plana upp den långa sidan. Sedan är det bara att klyva ut det virke du behöver.
Givetvis kan man tänka sig att ge råd baserat på hur virket ser ut, dvs hur årsringarna står etc, men det har jag inte tillräcklig erfarenhet av. Dock kan kanske någon annan ha detta.
/Ulf
Om plankan är bred och har slagit sig en del så tycker jag att det är bra att lägga första snittet i mitten, då man inte behöver hyvla bort lika mycket på långa sidan då. Efter första snittet är lagt är det bara att rikta upp två sidor i rikthyvlen samt plana upp den långa sidan. Sedan är det bara att klyva ut det virke du behöver.
Givetvis kan man tänka sig att ge råd baserat på hur virket ser ut, dvs hur årsringarna står etc, men det har jag inte tillräcklig erfarenhet av. Dock kan kanske någon annan ha detta.
/Ulf
Ett alternativ kan vara att skruva en rät planka i vankanten och sen använda den mot klyvanhållet. Eller också gör du en jigg med ett par spänntänger - se t ex jigg #6 Straight-Line Rip Jig i detta dokument: http://www.southpointhawaii.com/include/pdf_files/10bestsawjigs.pdf
Tack för tipsen. Ni förstod direkt vad jag menade. Man kan ju inte föra fnaskanten mot anhållet. Kommer nog att försöka med att skruva fast en plywoodlist på kantfnassidan. Är det möjligt att sågklingan kan styra själv så att snittet blir tillräckligt rakt?
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Sänksåg med skena är ett alternativ. Plywoodjiggar är också bra, och då klyver man med bara vankanten till vänster om klingan (om anhållet sitter till höger).
Följ Krillek's länk ock titta på nummer 6.
Du kan ju i princip använda hur lång plywoodskiva som helst, men det blir nog ganska otympligt med långa plankor på din såg och dessutom brukar det vara svårt att hitta plywood som är längre än 2,40 
Om din björkplanka är längre än så är nog en sänksåg med skena ett bättre alternativ.
Om din björkplanka är längre än så är nog en sänksåg med skena ett bättre alternativ.
Klicka här för att svara