30 877 läst ·
266 svar
31k läst
266 svar
Varför ska säljaren förbesiktiga huset
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 728 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 728 inlägg
K karlmb skrev:
Det beror på hur man ser det och i det här fallet då särskilt vad försäkringsbolagen anser.K Kane skrev:
https://www.konsumenternas.se/arkiv...galler-forsakringen-vid-inbrott-i-din-bostad/
Nej, inte som jag anlitar hantverkare men du kanske gör dåliga bakgrundskontroller.K karlmb skrev:
Du har rätt, det är stöld.K Kane skrev:
Men:
Om du släpper in någon i din bostad (försäljare, hantverkare, mäklare, städfirma t.ex.) utan att ha uppsikt, eller lånar ut din nyckel, så gäller inte hemförsäkringen, du har då brustit i aktsamhet.
Detta gäller även om hen har haft tillåten tillgång till nyckel och kunnat släppa in sig själv.
Därför plockar man undan matsilvret, precis som jag skrev för 100 inlägg sen.D Dilato skrev:Du har rätt, det är stöld.
Men:
Om du släpper in någon i din bostad (försäljare, hantverkare, mäklare, städfirma t.ex.) utan att ha uppsikt, eller lånar ut din nyckel, så gäller inte hemförsäkringen, du har då brustit i aktsamhet.
Detta gäller även om hen har haft tillåten tillgång till nyckel och kunnat släppa in sig själv.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 728 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 728 inlägg
Tja du skrev tidigareK karlmb skrev:
”Ja, jag tycker man kan se att en besiktning är dålig för alla, ifall man låter motparten veta om att den existerar”
Man skall alltså INTE låta motparten veta om besiktningen??
Det är motsatsen till kommunikation lr ”prata med varandra å komma överens”…
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 728 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 728 inlägg
Det finns väl ingen anledning att prata och komma överens när köparen har rätt att bestämma villkoren för sin besiktning. Vilket ju är vad du skrev tidigare:K karlmb skrev:
K karlmb skrev:
Det mesta går ju att lösa om man inte käbblar. Vad finns det för anledning för dig här då?BirgitS skrev:
I juridisk mening kan man ha rätt eller fel.
Nu får det räcka.
Klicka här för att svara