BirgitS
K karlmb skrev:
Det är stöld att ta något som inte är ditt.
K Kane skrev:
Jo, det är stöld.
Det beror på hur man ser det och i det här fallet då särskilt vad försäkringsbolagen anser.
När en person som har haft tillgång till din nyckel har gått in i din bostad och stulit dina saker betraktas det normalt inte som stöld, om du själv har lämnat ut nyckeln. Hemförsäkringen ersätter då inte de saker som du har blivit av med.
https://www.konsumenternas.se/arkiv...galler-forsakringen-vid-inbrott-i-din-bostad/
K karlmb skrev:
I fallet husaffär så har du betydligt mer koll på motparten än vid anlitande av en hantverkare.
Nej, inte som jag anlitar hantverkare men du kanske gör dåliga bakgrundskontroller.

K Kane skrev:
Jo, det är stöld.
Du har rätt, det är stöld.

Men:

Om du släpper in någon i din bostad (försäljare, hantverkare, mäklare, städfirma t.ex.) utan att ha uppsikt, eller lånar ut din nyckel, så gäller inte hemförsäkringen, du har då brustit i aktsamhet.

Detta gäller även om hen har haft tillåten tillgång till nyckel och kunnat släppa in sig själv.

D Dilato skrev:
Du har rätt, det är stöld.

Men:

Om du släpper in någon i din bostad (försäljare, hantverkare, mäklare, städfirma t.ex.) utan att ha uppsikt, eller lånar ut din nyckel, så gäller inte hemförsäkringen, du har då brustit i aktsamhet.

Detta gäller även om hen har haft tillåten tillgång till nyckel och kunnat släppa in sig själv.
Därför plockar man undan matsilvret, precis som jag skrev för 100 inlägg sen.

K karlmb skrev:
Eller har uppsikt, vilket är mycket enklare än att tömma hela huset på värdeföremål.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Inlägg #158 var inte ens ditt så där har du fel (igen).

• Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Inlägg #158 var inte ens ditt så där har du fel (igen).
Där har du rätt! 😂

D Dilato skrev:
Eller har uppsikt, vilket är mycket enklare än att tömma hela huset på värdeföremål.
Om nu köparen är bekväm med det.
Ska man komma överens så får man prata med varandra. Inte hänvisa till stöldrisk..

BirgitS
K karlmb skrev:
Om nu köparen är bekväm med det.
Ska man komma överens så får man prata med varandra. Inte hänvisa till stöldrisk..
Vad bra att du nu har kommit fram till att man ska prata med varandra och komma överens i stället för att köparen har rätt att diktera villkoren för sin besiktning.

• Haha
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad bra att du nu har kommit fram till att man ska prata med varandra och komma överens i stället för att köparen har rätt att diktera villkoren för sin besiktning.
Exakt var skrev jag att man inte ska göra det?

K karlmb skrev:
Tja du skrev tidigare
”Ja, jag tycker man kan se att en besiktning är dålig för alla, ifall man låter motparten veta om att den existerar”

Man skall alltså INTE låta motparten veta om besiktningen??

Det är motsatsen till kommunikation lr ”prata med varandra å komma överens”…

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
K karlmb skrev:
Det finns väl ingen anledning att prata och komma överens när köparen har rätt att bestämma villkoren för sin besiktning. Vilket ju är vad du skrev tidigare:
K karlmb skrev:
I juridisk mening får köparen bestämma hur en besiktning ska genomföras.

• Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns väl ingen anledning att prata och komma överens när köparen har rätt att bestämma villkoren för sin besiktning. Vilket ju är vad du skrev tidigare:
Det mesta går ju att lösa om man inte käbblar. Vad finns det för anledning för dig här då?
I juridisk mening kan man ha rätt eller fel.
Nu får det räcka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.