3 798 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Montera golvbrunn i badrum
Jag ska montera en golvbrunn som ska vara under badkaret. Håller nu på och lägger golvet. 22mm spån skiva och sedan 13mm golvgips ska jag ha. Nu undrar jag om gipsen åxå ska vara under golvbrunnen? alltså under "ringen" på brunnen. jag har lagt spånskivan under och det kan nog bli trångt att få plats med gips under åxå. Lägger jag inte gips under golvbrunnen så så får jag ju åxå lutningen mot brunnen...
Och sen ska jag både limma och skruva det den eller räcker det att skruva?
Och så en fråga till, ska man bara limma golvgipsen på spånskivan över hela golvet eller måste man skruva åxå.
MVH Anders
Och sen ska jag både limma och skruva det den eller räcker det att skruva?
Och så en fråga till, ska man bara limma golvgipsen på spånskivan över hela golvet eller måste man skruva åxå.
MVH Anders
Det finns en typ av "fix" som rekommenderas vid läggning av golvgips i våtrum. Skruva inte, det finns risk att skruven äter sig igenom tätgummit och då får du problem. Sedan ska du inte ha spån direkt där vattnet kan komma. Bäddar för fuktskador. Bygg upp fallet med ett golvspackel. Sedan förseglar du alltihop med en golvbrunnsmanschett som är självhäftande. Det finns broschyrer i fackhandeln som visar steg för steg.
Tack för ditt svar.
Men om jag bara har spånskiva under brunnen och lägger gipset över brunnen och sedan en manschett då kan ju alldrig vattned komma i kontakt med spånskivan... eller? Och i så fall kan jag då bara göra ett runt hål i gipsen där själva locket på brunnen är?
MVH Anders
Men om jag bara har spånskiva under brunnen och lägger gipset över brunnen och sedan en manschett då kan ju alldrig vattned komma i kontakt med spånskivan... eller? Och i så fall kan jag då bara göra ett runt hål i gipsen där själva locket på brunnen är?
MVH Anders
enligt de golvproffsen jag talat med skall golvbrunnen enligt nya rek ligga PÅ golvgipsen för inte följa spånskivans rörelseFrxy skrev:
Klicka här för att svara