Där köksskåpen skall sitta skall det finnas reglar bakom, eller plank/OSB. Det står oftast i kökskatalogerna på vilken höjd reglarna skall sitta.

Jag skulle inte rekommendera att man använder sig av gipsexpander, jag är osäker på att de klarar av tyngden.

Det finns nog tusentals kök som är monterade i gipsvägg (förhoppningsvis dubbel gips) mha gipsankare, men jag skulle undvika det så länge som möjligt.

Jag skulle försöka att:

1. Lägg någon träfiberskiva utanpå gipsen som ni skruvar i reglarna, kanske byggplyfa. Om det inte går:

2. Skruva fast skåpen i reglarna där sådana finns.

Det behöver inte vara katastrof om inte alla skåp kan fästas i reglarna - se bara till att förankra skåpen i varandra ordentligt.

Ms_IT-Nisse skrev:
Där köksskåpen skall sitta skall det finnas reglar bakom, eller plank/OSB. Det står oftast i kökskatalogerna på vilken höjd reglarna skall sitta.

Jag skulle inte rekommendera att man använder sig av gipsexpander, jag är osäker på att de klarar av tyngden.
Gipsexpandern klarar tyngden. Problemet är att den efter några års skakande (när man slänger in 4 talrikar från diskmaskinen) äter sig igenom pappen på gispsen och sedan är det adjöss med den fästpunkten..... :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.