17 352 läst ·
6 svar
17k läst
6 svar
List eller silicon mellan bänkskiva och kakel?
Nu har vi kommit sisådär halvvägs med vårt kök. Siliconade mellan bänkskiva och kakel men insåg att det inte blev bra. Siliconet var kritvitt och fogen mellan kaklet är mera beige-aktig. Den enda beiga som fanns på affären var mera orange än vit, så den funkar inte. Finns det nån typ av lister man kan ha framför siliconet så att siliconet inte syns?
Hur skulle ni ha gjort?
Hur skulle ni ha gjort?
Vi har också "vit" fog och när vi sen satte siliconet så såg den strängen betydligt vitare ut, nu vet jag inte om någon av parterna har förändrat färg
för nu efter ett tag så förstår jag inte själv vad det var jag tyckte såg så konstigt ut, kanske har ögat vant sig.
Möjligen skulle du ju kunna köpa vitt silicon av ett annat fabrikat för att jämföra, hips-vips så är det lite annan vit ton på den som passar bättre, hursomhelst så skulle jag inte sätta någon list då jag inte tror att det blir särskilt fint och dessutom inte alls praktiskt, men det är ju en smaksak
//Christina.
Möjligen skulle du ju kunna köpa vitt silicon av ett annat fabrikat för att jämföra, hips-vips så är det lite annan vit ton på den som passar bättre, hursomhelst så skulle jag inte sätta någon list då jag inte tror att det blir särskilt fint och dessutom inte alls praktiskt, men det är ju en smaksak
//Christina.
För kakling har jag hittills valt att jobba med produkter från http://www.alfix.dk/rammemainsvensk.htm
Dom har också fogmassa i samam kulör som kakelfogen.
Är ni säkra på att fogtillverkaren inte också kränger mjuk fogmassa? Då är det nog lättare att få färgen att stämma.
Dom har också fogmassa i samam kulör som kakelfogen.
Är ni säkra på att fogtillverkaren inte också kränger mjuk fogmassa? Då är det nog lättare att få färgen att stämma.
Christina: Nej jag är inte heller speciellt förtjust i tanken på att ha lister, men jag blev lite desperat nu när det blev så himla vitt när jag provade.
Mathias: Det är inte vi som satt upp kaklet, så jag har ingen aning om vart de fick sin fogmassa ifrån....
Jag får väl helt enkelt kolla på fler ställen än just Silvan för att se om det finns fler nyanser på siliconet!
Mathias: Det är inte vi som satt upp kaklet, så jag har ingen aning om vart de fick sin fogmassa ifrån....
Jag får väl helt enkelt kolla på fler ställen än just Silvan för att se om det finns fler nyanser på siliconet!
Det finns silicon i alla upptänkbara färger, bara du letar på rätt ställe.
(Jag såg på ett byggvaruhus i Polen säkert 25 olika färger på silicon, liiite långt att åka för en tub kanske.....
....men det finns i alla fall)
(Jag såg på ett byggvaruhus i Polen säkert 25 olika färger på silicon, liiite långt att åka för en tub kanske.....
Både Casco och Kesto har mjukfog i samma färg som kakelfogen. Det har säkert alla större tillverkare av kakelfog.
Sen är det ju en annan sak att den sällan är EXAKT samma i färgen.
Genomskinlig funkar fint om det är pytteskarvar som ska fogas...
Sen är det ju en annan sak att den sällan är EXAKT samma i färgen.
Genomskinlig funkar fint om det är pytteskarvar som ska fogas...
Klicka här för att svara