11 413 läst ·
12 svar
11k läst
12 svar
Vilken höjd på överskåp?
Kommer i dagarna ersätta våran gamla kyl och frys höjd 180 cm, mot en kyl/frys höjd 200 cm.
Detta för att spara plats i köket då det idag har en mindre bra planering.
Den totala höjden är idag 210 cm. Dvs. Ett 30cm högt skåp ovan kyl och frys samt överskåp på 70 cm.
Hur ska jag nu göra när jag byter kylen och frysen?
1. Ställa dit den på 200 cm och sätta en 10 cm passbit ovan kylen?
2. Sätta dit överskåpet ovan kylen/frysen, det blir då totalhöjd på 230 cm.
Och även flytta med överskåpsraden till 230 cm totalhöjd, blir då 70cm mellan bänk och överskåp? Blir det för mycket?
Tycker ni att man skulle kunna sätta hyllor under skåpen då?
Tips och råd mottages tacksamt, då jag inte vet hur vi ska lösa detta på bästa och snyggaste sätt.
// Fia
Den totala höjden är idag 210 cm. Dvs. Ett 30cm högt skåp ovan kyl och frys samt överskåp på 70 cm.
Och även flytta med överskåpsraden till 230 cm totalhöjd, blir då 70cm mellan bänk och överskåp? Blir det för mycket?
Tips och råd mottages tacksamt, då jag inte vet hur vi ska lösa detta på bästa och snyggaste sätt.
// Fia
En till lösning kan vara att bygga sockel till kyl/frys så att den kommer upp 10cm till så slipper man på samma gång att ligga på golvet när det på botten ska tas ut.
Jag håller i princip med Trivia.RenoVera skrev:Kommer i dagarna ersätta våran gamla kyl och frys höjd 180 cm, mot en kyl/frys höjd 200 cm.
// Fia
Tycker även att alt. 2 är möjligt. Om det blir 70 cm. mellan bänk och överskåp monterar du en lång hylla med alla de saker du inte måste gömma undan i skåp. Kanske brödrost, kryddor, tallriksstaplar och sånt får plats där.
Du får helt enkelt tänka ut om du har någonting du vill ha på en sån hylla. Annars skulle jag välja 10 cm. passbiten mellan kyl och överskåp.
(Vet du förresten säkert om 30 cm. toppskåpet från den gamla kyl/frysen passar till den nya ??)
Hej igen,
Ja överskåpet passar då det är ett tillhörande skåp till övriga köksinredningen.
Tror ni att det kommer se konstigt ut med ett avstånd på 70 cm mellan under och överskåp?
Vet att standarden är 50 cm.
Hur gör ni själva när ni monterar in era nya kök?
Vilken typ av hylla och konsoller rekomderas om man sätter en hylla under skåpen?
Sätter man hyllan på 50 cm i så fall?
Vi har vita luckor, vitt kakel, ekbänkskiva och fläkt i rostfritt och glas.
Tusen frågor... :-/
Jättetacksam för förslag
// Fia
Ja överskåpet passar då det är ett tillhörande skåp till övriga köksinredningen.
Tror ni att det kommer se konstigt ut med ett avstånd på 70 cm mellan under och överskåp?
Vet att standarden är 50 cm.
Hur gör ni själva när ni monterar in era nya kök?
Vilken typ av hylla och konsoller rekomderas om man sätter en hylla under skåpen?
Sätter man hyllan på 50 cm i så fall?
Vi har vita luckor, vitt kakel, ekbänkskiva och fläkt i rostfritt och glas.
Tusen frågor... :-/
Jättetacksam för förslag
// Fia
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hej,
Om jag förstår saken rätt så är den gamla standarden 50 cm men börjar nu gå upp mot 60 cm (rätta mig gärna om jag har fel). Sen kan man väl tänka sig att det spelar lite roll också om man har en dekorlist eller ej under skåpen.
Själv tycker jag inte om standarder. Har precis monterat ett nytt kök i vår extralägenhet med ungefär 67 cm mellan skiva och överskåp...det blev så efter att ha räknat på höjderna av bänklist + kakel + kakelfogar (vill inte kapa kaklet).
Högt är det...men luftigt och skönt!
Må Godis
Ole
Om jag förstår saken rätt så är den gamla standarden 50 cm men börjar nu gå upp mot 60 cm (rätta mig gärna om jag har fel). Sen kan man väl tänka sig att det spelar lite roll också om man har en dekorlist eller ej under skåpen.
Själv tycker jag inte om standarder. Har precis monterat ett nytt kök i vår extralägenhet med ungefär 67 cm mellan skiva och överskåp...det blev så efter att ha räknat på höjderna av bänklist + kakel + kakelfogar (vill inte kapa kaklet).
Högt är det...men luftigt och skönt!
Må Godis
Ole
Har du någon ljusrampslist under dina skåp?SpikOlle skrev:
Har du hyllor under, eller bara öppet mellan bänkskiva och skåp?
Hur har du gjord med belysningen?
Antar att det inte blir nå´t vidare bra med lysrör under skåpet då, efetrsom det i så fall skulle komma så högt att det blir svårt att dölja även med en list?
// Fia
De där 10 centimetrarna; du kan köpa tunna rundstänger i järn (kanske 5 mm omkrets) och måla / spraya till önskad färg. Antingen borrar du hål att fästa stängerna i i skåpen intill eller en liten list, 1 cm bred och kanske 10 cm djup så den står stadigt. Kan ju monteras i kylskåpet med små dubbelhäftande fästkuddar också 
Om du sätter en hylla vid 50 cm höjd tycker jag absolut att det ska vara en lång hylla i hela arbetsbänkens längd (utom kanske över spisen / fläkten, men gärna över diskhon) Den behöver inte vara lika djup som överskåpen men det blir kanske snyggast så.
Om du är väldigt lång bör du höja måttet på 50 cm. frihöjd men jag är 180 lång och har inga problem med 50 cm. fri höjd. Då har jag även en ljusramplist i trä som är 5 cm. och bakom den sitter bänkbelysning med inbyggda eluttag. Så för ögat är den fria höjden 45 cm.
Om du är kortare än 170 cm. är det definitivt inga problem med relativt låg fri höjd.
Men det beror på vad du vill använda hyllan till. Du ska ha grejer som går in mellan hyllan och överskåpen, hyllan bygger kanske 2 cm. och så har du 18 cm. kvar. Det ska vara grejer som du vill ha framme och som inte ger köket ett stökigt intryck.
Kanske krukväxter och prydnadssaker ?? Nu låter jag nästan som en flyttstajlare ..... :
Ska du byta de befintliga köksskåpen eller höja upp dem ?? Kommer de att gå ända upp i tak ?? Jag tror att det kan se konstigt ut med en hylla nere om skåpen inte går ända upp. Man kan sätta en list / sockel högst upp om det är några centimeter det rör sig om.
Om du sätter en hylla vid 50 cm höjd tycker jag absolut att det ska vara en lång hylla i hela arbetsbänkens längd (utom kanske över spisen / fläkten, men gärna över diskhon) Den behöver inte vara lika djup som överskåpen men det blir kanske snyggast så.
Om du är väldigt lång bör du höja måttet på 50 cm. frihöjd men jag är 180 lång och har inga problem med 50 cm. fri höjd. Då har jag även en ljusramplist i trä som är 5 cm. och bakom den sitter bänkbelysning med inbyggda eluttag. Så för ögat är den fria höjden 45 cm.
Om du är kortare än 170 cm. är det definitivt inga problem med relativt låg fri höjd.
Men det beror på vad du vill använda hyllan till. Du ska ha grejer som går in mellan hyllan och överskåpen, hyllan bygger kanske 2 cm. och så har du 18 cm. kvar. Det ska vara grejer som du vill ha framme och som inte ger köket ett stökigt intryck.
Kanske krukväxter och prydnadssaker ?? Nu låter jag nästan som en flyttstajlare ..... :
Ska du byta de befintliga köksskåpen eller höja upp dem ?? Kommer de att gå ända upp i tak ?? Jag tror att det kan se konstigt ut med en hylla nere om skåpen inte går ända upp. Man kan sätta en list / sockel högst upp om det är några centimeter det rör sig om.
Tjena!
Angående inlägget med överskåpens placering. Jag har själv planer på att slänga ut befintliga överskåp och sätta in en rad fläktskåp (35cm i höjd) ca 60 cm över bänkskiva. Sen sätter jag spots under och lägger spots uppe på skåpen som lyser upp på vägg/tak. De ska nog helst vara dimmade.
Jag funderar även på att putsa väggen a`la 30- 40-tal. Blir en ganska blank yta över skåpen och vitt kakel (10 x 35 cm), staplat med svarta fogar. Bänkskiva i grå laminat med eklist mot Ikeas röda högglansiga luckor (Abstrakt). Rostfria vitvaror.
Vi har öppen planlösning så jag hoppas och tror det kommer att bli ganska effektfullt.
/Johan
Angående inlägget med överskåpens placering. Jag har själv planer på att slänga ut befintliga överskåp och sätta in en rad fläktskåp (35cm i höjd) ca 60 cm över bänkskiva. Sen sätter jag spots under och lägger spots uppe på skåpen som lyser upp på vägg/tak. De ska nog helst vara dimmade.
Jag funderar även på att putsa väggen a`la 30- 40-tal. Blir en ganska blank yta över skåpen och vitt kakel (10 x 35 cm), staplat med svarta fogar. Bänkskiva i grå laminat med eklist mot Ikeas röda högglansiga luckor (Abstrakt). Rostfria vitvaror.
Vi har öppen planlösning så jag hoppas och tror det kommer att bli ganska effektfullt.
/Johan
Har du någon ljusrampslist under dina skåp?
Har du hyllor under, eller bara öppet mellan bänkskiva och skåp?
Hur har du gjord med belysningen?
Antar att det inte blir nå´t vidare bra med lysrör under skåpet då, efetrsom det i så fall skulle komma så högt att det blir svårt att dölja även med en list?
// Fia
[/quote]
Hej igen Fia,
Först och främst...något proffs är jag inte...så ta allt jag säger med en nypa salt (och kanske lite Tequila också).
Håller fortfarande på med renoveringen av lägenheten och har därför inte bett elektrikern att fixa belysningen ännu...men vi har beställt snygga spottar att sätta dit "synliga" under överskåpen. Har med andra ord inte monterat någon döljande kantlist...men kanske gör det senare för att få en snygg övergång mot utdragsfläkten (som hänger ned ca 5 centimeter under ett av skåpen).
Mina överskåp hänger ca 158 cm över havet (91+67). Själv är jag 183 och och tycker att skåpen hänger utmärkt. Om barn och kortväxta gäster ser underdelen av skåpen så är det i alla fall ingenting som stör mig personligen. Föresten var det min fru som krävde att vi skulle montera skåpen på angiven höjd just p.g.a. "luftkänslan" och hon är nog inte mer än runt 170 tror jag (har äldrig vågat mäta exakt).
En vanlig list döljer väl det mesta av lysrörsarmaturen även om skåpen sitter lite högre än normalt? Om ni störs av det kan ni ju möjligen skaffa extra höga kantlister...men samtidigt förstör ni ju då också lite av fördelarna med att sätta skåpen högre än normalt.
Må Godis
Ole
Hallå hallå, 
Finns det några som har bilder på sina kök.
Gärna med överskåpsraden monterad lite högre än dessa standard 50cm, men även andra höjder är intressanta.
Har så gräsligt svårt att bestämma mig för hur vi ska göra, eftersom jag inte alls kan tänka mig hur det kommer att bli. :-/
Behöver INSPIRATION.
// Fia
Finns det några som har bilder på sina kök.
Gärna med överskåpsraden monterad lite högre än dessa standard 50cm, men även andra höjder är intressanta.
Har så gräsligt svårt att bestämma mig för hur vi ska göra, eftersom jag inte alls kan tänka mig hur det kommer att bli. :-/
Behöver INSPIRATION.
// Fia
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden