Kök
Farzan: Jag kan också rekommendera Frankes måttbeställda...har själv beställt och monterat en sådan. Kvaliteten känns bra (kraftigare plåt än t ex IKEA) och inte alls farligt dyrt. Leveranstid normalt c:a fyra veckor, tror jag. Men jag tror inte att de är just något billigare att köpa via Bauhaus eftersom det verkar vara Frankes prislista som styr. Jag beställde vår via Fredells.
Martin_Blomberg: Prisskillnaden görs av kvaliten på stavarna som bänken är ihoplimmad av: Vissa bänkar har kvistar och ojämna mönster på ena sidan (vilket då blir den sidan som ligger ner på köksskåpen). Dessa är billigare. Vissa bänkar är gjorda av mer eller mindre spillvirke och har riktigt korta stavar. Dessa är billigare. Vissa bänker har limmats ihop av trästavar som inte har torkats
Miles: Frågade samma för ngr dagar sen ... http://forum.byggahus.se/byggmaterial-byggteknik/84222-n-r-beh-vs-primning.html
matte-z: öhhh, kanske lite senare än sent. Men är det mitt kök det undras över.... Blodrött glasmosaik med mörkgrå fog, svarta Kvik luckor och ek skivor. Och jag ångrar mig inte än över ett svart kök! Köpt på Lhådös kakel i Enköping.
Edvuld: Är du säker på att det är gamla Ikea-stommar, eller har de bara samma mått? Vi hade problemet när vi satte dit nya luckor på gamla stommar (ej Ikea) att de gamla stommarna är i tjockare material än nya, så alla stora självstängande gångjärn var tvungna att försänkas.
jizzo: Jag har aldrig gillat att deras profilspår är så "grynigt" i färgen. Sen har jag sett i ett antal kök att färgen "flagnar". Inte heller nått possitivt. Men sen vet man ju inte som det kan bero på hyresgäst eller tillverkaren. Men det är det jag stört mej på. //J
feffemannen: Ahh.. tack så otroligt mycket. Nu när jag visste vad det hette var det inte så svårt att hitta. T.ex. http://www.kulturfarg.com/butik/fonsterbeslag.asp Tack igen! Fredrik
ZOE: Vi har Husqvarnas svarta kylskåp, ugn och micro sedan i höstas i vårt kök. Allt snack om damm, fingeravtryck mm ska synas mycket mer på svarta vitvaror kan vi inte hålla med om. Vi städar precis som vanligt (en gång i veckan) och det är fullt tillräckligt. Jag lovar att det hade retat mig nåt så djuriskt om allt hade synts eftersom jag tycker att städning är det mest tråkiga syssla
AndersManta: Hej, Tack för alla synpunkter som redan inkommit!! Kökets storlek är 3,9 x 4,9 meter har provat att förstora upp de filerna på planlösningen. /Anders
LUDDET: [citat] Det som hänger öppet i köket och inte har använts på länge. Har det inte samlat på sig damm och fett?
Tessok: Beror på vilken diskho ni väljer och att det är en kunnig montör Om hörnen är runda räcker 40-50 mm ( exempelvis blanco classic 8 ) Snåla inte på plåtkvalitén, det ångrar ni i framtiden Förstärkningar fram och bak är ett måste för att stenen skall hålla för transporter och hantering samt framtida påfrestningar. Bänkskivan vilar oftast bara på skåpsryggarna Se även
sunnygirl59: Hej Carl tack för svar. Tror tyvärr inte att det funkar, för jag har Solär lådfronter (IKEA) och de har ett spår i ovankanten, som man stoppar fingrarna i och drar, och det är så tunt att man inte kan ta bort för gångjärnen. Tänkte att man kanske kan köpa en tunn plåtskiva av något slag, som man skruvar fast de befintliga fästena i. Sen kan man väl bara limma dit lådfronterna
Miles: Blum sitter väl på en hel del grejer ... Varför inte ta några foton o lägga ut så kanske någon känner igen det!
Guzzi: Tror ni är inne på rätt spår. Jag tog det lite kallt och har kört några diskar nu och det verkar som att det tätar nu igen. Satsar på att det bara var tillfällig skit som satt sig på fel ställe, även om jag har den rackarn under uppsikt! Lockar inte att skruva med den i onödan.... Tackar!
Danne W: Tack för tipset! Men det var nog lite väl dyrt för min plånbok desvärre. Nån som har mer tips?!
Farzan: Om det kräver tillstånd - ja, att bygga en ny imkanal (som röret från köksfläkten kallas) kräver bygganmälan till kommunen. Men det är inte särskilt krångligt eller svårt att få godkänt om man tar in råd från den lokale sotarmästaren och bifogar hans utlåtande med bygganmälan. Sotarna kan som Hempularen skriver har litet olika idéer om det här. Om fasaden är av brännbart
yens: Men det är väl en väldig skillnad på att använda dagens mode som INSPIRATION i förhållande till att slaviskt följa det för att vara INNE. Personligen struntade jag under mitt köksbygge högaktningsfullt i huruvida det var inne eller inte. Men eftersom jag var ute efter praktiska lösningar och det enklaste är att kolla i den litteratur/dokumentation som finns tillgänglig vid
Bumler: Om den är fuktig så tänk på att torka den långsamt. Med plant hoppas jag att du menar ströad tätt med läkt eller liknande och inte liggande direkt på ett golv. Min femöring...
dadgom: Strunta i den här tråden nu:) Jag har ändå insett att lådan inte är lika hög som översta lådan på en 3-lådorshurts så min idé faller ändå...
Fabian: Wokplattan ska ha 5kW totalt så det bör ju räcka för det mesta. Jag fick tipset av gasinstallatören att pilla på reducerventilen, jag skruvade nu ner den till max och får ok effekt. Det blir yta på den wokade kycklingen men inte så där makalöst hög effekt, men jag kanske förväntar mig för mycket. Den yttre flamringen ser lite gul ut måste jag säga, ska påpeka det och se om det
towa: Vart i Stockholmsområdet kan man beställa underlimmande bänkskivor i laminat eller trä. Det ska vara kort levernastid helst.
anden: Exakt var avstängningsventilen måste sitta finns det olika bud om, det har diskuterats i VVS-forumet en del. Det ser ut som det sitter en ventil på vattenröret, så det kan kanske räcka. Att koppla in en diskmaskin är inte svårt, det bör du kunna reda ut! Om jag tolkar dina mått rätt så har du en 1/2-tums-gänga (R15) på vattenröret, och en 3/4-tums-gänga (R20) på vattenslangen. Du
Lindgrenski: Antytt vet jag inte, inte så att jag förstod iaf. Står ju aldrig någon text utan bara enkla, rätt kassa, bilder.
billycox: Hej! Lådkylen finns på IKEA nu, låddiskmaskin kommer tidigast om ett år efter vad jag hört.
Hemmakatten: Titta på www.decosteel.se och www.ablandskronarostfria.se . De har tillverkning efter specialmått. Finns säkert andra också.
alacs: Tack för all input! Vi ska verkligen gå vidare med tanken på 2 st "dubbla" så får vi se var det landar. Vi har oxå frys i källaren, så att kompressorerna stjäl lite utrymme i frysarna är ingen katastrof. Ju mer jag tänker på det desto mer sugen är jag på lösningen. /alacs
Christian S: Finns från fler leverantörer än Gaggenau, du borde alltså kunna komma ned i pris. Kan se jäkligt snyggt ut! Men principen bygger på rening genom kolfilter. /Christian
Martin_Blomberg: Om man gör det med ihopfästningsskruvar från undersidan + lös spånt eller kex (fräser ut spår med kexmaskin) på kanten sitter det bra.