Vi letar efter bänkskiva till ett vitt högblankt kök. Golvet väljer vi efter vi valt köksbänk.
Men vad har vi för alternativ? Vi är inne på en så smal skiva som möjligt, ca 12mm.
En stenskiva går från HTH på minst ca 4000:-/m, det skulle i vårt fall betyda 30 000:-,
det borde finnas något annat snyggt och billigare alternativ, eller?

Ekskiva - NEJ
Mörk träskiva - NJA, sista utväg
Vit matt sten - JA, om den är exakt samma vitskala som köket
Svart skiva - JA
Antracitgrå skiva - JA
Laminat - NEJ, ser plastigt och billigt ut
Betongskiva - JA, men ändå NEJ, rädd för fläckar av olja, vin, citron etc

Men sen finns det väl kompaktlaminat, vad finns mer, någon som har prisuppgifter och förslag?

Vad är priset för denna retrobänkskiva, någon som hört något?

• 107_main.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmakatten
Vill gärna slå ett slag för laminat! :) Det ser inte alls plastigt och billigt ut. Det finns många jättesnyga laminater i alla de färger och former och kvalitéer. Det kan bli myckt läckert med laminat. Själva har vi valt laminat både i kök och badrum just för att det blev snyggast så. I köket har vi ett vitt högtryckslaminat från LG Collection på köksön och samma på kortsidorna av köksön. I badrummet blir det en vit homogen laminat med ho i från Abet Laminati som heter pRaL. Den är speciellt avsedd för badrum, kök mm. Dyr, men ack så läcker i färgen Ice. Gå in på www.produktma.se så hittar du massor med olika laminater.

Hej!

Jag lade ut en identisk tråd för en månad sedan. Kolla bakåt så hittar Du "Hjälp mig välja skivor" eller liknande, fick en del bra förslag. Samma vita högblanka kök fast med grått granitgolv. Jag var lika förvirrad som Du och gav till sist upp för svarta granitskivor. Blev bra.

Lycka till!!

EmMi skrev:
Vad är priset för denna retrobänkskiva, någon som hört något?
Mönstret på skivan du visar heter Virrvarr och finns hos många olika fabrikat av bänkskivor.
T.ex. http://www.lgcoll.se

Hemmakatten
Vill också bara tillägga att jag följt ert hus via ritningarna. Huset är riktigt snyggt med spännande fasader och planlösning. Det har ett starkt uttryck och jag skulle därför hålla mig till en enkel, ganska strikt och neutral inredning med lugna färger, som vitt som ni valt till köket. Tror faktiskt att en vit laminatskiva skulle vara både elegant och läckert.

CarlSthlm skrev:
Hej!

Jag lade ut en identisk tråd för en månad sedan. Kolla bakåt så hittar Du "Hjälp mig välja skivor" eller liknande, fick en del bra förslag. Samma vita högblanka kök fast med grått granitgolv. Jag var lika förvirrad som Du och gav till sist upp för svarta granitskivor. Blev bra.

Lycka till!!
Länken är denna

http://www.byggahus.se/forum/koek/71407-hjaelp-mig-med-val-av-baenkskiva.html

kamy skrev:
Mönstret på skivan du visar heter Virrvarr och finns hos många olika fabrikat av bänkskivor.
T.ex. [länk]
Har alltid trott att det var mönstret på den klassiska Perstorps-plattan (ala skolbänk), men jag kan ha fel... :confused:

Ja precis, så heter den! Perstorp!

EmMi skrev:
Ja precis, så heter den! Perstorp!
Mönstret heter Virrvarr. Designat av Sigvard Bernadotte.
Perstorp tillverkade en skiva med det mönstret läääänge. Och mönstret blev synonymt med "perstorpsplattan". Nuförtiden tillverkar inte Perstorp bänkskivor utan andra tillverkare har tagit över mönstret.

Tjolahopp!

HEMMAKATTEN: Kul att du fäljer vårt bygge (eller vårt blivande bygge...). Det är mycket interiörspan nu. Ja, min första intution var vit bänkskiva till det vita köket och antracitgråa väggar och kanske tom vitt målat betonggolv. Men jag hittar inga snygga vita skivor. Den vita stenskivan jag hittat är inte exakt samma vitfärg som på luckorna...å då är jag inte nöjd.
Men kanske måste tänka om när det gäller laminat, det behöver ju inte bli IKEA:s laminatskivor ;-)

KAMY: Sedär, du var påläst på den skivan. Har du någon aning vad de kostar hos någon, bara lite nyfiken...

KAMY: Lgcoll.se hade mycket olika varianter. Ska kika närmare där. Undrar hur det är att beställa, det torde bli lite bökigt med frakt, bäst hade kanske varit att hitta någon återförsäljare i stan...

Skivan finns hos nästan alla kökstillverkare och också på mång byggvaruhus. Har sett den på Beijer, K-rauta och Fredells.
kolla på http://www.sigro.se för att få ett hum om priset (klicka på "grey line II").

Jag tycker att den är skitsnygg! Finns en mörkare variant också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.