P
PBPB: Ja det är inget special utan standard för en nyproduktion. Tack för ditt svar. IKEA kommer jag självklart spana in men måste kolla runt överallt så om någon annan har erfarenhet eller koll så är jag tacksam.
2 svar · 8,6k läst
C
continue: Hej. Det finns läckageskydd som du kan vika upp där bak mot väggen så den går längre in, men tänk bara på att det är meningen att du ska upptäcka ev. läckage så någon mm. springa måste du ha under sockeln.
1 svar · 6,2k läst
P
peterochcarina: Nix, inte den du plockat fram. Måste erkänna att det var inte lätt att hitta på deras hemsida (för jag hittade inte kvittot heller så jag kunde kolla där). Det är ju lite konstigt då de lägger belysning som skall vara under köksskåp o dyl under "Glödlampor" och under där kommer "Halogenlampor". Där finner du det vi har- Halogenbelysning med 2 eller 3 st 20 W halogenlampor. De finns
6 svar · 3,3k läst
E
Eir75: Hoppla, nu ser jag att bäst-före-datum på tråden gått ut, jag antar att du redan har dina nya luckor!
4 svar · 2,6k läst
Y
yps: Man kan även flytta ut lådorna från väggen och på så sätt få mera arbetsyta med en djupare bänkskiva om man har plats. /Magnus
2 svar · 4,6k läst
P
Peter33: Tänkte ha stänkskydd i glas i mitt kök. Pratade med en glasmästare som rekommenderade något glas som heter lacobell (har typ en färgad film på baksidan) om man ville ha enfärgat. Menade att det ofta inte höll så bra att måla på vanligt genomskinligt glas. Tyvärr går ju inte Lacobell glas att härda och är också dyrare än vanligt glas. Någon som har erfarenhet av lacobellglas?
0 svar · 1,8k läst
T
tank77: [citat] .......och skruva upp spottarna på max!
6 svar · 1,2k läst
·
R
renovation girl: Tack for svaret!! Vi bor i lägenhet, byggt i 1982.
2 svar · 927 läst
L
lhaof: Jag skulle flytta en gasspis och ta bort en gasmätare. Hela kalaset slutade på ca 16 000 ink moms. Två gubbar i 14 timmar sammanlagt..... Helt vansinnigt!!:mad: Anlita inte Gjälby Rör i Solna
8 svar · 11,5k läst
M
moix: Jag tror det är höjden det handlar om.
3 svar · 1,6k läst
T
themac: [citat] Det är varmvit jag har och då blir ljuset vit-blått, inte gult som halogen. I vitrinskåp och för lite snygga effekter så är LED riktigt smidigt att installera pga storlek osv..
15 svar · 6,4k läst
·
V
Virri: Kanon. Tack för svar :-).
2 svar · 3,0k läst
Hejduk..tig
Hejduk..tig: Jag (som är högerhänt) föredrar att ha diskmaskinen till höger om diskhon. Menar du att du inte har något element under fönstret? Ifall du har det, går det verkligen att öppna en diskmaskin där längs in i hörnet. En annan nackdel med att ha diskmaskinen mot vägg är att det kommer stänk mot väggen, vilken med tiden kommer att se väldigt smutsig ut. Så nej, inte diskmaskinen
11 svar · 1,2k läst
·
K
karin_80: Hejsan, jag har precis fått upp mitt Ikea kök med luckor fr Ståt (gräddvita). Jag har även ikeas vitvaror, micro och ugn fr Framtid. Jag har massiv ekbänk. Väggarna är äggskalsvita. Men nu till ett problem, jag vet inte vad jag ska ha för kakel/mosaik på väggen bakom, kaklet kommer även att gå en bra bit upp vid köksfläkten och ska även täcka en hylla inne i väggen vi har gjort
0 svar · 2,2k läst
·
The Tor
The Tor: Jag har några frågor om köksfläkt och ventilation från en sådan. Vi planerar att bygga om köket och hade först tänkt ställa spisen/fläkten precis vid en yttervägg där vi har en ventilationslucka uppe vid taket. Om man istället ställer spisen inne i rummet och har 3-5 meter till ytterväggen - kan man då dra ventilationsrör eller ventilationsslang från fläkten till
0 svar · 844 läst
M
maabse: Jag känner inte till något billigare än IKEA, men det finns säkert andra som kan erbjuda ett 70-skåp. Annars är mitt förslag att du kontaktar en snickare för att få det precis rätt och som du vill ha det från början. Det är inte särskilt dyrt att få det gjort och du får ett resultat som blir jättefint utan en massa fix och knök från din sida.
1 svar · 3,5k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Ok, ja mina VP-rör slutade strax innan "anslutningsboxen" inuti fläktkåpan så något vanligt vägguttag behövdes inte. Det hade som sagt inte fått plats!
9 svar · 14,3k läst
T
THBE: Nu har jag mätt, fick följande resulltat: A-B 236 V C-B 404 V D-B 27 V C-D 26 V A-C 27 V A-D 235 V Jag blev inte mycket klokare, men det verkar ju finnas 400 V
4 svar · 5,0k läst
·
A
a_mattisson: Hej! Vi bor i en äldre lägenhet där endast kolfilterfläkt är tillåtet. Vi har lyckats få tag på en gammal kåpa (utan fläkt) i koppar som passar bra ovanför spisen. Min fråga är nu om man kan sätta in en enkel kolfilterfläkt i kåpan (monterad i väggen)? I så fall gör det något om fläkten är mindre än kåpan (svårt att hitta så den passar exakt)? Några förslag på
0 svar · 1,3k läst
bigsnucke
bigsnucke: Jag har också en hel del massiva stommar i mitt 50-talskök, så jag menar inte att det är blaha, blaha... Det enda jag funderade över var påståendet kvalitet=massiva stommar. De som byggde huset har dessutom gjort allt för att dölja att det är simpelt massiv-virke... Det mesta är nogsamt dolt av masonit som var 50-talets fina ytskikt...
10 svar · 3,1k läst
Y
yiv: Är det någon som har erfarenhet av köksfläktar som man bygger in direkt i kökstaket - dvs det är inte någon del som hänger ner utan fläkten sitter som en platta i taket? Funkar det verkligen bra? Går det att montera in en sådan i en villa med en våning ovanför eller kräver den mycket plats utöver det som syns? Har sett att det finns ett märke som heter Atag som gör sådana här
0 svar · 1,1k läst
G
gaia: rensa vattenlåset under vasken, kontrollera att alla rör hållet luft - och vattentätt. Kan hända att packningar har torkat och släper genom avloppslukten ... betongen möglar ej men det finns väl annat material runtomkring... gaia
2 svar · 998 läst
AstaS
AstaS: Den som visas i #2 har vi relativt nyligen installerat. Jättenöjda. Den ser ganska stor ut när man sätter dit den, men det är suveränt att den är så hög. Väldigt bra med grytor och annat. Vi köpte vår på Coop.
7 svar · 2,1k läst
J
jutlandica: ja, sju cm. sockelhöjd är väl rätt genialiskt? det borde alla andra ta efter. de har till och med extra höga diskmaskiner, där man monterar en speciallucka med någon sorts pianovikning längst ner. jag fattar inte hur det funkar, men det blir jag varse när köket kommer. jag la beställningen i dag, det blir riva vitpigmenterad ek, den ena arbetsbänken (250 cm) helt i rostfritt, och den
6 svar · 9,6k läst
L
Lilla jag: Jag skulle vilja se bilder på nya funkiskök. Är det någon som är villig att dela med sig?
0 svar · 2,6k läst
I
imported_Tessan: Boan, ytterligare ett jättebra tips. Ibland ser man bara problem istället för möjligheter =) Tack
4 svar · 1,5k läst
H
Henri: Till vårt kök från början av 70-talet bytte vi luckor, lådor och bänkskivor med diskhoar. Vi behöll de gamla stommarna. Modexa AB gjorde ett bra jobb och det känns som ett nytt kök.
1 svar · 1,1k läst
U
Umebonden: Jag är ute efter en blandare till köket med det gamla utseendet där man har ett vred för varmt och ett för kallt. Finns det blandare som har dessa två vred men där det ena är för temperaturinställning och det andra för vattenmängd?
0 svar · 895 läst
M
MStrom: Jag tackar för info
27 svar · 23,7k läst
M
27 svar · 23,7k läst
Fotografen
Fotografen: Prova vanligt handdiskmedel och en rotborste, det funkar iaf på klinkerbänken i den här ungkarlslyan:)
3 svar · 4,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.