Hej,

(Jo, jag har sett att det finns andra trådar om fiber, men jag har inte hittat svar på just mina frågor)

vi bor en bit utanför storstan, i något som kan kallas landsbygd. Nu har vi fått erbjudande att dra in fiber i vår villa för 12.500:- (oppenfiber.se). Just nu är tajmingen inte optimal med en nyfödd bebis hemma, ena föräldern föräldraledig etc.

1. Är det rimligt att tänka att man i framtiden kan dra in fiber i huset? (Jag har förstått att det dyraste är själva grävarbetet, och att det kan handla om några hundra meter eller mer till närmaste basstation.)

2. Om man tänker 4G, är det rimligt att tänka sig att vi kan köra på 4G om vår nuvarande kopparkabel inte håller måttet om några år? Idag skulle det nog gå, men vad händer med utbyggnad vs mer datatrafik (snart kanske all sänd TV är HD-TV etc, bebisen + eventuellt syskon kommer väl börja surfa om några år etc)

3. Finns det någon ny teknik runt hörnet som om 3-5 år gör att man tänker "åh, vad dum jag var som drog in fiber i villan"?

4. Jag läste nånstans att villan ökar 50.000:- i värde med fiber. Kan det stämma? Isåfall kanske det är kalkyl på det, om när man skriver om lånen.

Kort sagt: vad är nackdelarna med att inte dra in fiber nu?

12500:- är billigt, räkna med det tredubbla om du ska ansluta dig efteråt. Har hört kostnader på 45000:- för den som vill med efteråt.

Kopparnätet kan du nog glömma det kommer avvecklas på landsbygden, här har dom redan börjat.

4G räcker inte till, till det du räknar upp och vad som sagts om 5G bygger det på att många har fiber.

Som du förstår är mitt råd dra in fiber,inget att tveka på.

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
R
Jag var i samma sits, hus och barn och ena föräldrarledig, men de är lika bra o köra. De har rätt förmånlig avbetalning så jag kan betala typ 400kr i månaden.

peternicklas
Finns bara nackdelar med att INTE välja fiber.

För den som vill ha mer än gratiskanalerna kan fibern göra det billigare, då månads avgiften för tv blir lägre.

I
De var här också med ett erbjudande 20´skulle det kosta, villaområde, verkar som du fått ett bra pris.
Men om man inte bryr sig om tv då? Och inte laddar ner tunga filer? Finns det några andra fördelar, bortsett från ev. värdeökning på fastigheten?

Vi har bara sett början på nyttjande av fiber som anslutningsform.
Hur många andra funktioner än lampor fanns i ett hem när elen drogs in och även då fanns de som tvivlade på nyttan, det fungerar ju bra med fotogenlampor.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
När vi tittade på hus så tittade vi främst på hus där fjärrvärme var indraget fr.o.m. 2004, då var det även förberett med slang, till tomtgräns eller till husvägg, för fiber. Det hus vi valde hade slang fram till huset, direkt efter att vi hade fått tillträde beställde vi fiberanslutning, vi betalade ca 11500kr (sju år sedan), föra året ändrade kommunen från engångsanslutningsavgift till månadsavgift (125kr/mån) som man betalar så länge som man använder fibern.

Här i kommunen är det samma kostnad oberoende när man ansluter sig, men denna kommun är "undantaget som bekräftar regeln". Här dras slang för fiber ihop med fjärrvärme, kraftledningar, cykelvägar, VA, mm. Kommunen äger fibernätet (och aktiva utrustningen (om jag mins rätt)) sedan har Telia driftansvaret. När man vill ansluta sig kontaktar man kommunen, om man behöver felanmäla så gör man det till Telia.

När vi köpte huset så var tvillingarna ca ett år, frugan hade precis återupptagit studierna efter föräldraledigheten.

ion skrev:
Men om man inte bryr sig om tv då? Och inte laddar ner tunga filer? Finns det några andra fördelar, bortsett från ev. värdeökning på fastigheten?
Hemsidorna blir bara tyngre och tyngre, det är ingen idag som ligger och surfar runt med ett 33 600 bit/s modem som man gjorde på 90-talet, det är ingen som sitter med ett V90/V92-modem (56kbit/s), det finns ingen privatperson som sitter med ISDN heller.

Tänk även på vad Bill Gates sa i början av 80-talet, saxat fritt ur minnet, "det behövs inte mer minne i en PC än 640 kbyte", det tog inte många kvartal innan det var spräckt.

• Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
I dagsläget är 12.500 ett bra pris. Vad som händer med priserna i framtiden är svårt att sia om, men om man ser till vad el, telefon och framför allt VA kan kosta att dra in (allt som kräver grävande) så lär det inte bli billigare. Man kan tänka sig att en kommun skulle kunna sponsra en fiberanslutning till de sista som inte har någon, men det är nog knappast troligt.

Jag såg min första fiberkabel i mitten på 80-talet och har varit fascinerad sen dess över tekniken. Det är ingalunda någon ny teknik och oron över att något nytt kan vänta runt hörnet är rimlig. Dock är det så att vi bara har sett början på fiberutvecklingen! Det som blir föråldrat är ändutrustningen, inte fibern. Och ändutrustningen (den som lyser i fibern) är billig att uppgradera när man behöver mer fart i tråden. Hur mycket information som går att trycka genom en fiberkabel verkar ingen veta då jag har sett många olika bud om detta. En siffra som nämndes var 300.000 Tbit/s. Bör räcka till en hel del Youtube och Netflix om man säger så... Dock finns inte ändutrustningen (till rimliga pengar) tillgänglig ännu. Den fiberkabel man får hem till villan idag är samma typ som skyfflar internettrafik mellan kontinenterna. Hur många ligger i Atlanten? Vet inte, men färre än 100 gissar jag. Kanske färre än 50.

Angående värdeökning på fastigheten är det svårt att säga hur mycket det ökar. Men jag skulle tro att inom ett par år kan det börja bli jobbigt att sälja ett hus utan fiber (Det byggs ut överallt nu, från slott till koja). En husköpare kommer att välja ett fiberhus framför fiberlöst, om de i övrigt är likvärdiga. Annars kan man tänka sig ett prutande motsvarande vad det kostar att dra in fiber. Så snarare värdeminskning om man låter bli att dra in fiber nu!

Hos mig står grävmaskinen 2 gator bort och är på väg hitåt! Vår anslutning ligger på >15.000:- (Fiberförening)

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Glömde en sak; Om man inte har råd att betala pengarna kontant för fiberanslutning så ska det inte vara några problem att få låna pengar via huslånet. Bankerna anser (när vi kollade runt) att huset ökar i värde med minst anslutningskostnaden. Del lånar gärna ut de pengarna!
Detta förutsätter ju att man äger huset, men det är väl främst fastighetsägaren som hanterar fiberindragning... Hyr man så får man gå på hyresvärden.

• Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
I
Demmpa skrev:
Hemsidorna blir bara tyngre och tyngre, det är ingen idag som ligger och surfar runt med ett 33 600 bit/s modem som man gjorde på 90-talet, det är ingen som sitter med ett V90/V92-modem (56kbit/s), det finns ingen privatperson som sitter med ISDN heller.

Tänk även på vad Bill Gates sa i början av 80-talet, saxat fritt ur minnet, "det behövs inte mer minne i en PC än 640 kbyte", det tog inte många kvartal innan det var spräckt.
Sa Bill Gates så, kanske får han rätt ändå. För vad ska man med minne i lådan till om dataflödet till servern kan bli så högt som anges, överstigande den interna hastigheten i datorn, skulle jag tro.
Kan ett fibernät på samma sätt som ett kabelnät överbelastas?

Tänkte på de gamla terminalsystemen från 80-talet, ska det bli så, att vi sitter med varsin terminal uppkopplad mot en server och med en hyrd lagringsplats, utan behov av någon egen programvara?

Redigerat av moderator:
En nackdel med att ansluta sig efteråt är att det rent praktiskt kan vara svårt att få ansluta sig. Det är flera olika företag inblandade. Ett som gräver, ett annat som blåser in fibern i marken, kanske ett tredje som svetsar fibern och så vidare. Dessa företag har hur mycket som helst att göra och kan vara uppbokade flera år framåt. Vill det sig riktigt illa så får du lov att vänta tills det finns ytterligare några grannar som vill ansluta sig innan de ens behagar att dyka upp, och det fastän fibern redan är dragen vid tomtgränsen. Plus att du får lov att betala den faktiska kostnaden för alla inblandade parter.

Vi har fått erbjudande också, här blir kostnaden ca25 000kr. Vi kommer inte hoppa på detta nu då vi tycker att vi har en väl fungerande adsl uppkoppling. Möjligheten kommer finnas att ansluta sig senare och har man då möjligheten att gräva själv så är behöver det kanske inte bli särskilt dyrt.
Ang kopparledningens framtid så fanns det iaf inte några som helst planer på att avveckla det här där jag bor iaf enligt de personer jag pratat med på telia. Dessutom satte de upp nya luftburna ledningar här i somras eftersom de var gamla och dåliga.

Jag skulle alla dar i veckan anslutit mig mot Fibe. Har haft ADSL al från 0.25 till 8mbit. Det funkade innan hypen på internet blev stor. Har kört 3G och 4G modem i ca 3 år och den skiten åker ut innan den ens kommer innanför dörren.

Ta Fiber! 12000kr är ju inget mot vad det kan kosta sedan! Man ska dock läsa avtalen mot hur länge man binder sig mot en operatör eller liknande. Gräva kan man göra själv om man orkar ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.