tommib
pelpet skrev:
Innebär det här att de skickar ut TV-trafiken med en VLAN-tagg och att TV-boxen sedan endast tar emot trafik med den här VLAN-taggen, samtidigt som all annan trafik går ut otaggad?
Bara för att förtydliga detta. Nej, telias TV-box klarar inte av taggad trafik utan iptv skickas ut som broadcast på LANet. Denna koppling är också en förutsättning för att deras app ska fungera.

Jocke Best skrev:
Nejdå, du är inte ute och cyklar. Nu kör jag inte Telias bredband längre, men jag vet att man kan koppla in en speciell analog switch till telefoniporten i routern, och därifrån få ut 5 telefoniportar som du sedan kan patcha ut till respektive nätverksuttag du vill använda, alternativt drar en kabel till varje direkt. Iofs hade jag hellre köpt en trådlös telefonbas med en extra lur.
edit: hittade en länk här:
[länk]
Hej!
Det var ju positiva nyheter. Glad i hågen kilar jag iväg till Telias butik och ber att få köpa en sådan switch. Stort frågetecken hos samtliga som jobbar i butiken. Jag stod på mig och visade upp på internet länken som du gav. Då kollade han med en kollega på nätet och han svarade direkt att det var en sådan här Zyxel ES-105A v2 jag skulle ha.
https://www.dustin.se/product/5010752635/es-105a-v2
Själv tycker jag det ser ut som vilken switch som helst så jag får väl prova. Positivt att jag får den hemskickad gratis från Telia. Givetvis hade de ingen sådan hemma.

Så jag får väl helt enkelt prova mig fram...

Tack för all hjälp samtliga som svarat.

J
Det är precis som du trodde. Det där är en vanlig switch för rj45, vilket du säkert lär behöva för datorer etc men det är inte det som grunkan på bild d visar. Butiken är ute och cyklar. Du behöver en kopplingsplint eller fördelare för telefoni, vilket den också kallas om man söker på deras supportsidor. Den gör om från rj11 till 5 st rj45 så att du kan använda vanliga nätverksuttag. Det kräver iofs att du drar nätverkskabel och monterar uttag. Sedan sätter du kopplingsplinten vid din router och kopplar den till telefoniporten, drar nätverkskabel från dessa uttag antingen direkt eller via panel och i varje rum där du vill ha telefon kopplar du in den med en vanlig rj11 mitt i uttaget.
Om du tittar på bilden på skåpet på sidan 5 nedan så ser man att de har använt en sådan splitter eller plint från telefoniadaptern och patchat ut två uttag i panelen.
https://www.google.se/url?sa=t&sour...QalD_E&usg=AFQjCNGmacxK-NFl5xKNy6ttKse0s67oYA
I ditt fall har du inget behov av nån telefoniadapter eftersom de är inbyggda i din router som du får om du beställer bredbandstelefoni

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.