2 916 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Väntetid Fiber
Bygger nytt hus och ringde Telia som är enda alternativet för fiber på gatan.
Ska flytta in om lite drygt två månader så ringde dom bara för att få ett hum om hur lång tid det tar.
40 j***a arbetsdagar!?!?
Nu är det ju ungefär vad jag har kvar så jag klarar mig ju men ändå. Var ligger flaskhalsen? Fibern är ju dragen i gatan.
Det som ska göras utifrån mitt lekmannatänkande:
Gräv mellan väg och hus (10m)
Lägg ett rör
Fyll igen
Koppla fibern från gatan in i röret
Ta emot på andra sidan och koppla in i centralen i huset
Det känns lite som "Nisse som kopplar fiber för oss har mycket att göra, men han kommer om nån månad".
Ska flytta in om lite drygt två månader så ringde dom bara för att få ett hum om hur lång tid det tar.
40 j***a arbetsdagar!?!?
Nu är det ju ungefär vad jag har kvar så jag klarar mig ju men ändå. Var ligger flaskhalsen? Fibern är ju dragen i gatan.
Det som ska göras utifrån mitt lekmannatänkande:
Gräv mellan väg och hus (10m)
Lägg ett rör
Fyll igen
Koppla fibern från gatan in i röret
Ta emot på andra sidan och koppla in i centralen i huset
Det känns lite som "Nisse som kopplar fiber för oss har mycket att göra, men han kommer om nån månad".
Var bara nöjd över att du
1. Ens lyckades hitta någon att beställa av
2. Ens kunde bli inkopplad
3. Ens fick ett tidsangivelse för när du skulle bli inkopplad
Det är Telia du har att göra med
1. Ens lyckades hitta någon att beställa av
2. Ens kunde bli inkopplad
3. Ens fick ett tidsangivelse för när du skulle bli inkopplad
Det är Telia du har att göra med
Det tog typ ett par veckor och säkert tio olika personer i våras när jag bara ville ha en prisuppgift.
Istället för att typ ge ett exempel på vad det kostar för en snittkund så skulle dom göra offerter och ha sig.
Varannan person jag pratade med sa att det absolut INTE går att få fiber där. Gick inte att förklara att den ligger ju i gatan. Halva gatan hade säkert redan deras fiber. Problemet var att min adress (en helt ny adress) inte låg i systemet. Sen fick man gå en annan väg där dom sa att klart det går, jag ska fixa med systemet. Sen höll det på så ett tag. Till slut fick jag min prisuppgift och så kastade jag offerten i papperskorgen...
Istället för att typ ge ett exempel på vad det kostar för en snittkund så skulle dom göra offerter och ha sig.
Varannan person jag pratade med sa att det absolut INTE går att få fiber där. Gick inte att förklara att den ligger ju i gatan. Halva gatan hade säkert redan deras fiber. Problemet var att min adress (en helt ny adress) inte låg i systemet. Sen fick man gå en annan väg där dom sa att klart det går, jag ska fixa med systemet. Sen höll det på så ett tag. Till slut fick jag min prisuppgift och så kastade jag offerten i papperskorgen...
Grejjen är väl den att de anlitar ett antal underentrepreörer för jobben och det tar gärna lite längre tid då. Sen vet vi ju faktiskt inte om det finns fiber så det räcker, kanske behöver de dra nytt till dig från en punkt lite längre bort.
Ja själva processen är nog knappast slimmad för fem öre. Men som det lät på henne jag pratade med var det nån slags standardtid. Lät inte som hon kollade specifikt för mig. Nu drabbas jag ju inte direkt eftersom dom borde hinna. Min kompis som precis skickade in beställningen och vill ha det till månadsskiftet är inte lika nöjd.
Det är ju också en faktor såklart. Jag hoppas dom har planerat någorlunda. Det är ett helt nytt område där det har varit väldigt tydligt med hur många hus som ska byggas. Dom borde väl ha ganska bra stats på hur många som drar in fiber. Jag är iaf nöjd över att jag var ute i (förhoppningsvis) god tid.
Liknande för oss som har ett lokalt energibolag som leverantör av "svartfiber" och ett antal ISP som levererar internet.
Vi anmälde intresse en dryg månad innan vi flyttade in, de hörde av sig efter en månad(hamnade i någon hög med ansökningar som glömdes bort) och sen hann de inte gräva i gatan innan vintern kom så det blev först efter 6 månader som vi fick det gjort. Från månadskiftet okt/nov till slutet av april.
När de(underleverantören) väl började gräva på våren så kom de en dag och grävde i gatan och la rör, ett par dagar senare blåste de in fibern genom röret som jag grävt ner på tomten och in i huset och två dagar senare kopplade de in modemet.
Sen tog det knappt en vecka innan min valda ISP kopplade in oss.
Vi anmälde intresse en dryg månad innan vi flyttade in, de hörde av sig efter en månad(hamnade i någon hög med ansökningar som glömdes bort) och sen hann de inte gräva i gatan innan vintern kom så det blev först efter 6 månader som vi fick det gjort. Från månadskiftet okt/nov till slutet av april.
När de(underleverantören) väl började gräva på våren så kom de en dag och grävde i gatan och la rör, ett par dagar senare blåste de in fibern genom röret som jag grävt ner på tomten och in i huset och två dagar senare kopplade de in modemet.
Sen tog det knappt en vecka innan min valda ISP kopplade in oss.
Klicka här för att svara