Inredning
AnnaH: Tack för tips! Vissa var ju läckra, men det blir för dyrt för att stå undangömt i källaren... Åkte till Harald Nyborg och köpte cykelställ till 5 cyklar för 499 kr. Det blev snyggt det med!! Och det var även kul att ta en koll i den affären. Nu är nästa röjningsprojekt garaget! Jag återkommer om jag har några frågor om det.
AndersG: Vi körde grått kakel/klinkers och gråmålad betong. [bild] Vi har kakel upp till taket bara i dusch-hörnan.
rar: Här kommer ett budgetförslag för den händige ;)! Köp ett par paket av det tunnaste oljade valnötsgolv du hittar (t. ex Tarketts Viva, 8,5 m.m.) och "klä om" din gamla bokhylla. Fixa hyllfronterna med trappnoslister från samma tillverkare eller "lyxa till" med riktiga valnötslister (alternativt lister i något annat träslag som du betsar och oljar till rätt kulör). Det borde gå att
Pillan: Jag vill gärna haka på denna tråd o fråga om någon gett sig på att sy ny klädsel till en skinnsoffa?? Soffan är ju skön, men färgen är inte lika skön, dessutom är det kallt med skinn... Och en filt gör den inte snyggare...
Pronto: ...för att inte tala om Bo Bedre (smakprov: www.bobedre.dk) som absolut bidragit till inspiration inför det i veckan påbörjade husbygget :D Marge II
ejoakim: Kolla med någon låssmed, jag saknade bokstäver till min och den lokala låssmeden hade både plattor och bokstäver m.m.
chris47: Har man lite känsla i handen går det utmärkt. Slipa med hållbart slippapper och vatten (det finns även speciellt papper för sten om du ska slipa mycket. Polera med tennoxid löst i vatten med skinn duk för att få fram fin lyster. Hittar du rätt längd är det naturligtvis att föredra, men det går att få till ett lika bra resultat för hand. /CC
lena_l: I mitt sökande efter "sjuan" (Arne Jacobsen - se fråga längre ner) har jag nu hittat en intressant sida med italiensktillverkade märkesmöbler. Sjuan kostar 1390:- inkl. frakt till Sverige och ser på bilden fin ut tycker jag (jmf med kopior jag sett ex. på mio möbler). Har någon erfarenhet av att beställa möbler från denna sida? Jag är alltid lite skeptisk till att beställa saker
lena_l: Liz, lycka till!!! :D Det är ett stort projekt att visningsfixa men också ganska skönt att "sålla" bland alla saker. Mina barn har, i likhet med många andra, alltför många leksaker och en del har jag ständat undan inför visningen (för att vi lättare ska kunna hålla ordning) och faktum är att de inte saknar dem utan nöjer sig med färre saker. Något som är värt att fundera
LiWill: [citat] Jistanes! Låter DYRT!!! :-/ Hoppas det finns homestagare som kan göra ett åtgärdsprogram som man som säljare själv kan följa! Har hört av vänner i USA att det ofta funkar så där. Förutsätter förstås att man är ute i god tid före försäljningen...
rar: Vi köpte vita melaminskivor från K-Rauta, "Komplement" klädstänger, trådhyllor, byxhängare etc. från Ikea http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryDisplay?catalogId=10101&storeId=2&categoryId=10372&langId=-11&parentCats=10120*10366*10372&cattype=sub och snickrade ihop en garderobsinredning som passade exakt våra behov. Det blev både snyggt (skryt ;)) och
FantaTheCola: Tack för alla svar. Ska prova med klinkerolja tror jag. :)
Vesta: Vi köpte en hängstol i present på www.losandes.se Modell: http://www.losandes.se/?page=shop/flypage&product_id=184&category_id=b041233dfb0e83ea30e37f2b0b8d5f32 Otroligt fin och mycket uppskattad av hon som fick den.
kyticka: Kan du inte använda 21 cm djupa skåp? Ikea har såna, inklusive dörrar i olika bredder..
geschwint: Fast jag skulle nog slipa om det. Ytan blir mycket fräschare efter att ha tagit bort den gamla ytan.
flundra: Hej, Är på jakt efter utebelysning till vårt nybygda hus. Huset är i modern stil och behandlat med järnvitriol. Någon som har idéer eller länk till några bra sidor?
aiksteffe: Tackar för tipsen...ska genast kolla in dem lite mer noggrant /MVH Stefan
muppen: Vi valde Eljo trend solid, har inte fått rätt trycken än, de kom precis i maj när vi skulle färdigställa, snygga-dyra men sitter som en smäck! :D
rsvensso: Jag har en massa spottar i lägenheten därför att de ger ett behagligt ljus. Alla spottar som sitter i taket är vita. Mitt resonemang kring det är att ögat inte ska dra sig till ljuskällan och bländas. Om man bryter ett vitt tak med en annan färg är chansen större att ögat dras till taket. Men det där är ju givetvis en smaksak och i vissa fall kanske man också vill att så ska vara
Tor: Ang litteratur så finns det en bok som heter Belysningsboken av Elisabeth Wilde. Den är väl iallafall lite småtrevlig, men i mitt tycke ganska amerikansk. Har bläddrat en del i den i veckan då jag kört fast med ett rum i en funkisvilla, men det gav inte så jättemycket. Men den har iallafall lite genomgång av ljuskällor osv.
chris47: 3-fas betyder normalt att det är just tre faser av el 380V (växelspänning med inbördes förskjuten frekvenskurva), men i ditt fall gissar jag att armaturtillverkaren syftar på att man kan styra 220 belysning i tre olika grupper, så du borde kunna använda dig av vanlig el (jag antar att du syftar på 220 växelspänning. OM du flyttar din fråga till el så borde du få bättre svar. PS.
fia_mstd: http://www.specialbeslag.se/ har ett bra urval på handtag och liknande! :D Dessutom tycker jag priserna verkar helt ok.
johall: Spaljen kommer inte att bli en hel vånig hög så dimensionen blir nog inga problem. Den skall inte fästas "rakt upp" i taket utan går mer längs med väggen i trappan. Svårt att förklara men ni kanske förstår. Det har ju som sagt suttit en spalje där tidigare så distansen vägg<->trappa är klar så det får helt enkelt bli den dimensionen på trä jag väljer. Har inte mätt än