Hej alla glada husbyggare!

Nu ska vi försöka sälja vårt nuvarande hus. Det är en inte helt lugn och avslappnad process, kan jag säga. De senaste veckorna har vi hållit på med att fixa allt det där som borde ha fixats tidigare, ni vet oavslutade projekt som är _nästan_ klara. Och så ska man ju piffa till hemmet enligt de senaste trenderna. Inte lätt när möblerna har 90-talsstuk och när man hela tiden blir avbruten av tvååringen och femåringen som båda väldigt gärna hjälper till... Och som ska bajsa.... Och ha mat.... Och läsa saga...

När allt ser hyfsat fint ut där uppe är det dags att börja om där nere eftersom någon har byggt en koja i vardagsrummet. Medan jag fixar till där river någon upp alla sängkläderna i sovrummet och provar alla sina kläder som finns i byrån... *agrh*

Det där med homestaging, hur 17 gör man när man har småbarn? Våra barn är inga hulliganer utan ganska normalaktiva men jag bävar för hur vi ska kunna ha huset visningsbart under kanske flera veckor. :o :o :o

Tips, någon? Har redan sorterat bort ett antal leksaker så att det ska bli lättare att hålla ordning... OCH försökt förklara för barnen att vi måste hålla ordning.

/Lena

Jaa du...... ;), homestaging med småbarn hemma, går säkert bra såtillvida att man kan fixa saker som behöver färdigställas, göra ev. 'förbättrings' åtgärder utifrån vad man tror ger utväxling, MEN däremot homestaging i bemärkelsen, superstädat, varenda pryl undanplockad inkl. personliga detaljer som tandborstar etc etc. dvs. 'färdigt för fotografering' är ju fullständigt omöjligt ;)

Barnen kan ju omöjligen sitta still på en stol under ett antal veckor, men å' andra sidan ska ni väl inte ha oplanerade visningar 'hipp-som-happ' under dessa veckor, visningarna måste ju vara noga planerade och däremellan kan väl barnen få riva fram som vanligt (fast helst inte måla på tapeterna e.likn, just under dessa veckor förstås ;))
Ev. renoveringsarbete måste ju förstås vara åtgärdat före 'dagen innan visning', men det 'vanliga stöket' bör kunna åtgärdas inom hyfsat rimlig tid.

Så alltså, har ni möjlighet med mor- eller farföräldrar i närheten, så leasa ut barnen kvällen före visningen på en övernattning, röj och finputsa under den tiden ni har fram till visning, ta hem ungarna och låt allt återgå till normalt ;) igen och upprepa proceduren inför nästa visning. Har man ingen möjlighet till 'utleasning' så får man röja det värsta och tyngsta kvällen innan (efter att barnen somnat) sedan får den ena åka ut och roa innan och under visningen medan den andra tar hand om 'sista detaljerna' :)

Avslutningsvis så förstår väl varje normal människa som kommer på en visning att det kan ligga en kvarglömd leksak någonstans, samt att det inte säger ett smack om husets kondition, skötsel, potential osv osv. dessa intryck kan man få fram, med lyckat resultat, ändå :)
Det är antagligen ingen slump att stylisterna nästan alltid ställer ut några välregisserade leksaker till synes planlöst på golven inför 'hemma-hos' reportagen i inredningstidningarna.
Om ni vänder er till barnfamiljer som presumtiva köpare så kan det tom. vara en fördel att visa att -se här har barnen minsann möjlighet att leka, och se bara vad fint det är ändå.........!! ;) ;D

MVH//Christina.

Tack Christina, dina svar är alltid så bra! :D

Jag måste erkänna att "styling-trenden" faktiskt gett mig lite visningsångest... Tycker att alla (nja, i alla fall många!) hus man ser på hemnet är såååå tillfixade.

Nu är i alla fal vårt hus fotograferat och jag tycker det ser lagom undanplockat ut på bilderna. Till helgen blir det säkert en del visningar och farmor kanske kan anlitas som barnvakt när vi förbereder oss... Sonen, snart fem år, har dock börjat fatta galoppen och springer omkring och plockar undan hela tiden (och skäller på lillsyrran som stökar till ;-)).

Tack för moraliskt stöd!! NU ska det säljas hus...

/Lena

Måste bara berätta hur det var för mig när vi skulle sälja vårt hus...
Vi anlitade en mäklare som var ganska "grön" men väldigt trevlig och det enda negativa jag har att säga om henne var att hon hade svårt för det där med visningar... Hon fick liksom inte ihop det utan det kunde vara 3 visningar i veckan, olika dagar, med en max två spekulanter varje gång istället för att samla ihop alla på en och samma gång. Hon kunde ringa på onsdagen och säga "-Imorgon kl 10,30 har jag ett par som vill komma och titta, går det bra?" och man vill ju så jättegärna sälja sitt hus så jag protesterade inte. Detta gjorde att jag höll på att städa ihjäl mig i ca 4 veckors tid (har tre barn 9-12 år, en hund och en katt så det fanns att plocka!) och eftersom städning inte tillhör min favoritsysselsättning var det groteskt drygt!! Men välstädat var det ;) för en gångs skull ;D

Kajjenne skrev:
Måste bara berätta hur det var för mig när vi skulle sälja vårt hus...
Vi anlitade en mäklare som var ganska "grön" men väldigt trevlig och det enda negativa jag har att säga om henne var att hon hade svårt för det där med visningar... Hon fick liksom inte ihop det utan det kunde vara 3 visningar i veckan, olika dagar, med en max två spekulanter varje gång istället för att samla ihop alla på en och samma gång. Hon kunde ringa på onsdagen och säga "-Imorgon kl 10,30 har jag ett par som vill komma och titta, går det bra?" och man vill ju så jättegärna sälja sitt hus så jag protesterade inte. Detta gjorde att jag höll på att städa ihjäl mig i ca 4 veckors tid (har tre barn 9-12 år, en hund och en katt så det fanns att plocka!) och eftersom städning inte tillhör min favoritsysselsättning var det groteskt drygt!! Men välstädat var det  ;)  för en gångs skull  ;D
Du kanske skulle ha visning 1g i veckan i fortsättningen oxå. ;) ;D

Lite OT; Tynnis, det är väl en klassiker,
Fy vad ostädat det är...jag vill inte städa!...bäst å bjuda hem lite vänner på fredag. Så städar man... ;D

lena_l skrev:
Till helgen blir det säkert en del visningar och farmor kanske kan anlitas som barnvakt när vi förbereder oss... Sonen, snart fem år, har dock börjat fatta galoppen och springer omkring och plockar undan hela tiden (och skäller på lillsyrran som stökar till ;-)).

Tack för moraliskt stöd!! NU ska det säljas hus...

/Lena
Låter jättebra, håller tummarna för lyckade visningar och även för en förtjänstfull försäljning :) ;)

Sedan får man tänka som så den som inte fattar att barn syns, den idi....n riskerar alltid att missa de bra/prisvärda köpen, för inte är det barnen som avgör husets potential och köpvärde, den 'åverkan' de ev. gör på ett hus handlar om ytskikten, och dem vill de flesta byta, alldeles oavsett om det bott barn där eller ej :) ;)

MVH och Lycka till//Christina.

Hej, är ny på forumet och nyfiken på homestaging.

Liksom många av er undrar jag hur man ror iland att ha hemmet maxat inför fotografering och visning, när jobb tar all tid och barnen har andra definitioner på begreppet "städat, rent och snyggt" än mäklaren... ???

Bor i Göteborg och har sökt på webben efter flyttstylister. Hittade gänget på http://www.home-staging.se

Vad tror ni. Kan en barnfamilj har nytta av sådan hjälp???

Liksom många av er undrar jag hur man ror iland att ha hemmet maxat inför fotografering och visning, när jobb tar all tid och barnen har andra definitioner på begreppet "städat, rent och snyggt" än mäklaren... ???

Tja, nytta kan man säkert ha av experthjälp på homestaging, men själva jobbet med att röja och putsa inför varje visning kommer man inte ifrån...

Det vi försökt göra inför vår fotografering är att plocka undan så mycket som möjligt; småbord, sladdar, prydnadssaker, vissa foton osv har åkt in i garderober och förråd. Vi har helt enklet försökt skapa en så "ren" och avskalad miljö som möjligt. Det är låååångt ifrån vissa av de "stajlade" hem man ser ibland på hemnet, men jag tror ändå vi har lyckats få rummen att se större och mer neturala ut genom att ta bort småpryttlarna. Leksaker i lekrummet måste dock få finnas kvar, liksom barnens alla gosedjur och dylikt i deras rum...

Flytta bokhyllor och hyra visningsmöbler känns som total överkurs för en barnfamilj tycker jag. Hemmet måste ju trots allt fungera under de veckor som det ska visas...

Säkert hade resultatet blivit ännu bättre med proffshjälp men det är en kostnadsfråga för oss + att vi som sagt ändå har allt jobb kvar som man aldrig kommer ifrån...

/Lena

MEA skrev:
Vi har helt enklet försökt skapa en så "ren" och avskalad miljö som möjligt. Det är låååångt ifrån vissa av de "stajlade" hem man ser ibland på hemnet, men jag tror ändå vi har lyckats få rummen att se större och mer neturala ut genom att ta bort småpryttlarna. Leksaker i lekrummet måste dock få finnas kvar, liksom barnens alla gosedjur och dylikt i deras rum...
Tack Lena,
Vettiga och bra tips tycker jag. Dags att kavla upp ärmarna...
:)

Liz, lycka till!!! :D

Det är ett stort projekt att visningsfixa men också ganska skönt att "sålla" bland alla saker. Mina barn har, i likhet med många andra, alltför många leksaker och en del har jag ständat undan inför visningen (för att vi lättare ska kunna hålla ordning) och faktum är att de inte saknar dem utan nöjer sig med färre saker. Något som är värt att fundera över...

/Lena

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.