Inredning
Fnashack: gå även in på www.styleroom.se o kika bland taggarna efter barnrum, finns en hel del fint :-)
eggen: Tack för tipset! Ska genast kolla närmaste återförsäljare! Kanon fina!
gaia: Måla tegel? Hur länge förblir den vitmålade tegeln runt eldstaden vit? Riva tegelsockeln? Då ska man ha något annat skydd på golvet framför kaminen ...om sötaren får bestämma. Ved till brasan och annat skräpigt ska ju också läggas någonstans och helst på en tålig yta. Ska den öppna spisen ge värme så satsa på en insats eller glasdörr som ger möjlighet att reglera luften
emilcronholm: Hej! Jag har en fråga om lådavdelare. Vi har köpt ett nytt hus där det ingår ett kök från ballingslöv. Lådavdelarna till ballingslövköket kostar ca 700 kr per låda vilket vi tycker är helt sjukt mycket. Vi har tre stomar med totalt 9 lådor. Det skulle då kosta 6300 kr :eek:för våra lådavdelare. Är det någon som vet om ikeas lådavdelare passar till ballingslöv kökssystem.
eme800: Hej, är i stort behov av hjälp. Vi funderar på Pax garderober från Ikea, med skjutdörrar i antingen Birkeland eller malm, 201 höga och sedan 70 väggskåp (takhöjden är 2,80) men är rädda för att det ska se konstigt ut med skjutdörrar kombinerat med väggskåpens luckor. Vi funderar på antinge 2 eller 1,5 m garderob på varje sida av rummet. Snälla är det någon som har tips,
estwing: [citat] dyrt med. köp ekfoder 15mm tjocka 57 bredd så e det fixat. mvh snickar estwing
666kalle: Tycker också att det blir bäst utan gardiner i så små fönster.
linnalinna: Jag har byggt trappräcken med delar köpta från ett företag som heter Spikab. www.spikab.se Deras priser är bättre än Lundbergs, delarna var enkla att sätta ihop och resultatet blev superbra.
Frodda: är det gips ser jag inte problem med molly plugg fördela vikten bara, dvs sprid ut den! har en 42kg tv på väggen..iförsig med stativ..6 molly
imported_AX: Brickbord som soffbord ca 50-60 cm i diameter ca 45 cm högt fysisk butik i sthlm prioriteras inga tjocka träben el likande, utan det ska vara mer åt trådben den här är jäkligt snygg, dock 500:- för dyr samt har ingen aning om var man köper den: http://www.designonline.se/ProdImg/Furniture/blastation_occhio_red_220.jpg I en blogg hittade jag den här sommarnyheten på Åhlens -07... finns
linkentuss_: var oxå på jakt eftersåna för 2 år sen, men jag gav upp. köpte i stället skit billiga rosa som jag sprayade med metallfärg (guld) . De kommer rosta men har hängt ute i 2år och är fortfarande fina=)
kiirus: Jag drömmer om ett STORT matbord till vårt nya hus. Vi är sex stycken i familjen, och oftast har vi barnens vänner med vid middagar. Har vi gäster kan det bli 12 personer kring bordet. Mitt drömbord är robust, fyrkantig, och kan användas till läxläsning och bakning till vardags. Den skall ha en vacker träskiva så att man inte alltid behöver ha en duk. Jag ville att bordet var
tallmilan: Vi har lyckats hitta en papplåda som är hög och smal, sedan har vi alla snören och liknande i en separat låda. Behöver inte vara mer komplicerat än så ?
CCPusher: Gå till en välsorterad lampaffär så har de säkert genomskinliga lampor med synlig glödtråd. Snygga armaturer (tycker jag) hittar du i veasels länk här ovan, dock oskäligt dyra...
CCPusher: Ljuskällan (dvs själva den lysande delen av lampan) i lampan du länkar till går på 230V och behöver således inget trafo, mao drar de ingen ström när de är släckta så du kan lugnt köpa lampan och slänga upp den i taket där du hade tänkt dig den. Dessutom så drar halogenlampor så pass lite "tjuvström" när de är släkta så det är inget att bry sig om, precis som Mats skrev.
CCPusher: Jag hade satsat på en L-vinkel ca 15x15 eller 20x20 mm längs hela djupet på bänkskåpen (600~630mm brukar det vara), det kommer inte att upplevas som "tungt" eller störande då de är såpass smala och skivan är såpass stor som den är. Dessutom bär de upp glasskivan bättre och skapar mindre spänningar i glaset än vad 4 punkt"infästningar" skulle göra. Och som kloka elin skrev,
CCPusher: Tänk på att du gärna vill ha en "dubbelglasad" spegel om den ska kaklas in, alltså en spegel som är uppbyggd glas|spegelfolie|glas för att undvika att fixen tränger in i folien och skadar den, vilket resulterar i en mycket tråkig spegel. Det kan vara därför som din glasmästare vill ha så mycket betalt då dubbelglasade speglar är dyrare än vanligt spegelglas. /D
CCPusher: Som redan nämnts så skulle jag föreslå att ni försöker hitta en låg pall eller liknande att sätta bredvid skrivbordet för att ha skrivaren på, antingen på vänster sida eller kanske till höger, i hörnet för att så att säga dölja skrivaren lite. Kanske en på varje sida om ni kan hitta två matchande, då kan ni sätta papperssamlarna på den ena och på så vis frigöra mer
Trix: Bygg en loftsäng? http://www.dn.se/content/1/c6/24/79/94/friggebod1.pdf Tidigare även diskuterat i liten skala här: http://www.byggahus.se/forum/planloesningar/96008-inredning-friggebod-15-m2.html
fresve: [citat] Det låset var ju riktigt trevligt, precis vad jag igentligen ville ha, om det hade varit helkromat.. :) Skåpet fungerar fint, undersöker det för en liten whiskey varje kväll nu. Liten är ordet, väntar barn vilken dag som helst.. :) Fast det är de äldre barnen, tonåringarna, som låset är till för. Innerskåpet för övrigt är bara täcksidor mot varandra.. Tyvärr kunde jag
Anksan: [citat] tack för svar! Men då är det lite onödigt att den bredare delen är så lång ifrån taket mao? Om den bredare är mer isolerad betyder det att mindre värme sprids ut i rummet då den mer isolerade år så pass stor del?
aleica: Fin lägenhet, men var inte rädd för att ha lite saker liggande framme! En bok bredvid sängen, några snygga koppar på diskbänken, en personlig kalender vid datorn, till exempel. Och sen - in med växter! Lite grönt ger liv. Tycker du om att fota eller känner nån som du tycker tar fina bilder? Se till att skaffa några förstoringar och sätt upp på väggarna - det är inte dyrt och
RtZ: Hejsan Sitter här och skissar på hur jag skall hänga upp mina tygtavor på väggen. Vill gruppera åtminstone 6-7 tavlor i något snyggt mönster. Som ni ser av bifogad fil lutar taket lite, och dessutom finns det en liten plåtlucka på väggen. På bilden är den markerad i orange. Utmed väggen har jag också min säng som är 210cm och som alltså når en liten bit upp. Önskar tips på
FlitigaLisa: Skrev en liten "manual" tidigare i en annan tråd http://www.byggahus.se/forum/inredning/52563-saengkappa.html /FlitigaLisa
kloka_elin: Du kan ju också köpa till en smalare MALM och ställa bredvid. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90106506 /Elin