Byggahus.se
yonna
yonna: :rolleyes: Ja, det var därför jag lämnade min landsförvisningsperiod och flyttade ner till Skåneland. Staketera tomten (för juniors skull) och sätt ett par enstaka tallar på ställen där ni inte vill ha vinterinsyn (så kan ni hålla efter dem på sätt som Farzan beskriver) och komplettera med ett par kortare men högre plank inne i trädgården och som inte behöver bygglov. Det är ju
10 svar · 18,3k läst
B
BigGitt: Hur ska jag placera och vattna : 1. Curcuma, 2. Kokos? Är det sant att stjälken är ätlig? Som krydda?
0 svar · 2,4k läst
Kalle B
Kalle B: Al är väll det naturliga om man vill ha ett inhemskt träd för en våt plats. Vill man ha något lite exotiskare är kaukasisk vingnöt perfekt. http://www.eplanta.com/Index.asp?pagenr=170&group=Tr%E4d%20och%20buskar Rent generellt kan man säga att träd med mycket bladmassa dricker mycket vatten. Vattnet förbrukas nämligen i första hand av att det avdunstar från löven för att kyla
5 svar · 14,2k läst
B
Bror: Tack för tipsen, odla.se skall jag prova.
4 svar · 2,3k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] +1 på detta. Ferrogent är en utmärkt mossdödare som kostar bråkdelen av "specialpreparaten".
10 svar · 6,9k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Ja, den måste det vara, tusen tack! Det ser ju ut som att den kommer att klara sig då om vi beskär den ordentligt. Puh. Nu kan jag nog sova. Jag såg framför mig hur vi skulle behöva gräva upp hela häcken och börja om på nytt.
2 svar · 6,7k läst
·
S
simon8607: Hejsan Jag o sambon köpte ett äldre hus med en stor tomt i ett villa kvarter i boden, tomten går längs en gata med ganska mycket trafik så vi har bestämt oss för att plantera en häck dels för att slippa insyn och sen för att hålla vår lilla son kvar på tomten. Vi vill ha en vintergrön häck på ca 2 meter och där kommer problemet in, utbudet på växter som klarar sig här uppe
0 svar · 1,3k läst
Kalle B
Kalle B: Om du har ett utrymme där det är runt +5 kan du sätta krukorna där. Som exempelvis ett garage, källare eller liknande. Annars skall det funka att jordslå, men du får hålla lite koll så de invintrar normalt.
3 svar · 1,3k läst
A
AndersS: När vi flyttade in i vårt hus så sanerades tomten på alla växter av denna typ med taggar, vilket det fanns mängder av i mera eller mindre vildvuxet och vanvårdat format. Många är de rötter som grävts upp och extra tjocka skinnhandskar fick införskaffas. För att underlätta hanteringen så hyrde vi en container som allt kastades i utan att behöva ta hand om det ytterligare.
4 svar · 7,6k läst
B
byggankan: Jag är ingen expert men jag skulle köpa 2 Weibull extra Green. När jag kollade upp frösorter så var engelskt rajgräs med i de som ska vara snabbväxande och snabbväxande gräs är nog bara kul första månaden.
1 svar · 2,4k läst
B
BigGitt: Rensa, gräv ur, placera markduk och på med stenar eller täckbark. Ogräs är det sista man vill ha. Eller?
1 svar · 2,3k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Helt ofarligt att ta bort döda grenar. Försökt ändå göra snygga snitt intill grenens infästning så att du inte lämnar kvar tappar och stumpar. Sedan skulle trädet nog må bra av en försiktig gallring. Vad har grenarna dött av? Kräfta? I så fall syns det som sår på barken. Egentligen inget att göra åt det, trädet kan fortsätta att leva och producera frukt många år till, men
2 svar · 2,6k läst
·
M
mortimer: Man gödslar med höstgödning nu så det är ingen fara. Enklast är att följa Ollebergs råd. Skulle jag göda med annat än höstgödning nu så skulle jag ge kanske bara 1kg/100m2 med tanke på jag bor i skåne.
5 svar · 4,7k läst
S
stefanf: Synd. På med tankemössan igen alltså... Tack.
2 svar · 1,8k läst
M
maal: Plantagen Bäckebol har...
1 svar · 1,7k läst
B
Bambi: Hej, Tänkte jag skulle klippa min 4-åriga avenbok nu, tyvärr har jag inte klippt den innan. Jag tänkte låte de grenar som går längsmed häcken slingar in sig åt sidorna och klippa de som sticker ut från häcken. Min fråga är då, hur långt ut ska man klippa, jag förstår att det blir nya skott där man klipper så man måste ju in en bit för att inte häcken ska bli jättebred,
2 svar · 3,8k läst
S
solvalla: Slingan jag har är av märket System Expo. Tror det är hygglig kvalité på den? Men det kanske föråldras snabbt i solen oavsett? Det är en modell med glödljus och som jag förstår så är det upp och nedtagning av slingan som dödar ljusen. Därför jag ville ha en "fast installation" :P.
4 svar · 20,6k läst
yonna
yonna: Allmänt sägs det att avenboken klarar sig upp tom zon 4 men om du försöker få tag på E-planta kan du nog räkna med en ngt bättre härdighet eftersom denna är svenskodlad. Du får räkna med en något högre kostnad för just E-plantorna. Nu är ju vår zonkarta lite föråldrad dvs zonerna har blivit mildare. Jag skulle själv inte tveka att satsa på avenbok i zon 4.
1 svar · 6,3k läst
B
BigGitt: Och vi köper färdig kompost. 1100:- per ton!
15 svar · 2,5k läst
timmelstad
timmelstad: Roundup.
3 svar · 1,7k läst
yonna
yonna: [citat] Moderna dräneringsrör i plast är inte lika problematiska som gamla järn-och tegelrör.
9 svar · 6,3k läst
P
Pyttan i Skåne: Det låter spänannde att prova att fläta staket! Det ska jag testa till våren! Tack för tipset:)
5 svar · 7,8k läst
Taxen
Taxen: Tackar.Skall kolla på den.
2 svar · 2,1k läst
J
jhenrikj: [citat] Inte jättedyrt...sparar nog en massa jobb. http://www.stalhyrmaskiner.se/visa_produkten.asp?produktid=6212
10 svar · 3,5k läst
C
coss: funkar det? provar ikväll!
2 svar · 4,4k läst
O
Ophelia: Aronia är ingen blödare och är inte speciellt känslig när beskärningen sker men se till at det är torrt väder för att undvika exempelvis svamp samt att det inte är mer än max - 5 grader i nattemperatur för att undvika fryssprickningar. Sedan blommar aronian på främst tvåårsgrenarna och därför är det bra att se till att hålla bort de som är en 4-5 år gamla (eller de som
10 svar · 65,1k läst
E
Erika Bellander: Japp, precis, det är ca 5 stammar i en klump från ca 3 dm från huset och längs gränsen (på den andra sidan) Hugger vi rötterna på vår sida riskerar häggen ramla åt något av hållen, dessutom har trädet affektionsvärde för grannen.
7 svar · 21,9k läst
F
fridafrissa: Jag har en gammal klippt häggmispelhäck som jag klipper med häcksax . Den är praktfull och och tät, visst det blir mindre blommor men jag tycker att att det är så kort blomningstid så det gör inget. Det speciella med häggmispeln är att den är vackert grön hela sommaren och får fantastiska röda och orange färger på hösten,
13 svar · 45,8k läst
F
fridafrissa: Vet någon vad de härdigare sorterna heter och var man köper dem ? Jag har tagit död på många exemplar genom åren. Efter tredje dödsfallet sa människan jag handlade av att "vi talar alltid om för våra kunder att de måste stå skyddat" vilket hon inte alls hade gjort. Så jag gjorde som hon sade men de dör i alla fall. Nu har jag en kvar plus en ny som jag köpte och går och smider
13 svar · 7,6k läst
·
yonna
yonna: Använd den rakaste eller lämpligaste grenen som huvudstam som du binder upp. Har plantan buskat till sig ordentligt gör du som Kjell_G beskriver och du kan alltså klippa med sekatör de grenar som pekar ut från häcken men behålla de som växer längs med häcken. Det som jag skrev tidigare om att täcka marken med gräsklipp är ju så effektivt just när det gäller nyplantering av
16 svar · 22,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.