Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Om du tänker på thuja så någon mer svagväxande sort så blir det mindre att klippa varje år. 'Smaragd' är de sorten som är vanligast i handeln och är mer svagväxande jämfört med 'Brabant'.
2 svar · 27,6k läst
·
J
jesper_t: Skulle gräva bort en gammal slånbuske/träd för ett projekt. Mängder av rötter och den fortsätter att sprida sig än fast huvudbusken/trädet är borta sedan länge. Den skjuter rotskott på avgrävda rötter i oändlighet känns det som.
0 svar · 98 läst
F
fusion: I år verkar tyvärr de flesta plommonen börja ruttna innan de mognat. 😭😭Sorten är Komet. Tidigare år har vi fått rikliga skördar utan detta problem. Även förra sommaren då det regnade otroligt mycket. Det är givetvis kartgallrat. Till och med ensamt växande plommon har detta problem. Kan det vara nån ohyra? Ser dock inga hål i skalen. [bild]
0 svar · 68 läst
·
O
olafixar: Det är tydligen en "Bredfotad bladstekel", Craesus septentrionalis. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bredfotad_bladstekel
2 svar · 175 läst
·
S
stockholmsamatören: [citat] Precis i mina trakter, ska höra med dem. Stort tack! :-)
17 svar · 707 läst
·
Lostmoose
Lostmoose: Jag har svårt att tro att rötterna, på det där avståndet, går så djupt att de når till dräneringen du har på källarplan.
7 svar · 600 läst
·
T
Thomas': [citat] Häcken är 4 år gammal så den har redan rotat sig, det har inget att göra med hur vi klippt den innan. Den har klippts 4-5 ggr per år utan några som helst problem. Det är först detta år som den uppvisat detta och det är INTE över hela häcken, på sidorna syns det inget alls. Finns väl 25-30 grannar som har samma häck, utan problem. Så att den inte skulle vara ”härdig”
4 svar · 392 läst
·
yonna
yonna: [citat] Börja tidigt med att skära yyyyyttersta toppen (någon cm) av nytillväxten. Har den buskat till sig redan nu kan du börja - annars vänta till nästa säsong då du gärna månatligen putsar sidorna. Då befrämjar man täthet och tillväxt och slipper se det bruna innanmätet.
5 svar · 3,6k läst
·
E
EAA: Tackar för fotona. Det ser inte ut att gå någon nöd på dom. Kan bara hoppas att mina kommer vara lika höga och täta om ett år. 20-25°C och regn varannan dag som det är nu borde vara idealiskt. Tittar på tujorna närmast dagligen och undrar om de inte ska skjuta fart nån gång :)
18 svar · 2,8k läst
·
C
cotillion: För eller senare så kommer det någon större del ramla ner. Om ni brukar vara ute mycket när det blåser hårt så är det läge att göra något.
3 svar · 255 läst
·
M
Magnus111111: [bild]
12 svar · 439 läst
·
O
O: [citat] Rekommenderas inte. Risken att den inte överlever är mycket större om man gör så. [citat] Det är lättare för den nya att rota sig om rotsystemet har högre kapacitet än bladverket. Det är för att uppnå det man beskär den flyttade plantan hårdare än de befintliga. Den nya är större än grannarna så man slår två flugor i en smäll när man beskär alla till samma storlek.
4 svar · 291 läst
·
D
Drömbyggaren: Medveten om att det är en jätte gammal tråd, men nyfiken på hur det gick? Vi bygger hus i Uppsala och står inför samma problem, en tomt full med ogräs... Ska man vänta in våren så att ogräset får dö? Nu är ju ogräset en halv meter högt... Eller kan en jordfräs eller liknande plöja sönder ogräset så att det blir platt innan vi lägger på matjord... Vilsen i detta...
5 svar · 3,7k läst
H
heimlaga: Kärna ur och koka sylt och lägg i frysen. Körsbärssylt är gott!
7 svar · 345 läst
A
Alpine19: Tack för info gällande bullen, tycker inte mig se någon? Tänker "endast" ta den här i år då den är så grov, nästa år börja trimma ned de hängande grenarna. Storlek på den här är no ca 30% av hela trädet om man räknar i antal löv/äpplen.
10 svar · 357 läst
·
H
hapazard: Jo deras är nog en bra tanke, eventuellt kan du pincera (nypa av toppen) på slotten ni sparar för att uppmuntra förgrening av dem redan nu. Beroende på sort kan ni få frukt redan till våren då en del sorter blommar på fjolårskotten, annars får ni vänta ert år till. Men helt rätt att beskära nu, rör inte trädet i vår även om det är frestande när det det risigt ut utan vänta
1 svar · 157 läst
·
Semiproffset
Semiproffset: [citat] Tack, det låter bekant. Främst brudspirea om jag tittar på bildsökningar. Skall se om jag kan hitta en bild på vår häck i blom.
2 svar · 164 läst
·
P
Papa42: Tack för alla svar! Efter att ha kollat upp vad detta med ympning innebär så håller jag med om att träden verkar vara ympade nära toppen, vid punkten från vilken alla grenar hänger ned. Tyvärr låter det ju också som att det torra trädet är om inte redan dött så alla fall dödsdömt och bortom räddning. Vi får istället börja fundera på vad som ska ersätta dessa!
6 svar · 361 läst
·
M
maxmsm: Jag vet inte om det funkar med kråkfåglar men jag har i alla fall jagat bort de feta duvorna som knäcker spröten på min TV-antenn när de landar genom att jaga dem med min drönare, de gillar inte att bli jagade i ca 45Km/h....
31 svar · 1,8k läst
·
yonna
yonna: Jag sätter högstammade fruktträd. Då kan man ha många - och kan utnyttja marken under. Kräver dock bra stege och fruktplockare på lång pinne. Dessutom måste man beställa trädet. Handelsträdgårdarna har ofast mindre fruktträd för just dessa små trädgårdar (där träden kräver mer plats) 😉.
8 svar · 490 läst
·
S
stenfan: [citat] Tack för info. Eftersom jag inte har tillgång till en massa kvistar eller gräsklipp tänker jag kanske köpa mulch. Funkar tänkbark för syftet? Har ytterligare fråga angående häcken i denna tråd, denna gång med bilder: https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-skoeta-ligusterbuske-adderad-till-befintlig-haeck.523795/
5 svar · 268 läst
·
Oldboy
Oldboy: Jodå. Så där ser många av våra askar också ut. Inte så mkt man kan göra så vitt jag vet. Bara att hålla tummarna som yonna skrev.
2 svar · 297 läst
·
Kalle B
Kalle B: Risken är att rötterna är insnorda i rören och kablarna så att rycka upp plantorna kan vara riskabelt
1 svar · 331 läst
A
Abies koreana: [citat] Jag har odlat ett antal olika sorter ( 10 olika) av ädelcypress Chamarecyparis i min förra trädgård i zon 2-3. De är mycket vackra barrväxter som passar utmärkt som solitärer. Inga skador eller andra problem. Det är faktiskt en ädelcypress som finns i julgrupperna vi köper i december Chamaecyparis lawsonia och den går utmärkt att plantera i trädgården på våren
5 svar · 1,3k läst
P
Perplexus: Gallra där de sitter tätt är bra för kvaliteten på äpplena också. Inte fel att sätta en stötta under någon gren om det ändå verkar tveksamt huruvida den klarar tyngden. Vi har några gamla träd där jag stöttar en rejäl gren på det ena och samtidigt varje år försöker beskära in det så det inte ska bli så mycket tyngd långt ut på grenen. Växer dock så det knakar så får
5 svar · 320 läst
·
S
sepani: Körde ihop alla lösa blad med lövsugen, har en bensindriven med bra tryck i. Och sen massor med ny jord o gödning. Verkar nu ”stabil” så håller jag tummarna för att den hämtar sig…
5 svar · 721 läst
·
R
Risseboy: Dett gäller inte alla thujor utan merparten. De ha växt på bredden längst ner men ca 20% av thujan räknat från toppen där händer det inte mycket
7 svar · 742 läst
·
A
AndersS: [citat] Stora träd nära elledning kan även kräva att en luftledning läggs ned innan träden hanteras alternativt att vissa träd tas ned för hand "bitvis". Men utifrån hur du anger din kunskap så skulle jag välja ett företag som tar hela ansvaret för fällning. Sedan har du hantering av stock, men även ris och 25 större träd ger en avsevärd mängd gren/topp ris. Vi hade sju större
13 svar · 814 läst
H
HenrikHuslöse: [citat] Nej. Det behöver bara vatten för att överleva. Det växer dåligt om det är dåligt planterat men ska inte dö. Om det är ett nätköp kan det ha hänt flera saker: varmt inomhus följt av kyla ute, uttorkade rötter, knäckt stam.
22 svar · 5,6k läst
·
H
Harmagedon: Jag har haft god framgång med ett biologiskt medel som heter Binab. Finns att beställa en googling bort. Jag har dock ändå plockat alla sjuka blad innan jag behandlat för säkerhets skull.
2 svar · 573 läst
·
Kjelle2
Kjelle2: [citat] Har tänkt på det. Tänkte en stötta på varje sida. Juteband mellan stöttorna.😀
10 svar · 710 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.