Häckar, buskar & träd

Ämne
Svar
Läst
Senast ↓
  1. Marlen Eskilsson

Välj rätt häck

Artikel om häckar "Välj rätt häck".
    Marlen Eskilsson · maj '10 · 0 svar · 18,5k läst
    ·
  2. A

Rotröta på ung frisk björk?

Osannolikt att gödseln är smittokällan, svampar sprids med sporer som utvecklas på hattens undersida. Det finns miljoner svampsporer i luften som sprids långa vägar med vinden. Marken är genomvävd av svamptrådar, de finns överallt så själva fruktkroppen är en ytterst liten del av svampen. Generellt är svampar mycket viktiga för vår natur, utan deras nedbrytande förmåga skulle vi
    Abies koreana · 1d · 12 svar · 420 läst
    ·
  3. S

Val av vertikalskärare

Ser nu att denna tråd borde ha legat under forumdelen trädgårdsmaskiner istället.
    shadowfire · 2d · 19 svar · 53,6k läst
  4. A

Prunus Kanzan fuktkänsligt?

Om det ser ut att finnas hopp kanske du kan gräva en djup grop precis intill och fylla den med dränerande material. Om det gör att du drar ur proppen ur det dödliga badkaret - och den börjar kvickna till, kan du sedan efterhand byta ut och förbättra jorden runtomkring din ursprungliga planteringsgrop. Mindre halt lera skulle då vara valet...
    Annananna · 7d · 11 svar · 234 läst
    ·
  5. T

Batterier som fastnar

Hej, Jag har en ryobi 36 v häcksax och en gräsklippare, ibland är det svårt att få ur batterierna. Kan man smörja med något eller slipa lite Undrar TorstenA
    TorstenA · 7d · 0 svar · 69 läst
  6. Anna_H

Bruna "skott" på thuja. Hur sköta dem?

När häcken nått den storlek att du börjar trimma årligen kommer den inte att blomma på samma sätt, då klipps ju blomanlagen bort. Det är viktigt att du inte väntar för länge med att börja trimma, det är svårt att få en thujahäck fin om den vuxit sig för bred eller för hög, eftersom den som yonna påpekar inte bryter skott på gammal ved.
    Anna_H · 7d · 13 svar · 650 läst
    ·
  7. Claes Sörmland

Vad för buske/träd?

En schersmin av något slag. Japp du kan såga den nära marken på vintern. Efterföljande vår skjuter den långa skott men ger ingen blomning. Dessa skott blommar sommaren efter. Efter 10-15 år se den lika dan ut igen.
    Claes Sörmland · 7d · 1 svar · 91 läst
    ·
  8. G

Klippa ner häckoxbär

Tack, då låter jag nog plantorna vara i fred hela sommaren och ansar dem när de töar fram nästa vår.
    Guson · 9d · 5 svar · 5,2k läst
  9. B

Klippa ner avenbokbuske

Det finns en del om beskärning av avenbok i den här tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/beskaera-bokhaeck-tips.300499/
    BirgitS · 11d · 1 svar · 163 läst
    ·
  10. K

Beskära bokhäck - Tips?

På mitt jobb klipptes bokhäcken brutalt ned så det bara var 50-60 cm stubbar (10-15 cm diameter) kvar såg förfärligt ut. Men den kom igen och är jättefin nu.
    Kallebo · 12d · 52 svar · 2,8k läst
    ·
  11. K

Så thuja frön?

okej härligt! ja man ska ha lite tålamod, dom växer snabbt men långsamt ;) såg fina ut. jag har testat i både vanlig jord och surjord. tycker att dom växer lite bättre i surjorden. Nu är det dags att plantera om mina igen och jag behöver större krukor, alternativt påsar. 60st 30 cm krukor tyckte jag blev för dyrt.. Fann inga odlingspåsar att köpa någonstans heller, typ såna som
    Konstruktören_ · 13d · 4 svar · 1,3k läst
  12. T

Rhododendron: Kan den fortfarande överleva?

Bladen krullade sig nog av vattenbrist men det är inte alltid lätt att veta vad som orsakar den. Det kan vara att rotsystemet är skadat eller andra faktorer som gör att den inte suger vatten. Tänk på att vattna med neutralt eller svagt surt vatten.
    TottoGBG · 17d · 7 svar · 446 läst
    ·
  13. P

Rhododendronproblem

Det som jag tror mig ha lärt om roddisar då jag de två senaste åren planterat flertalet olika sorter i ganska svåra förhållanden är att rotsystemet behöver ett stort område. Det behöver inte vara särskilt djupt men vidden är viktigare med väldigt lucker, sur och fuktighetshållande jord. Det ska helst inte finnas konkurrerande växtlighet som t.ex gräs i närheten eller
    pelleprognos · 19d · 2 svar · 242 läst
    ·
  14. P

Tujahäck för nära.

Ja thujorna står ju på hans tomt, du får väl ändå inte gräva för din mur på hans tomt så du har 10cm till godo om du gräver från tomtgränsen och in på din egna tomt? Förstår inte problemet riktigt Edit: ok läste igen, centrum 10cm in. Alltså hänger thujorna över din tomt. Du har rätt att ge grannen en chans att klippa ner det som hänger över på din sida, annars har du
    patfred · 19d · 1 svar · 370 läst
  15. K

Tujahäck för nära

"Det är lätt att vara efterklok", tyvärr. Att det diffar från "nån meter" till 10 cm torde du ha sett redan då, utan hjälp av snöre? Det bästa du kan göra är nog att hålla efter din sida av häcken, alternativt få grannen att göra det åt dig...
    Klabbarparn · 19d · 2 svar · 558 läst
  16. B

Krusbär

Hade mjöldagg på våra krusbärsbuskar nästan varenda år. Det som hjälpte var att hålla koll och så fort som man såg svampangreppen fick man börja spruta med såplösning med lite T-sprit i (upprepas vid behov efter regn). Det kväver svampen och tillväxten upphör och det vita blir brunt. Om det bara var en liten fläck så kände jag ingen smakförändring utan det gick bra att bara
    BirgitS · 20d · 8 svar · 932 läst
    ·
  17. K

Hjälp med avenbokshäck mottages tacksamt!

Tack för snabb återkoppling Anders! Vattna gör vi som dårar, framför allt nu när det varit så varmt. Ordentligt med mull också, kan det blir för mycket mull kanske? Vad föreslår du för gödning? Härligt att höra att det finns hopp iallafall, ser fram emot en tät och fin häck till nästa sommar om inte annat!
    K-S-L · 21d · 2 svar · 119 läst
    ·
  18. MathiasS

Var köpa jord med släp i Sthlm

[citat] Att tänka på när man köper släp är att om man köper ett väldigt litet släp så får man också med sig väldigt lite när man hämtar jord. Om man tänkte på detta när man köpte släp så köpte man ett väldigt stort släp och då får man med sig en hel del och det är fördelaktigt att betala per släp. För mig blir det lite billigare att hämta själv än att ta hem en
    MathiasS · 26d · 20 svar · 7,8k läst
  19. yonna

Plantera häck utan att fråga grannar -regler

Snyggt med dubbla häckar och jag ser inget negativt med en demilitariserad zon! Bara häckarna får ljus och att den södra häcken inte blir 5 meter hög. Jag har satt dubbelhäckar i min förra trädgård såväl som i min nya. Det är inspirerande och roligt för barn och hund att springa emellan och rätt placerade kan de intrycksförstora en annars liten trädgårdsyta.
    yonna · 26d · 9 svar · 760 läst
  20. A

Ta ner ekar

Tog bort tre ekar i den storleken för ett år sedan och de kunde då stå på väg med lastbil för fällning och lastning. Efter skattereduktion blev kostnaden 12,500:- inklusive bortkörning. Sedan blev det stubbfräsning och borttransport, samt två mindre äldre stubbar, 3000:- efter skattereduktion.
    AndersS · 27d · 8 svar · 716 läst
    ·
  21. Claes Sörmland

Hur stor jordvolym behövs? - Bara några dm till berget.

Jag tror det räcker. Vid plantering av träd i hårdgjorda ytor i städer så siktar man på minst 80 cm djup på bäddarna för att långsiktigt få fungerande vattentransport. Helt klart blir din bädd känslig för uttorkning men när rötterna tagit sig ut i gräsmattan så kommer trädet att klara sig på egen hand. Körsbär är dessutom rätt torktåliga. När du väljer jord, se till att
    Claes Sörmland · 27d · 2 svar · 234 läst
  22. Oldboy

Försök att flytta pilträd

Pil är nog ett av de enklaste träden att flytta, eller för den delen att föröka. Klipper man grenar (1-2 m långa, 1-2 cm tjocka) och sticker ner i backen så brukar alltid några att rota sig och börja växa.
    Oldboy · 28d · 9 svar · 443 läst
  23. boot_w00t

Identifiera spirea

Ja det kanske är det bästa, får se vad vi gör! Tack för visat intresse!
    boot_w00t · 25 maj · 7 svar · 252 läst
    ·
  24. F

Skada på björk

Ja det borde väl vara rimligt. Det är ett nybyggnadsområde med många grävare som varit i farten (inte minst när kommunen anlade cykelvägen nära trädet). Det konstiga är väl kanske att jag inte lyckats lägga märke till det tidigare :)
    F_man · 24 maj · 2 svar · 162 läst
    ·
  25. B

Vad är detta för häck/ar?

[citat] Det är nödvändigt att häcken är A-formad och inte V-formad så att solljuset når ner till de nedre delarna också. I stället för att ta ner hela häcken kan du försöka med att föryngra den under 4 år genom att varje år i februari ta av en fjärdedel av de grövsta stammarna ca 5 cm ovan mark eftersom det stimulerar skottbildning från de nedersta delarna. Jag vet inte hur bra
    BirgitS · 23 maj · 6 svar · 298 läst
    ·
  26. B

Svarta prickar på ligusterhäcken

Löss och annan ohyra kan man normalt bekämpa med att spruta såplösning (gärna med lite T-sprit i) på bladen eftersom det kväver ohyran. Spruta med några dagars mellanrum och efter regn tills de är borta. Du kan ju börja med att klippa häcken och noga ta bort allt du har klippt av så får du bort mycket ohyra också.
    BirgitS · 22 maj · 1 svar · 212 läst
    ·
  27. Anna_H

Beskära körsbärsträd - när, var, hur?

Jag skulle korta in den där som går rakt upp litegrann, nån gång i sommar. Då utvecklas sidogrenarna bättre, och den grenen (som ju kommer att bli stammen) kommer att utveckla ytterligare någon eller några grenar som går mer åt sidan istället för en stor rakt upp. I övrigt beskär man som sagt körsbär så lite som möjligt.
    Anna_H · 22 maj · 11 svar · 383 läst
    ·
  28. T

Rädda plommonträd?

Jag tror att du ska ta bort sjuka delar nu. Använd en bra sekatör eller grensax och gå in ca 10-15 på frisk ved.
    TottoGBG · 16 maj · 5 svar · 476 läst
    ·
  29. B

Klippa ner vinbärsbuske

Ja, det var inte lätt när man var ny med trädgård ;) Biblioteken brukar ha några bra böcker om grundläggande trädgårdsskötsel.
    BirgitS · 15 maj · 10 svar · 524 läst
    ·
  30. T

Ännu ett, vilken häckväxt är detta, ämne

[citat] Då är det nog något slags lönn!
    TottoGBG · 14 maj · 9 svar · 435 läst
    ·
  31. B

Tål träd att man sätter skruv i dom?

[citat] Nu överlevde träden ändå. Regeln var bortruttnad innan träden togs ner, och det var inte för att de hade dött.
    Byurn · 14 maj · 5 svar · 560 läst
Laddar...