M
Mirha: Hej! Jag undrar om någon har en idé om varför mina thujaplantor har blivit som de ser ut på bilden. Är det någon som har erfarenhet av detta och vet vad jag skulle kunna göra för att försöka få lite liv i dem igen? Tacksam för all hjälp och alla tips!
3 svar · 1,2k läst
·
M
Mirha: Hej jag har samma problem med smaragd thuja! Jag undrar om någon har en idé om varför mina thujaplantor har blivit som de ser ut på bilden. Är det någon som har erfarenhet av detta och vet vad jag skulle kunna göra för att försöka få lite liv i dem igen? Tacksam för all hjälp och alla tips!
1 svar · 1,6k läst
·
T
Tapptapp: [citat] Tack för tipset! Det är tyvärr väldigt platt så ingen direkt solklart ställe att avleda vattnet mot. Kan man ändå köra resten av upplägget med makadam och markduk?
2 svar · 88 läst
P
Pokkepuck: [citat] Tack för klargörandet! Är det bättre att vänta till efter sommaren om man ska beskära så hårt eller är det bara att köra på när som?
9 svar · 436 läst
·
nino
nino: Nu var det inte syren utan oxbär Men iaf, syrenen blir lite så där när den får stå år efter år, det är därför man ska ta bort grova stammar så man får sidoskott som växer lågt och förtätar nertill. Långa grova brukar blir lite kala långt ner. Kanske funkar lika med oxbär? Isåfall så skulle jag klippa 1/4 av dom grå stammarna och hoppas på nya skott, sen ta lite år för
15 svar · 562 läst
·
yonna
yonna: [citat] 👍
8 svar · 358 läst
·
yonna
yonna: Visst sprider den sig via rotskott - gärna ett par meter bort. TS ska inte hindras av detta. Planteta den i en rejält stor bytta om lämplig plats inte finns ännu. Jag har ett par klotrobinior som jag älskar. De ska gärna stå i klippt gräsmatta - då har rotskotten ingen chans. Enstaka taggiga exemplar dyker ändå upp utanför gräsmattan och dessa rycks ngn gång om året.
4 svar · 215 läst
·
mikethebik
mikethebik: Du har gott om tid, många år att forma ditt äppelträd, viktigt är att få en stam som på sikt ska vara åtminstone 1,5 meter innan den första grenvåningen och grenarna ska ha vida grenvinklar för att kunna bära mycket frukt utan att fläkas. Och vill du ha äpplen och mycket av dem samt fin frukt så beskär aldrig trädet för att enkelt kunna gå och klippa gräset under, då är det
15 svar · 510 läst
·
F
fsml2: Tack! Det kan det nog vara. Bladen ser ut att komma tätt i små klasar. Lite svårt att säga så här tidigt på säsongen (jag är nyinflyttad och har inte sett hur den ser ut när den blommar än), så jag kanske får avvakta till senare på året innan jag kan identifiera den helt och hållet :)
2 svar · 125 läst
·
yonna
yonna: Övergödsling är vanligare än undergödsling. Men komplettera gärna med ett lager gräsklipp under sommarhalvåret. Det kan vara solskada men de unga plantorna kommer att hämta sig. Putsa bort de fulaste skadorna.
1 svar · 144 läst
·
Z
z_bumbi: Sedum/taklök är snyggt/intressant, kräver lite underhåll samt tål torka och direkt sol. Köp färdiga mattor så går det att fixa på några timmar. Stoppa ner grupper av mer högväxande varianter där det passar och fyll på vartefter. Plåtlådor med den höjden blir ugnar för jorden så något som klarar sig på ett tak med bara ett tunt lager substrat är smidigt. Personligen så
9 svar · 484 läst
·
F
flonaldo: [citat] Ympstället?
2 svar · 257 läst
·
yonna
yonna: Ta gärna sticklingar och rota i ultimat miljö på annan plats (jag brukar snickra en bottenlös 10-15 cm låda och fylla med planteringsjord, vattna & hålla undan ogräs i 1-2 säsonger och få fina nya plantor). Häcken kan nu tuktas extremt hårt - eller totalföryngras. Klipp in de dåliga partierna så att den själv förtätas. Fyll på med god gödslad planteringsjord och vattna. Vänta
1 svar · 178 läst
H
Harmagedon: Om det är mest sand så är det bra om du kan tillföra så mkt organiskt material som möjligt. Om trädgården är ny gissar jag att du inte har tillgång till så mkt kompost just nu men anlägg en så tu kan toppmata dina planteringar framöver. Köpe alternativet på säck är väl främst barkmull och kopåse. Flera av de växter du har valt ut kan få en väldigt vacker form om du ger dem
3 svar · 244 läst
yonna
yonna: Avenbok och bok klipps på samma sätt. Bägge går att föryngra utan problem och det kan göras nu om det passar TS - men före midsommar. Avenboken tänder först. Den ser tanig ut i basen så det skulle jag själv vilja åtgärda. Välj den höjd som passar bäst - både estetiskt och hantermässigt. Ska höjden tas ner med kraftiga stammar ger liten grensåg snyggaste snittet. Resten går
3 svar · 206 läst
·
BirgitS
BirgitS: Då behöver du knappast bry dig om i vilket väderstreck som häcken är. Om du ska ha en klippt häck så klipper man också så att toppen är lite smalare än längst ner så att det kommer ljus på sidorna också.
5 svar · 234 läst
J
Johanssonx2: Tack för svar. Som ni säger, det är en lagerhägg👍
3 svar · 309 läst
·
J
jawen: [citat] Ja den där flyttar du inte för hand direkt, behöver en stark grävmaskin med skopa på 800 liter eller mer så en hyffsad stor rotklump/jord följer med & det blir riktigt tungt Minst en 7,5 tons maskin, den kommer troligtvis inte överleva annars så din insats blir "förgäves" 2 meters tuja är en helt annan sak, men 5 meters för hand nej.
7 svar · 357 läst
·
Marike
Marike: [citat] Jag har gett dem kogödsel och hönsgödsel, säkert lite npk också. Åldern 15 år har de säkert med råge uppnått. Det är ett sommarhallon, vad det heter vet jag ej. De där som ger frukt 2 gånger är intressanta men vågar man, måste man byta mängder med jord?
2 svar · 217 läst
M
Mrel: Hej! Vart köper man Thujor enklast? Ska ha 36 plantor. Många internetsidor kör utkörning med minst beställning utav 50 pack. Skiljer plantorna åt mellan olika företag ? Ser att Bauhaus och plantagen säljer men är kvalitén samma på plantorna ? Är de något jag ska tänka på nu när de ska köpas ?
0 svar · 135 läst
BirgitS
BirgitS: Om tujorna står så att de får mycket sol så kan man behöva vattna redan i februari, om det inte är tjäle. Solen gör ju att det avdunstar vatten. Så det beror ju på var i landet man bor.
2 svar · 238 läst
K
Klass0n: Vi har en liknande hägg med flera stammar som var rejält vildvuxen och bortåt 8m hög när vi flyttade in. Jag har både kapat några toppar och tagit bort några stammar. Men jag har gjort det över rätt många år så den ska få skjuta nya skott och bli till en buske istället. Kapa topparna blev inte jättebra, det blev rätt omgående skott som var lika höga som det jag kapat. Ta bort
6 svar · 461 läst
·
H
Harmagedon: Det är inte optimal tidpunkt för att gräva upp dem men jag skulle ändå passa på att göra det lite tidigare när de börjar titta upp. Passa på att dela dem och jordslå för återplantering i höst.
2 svar · 243 läst
A
Abies koreana: Om någon är intresserad så skrev jag ett längre inlägg om denna klematis 2018 här i forumet https://www.byggahus.se/forum/threads/flera-vaelkaenda-traedgardsvaexter-klassas-nu-som-invasiva.325798/page-2
10 svar · 685 läst
A
Abies koreana: Den är drabbad av blåskvalster som suger upp plantans växtsaft (näring) och som övervintrar i knopparna. Kanske ingen större idé att spara.
1 svar · 164 läst
yonna
yonna: Det ser ut som en smaragdhäck och den kommer att bli mycket fin. Lägg på ett rejält lager kompost/gödslad planteringsjord. Vattna. Den blir då jätteglad. Undvik ytterligare gödning. Man kan nu också klippa/jämna till sidorna men ta bara ytskiktet - inte för mycket - någon, max några centimeter. Då förtätas den.
1 svar · 241 läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Tror också det klarar sig utmärkt. Ungträd tål mycket.
3 svar · 247 läst
·
A
AndersS: Ett förslag att skapa en topp. Och inte vara rädd för att forma trädet nu när det är ungt. [bild]
1 svar · 211 läst
·
J
joasag: Denna video motsäger mycket av det ni säger med att man inte ska klippa plantan på toppen. [MEDIA=youtube]_P8D99UCL6A:667[/MEDIA] 11:07 in i klippet. Det är inte så att ni tänker på Smaragd istället för Brabant som jag har?
6 svar · 549 läst
D
Daniel 109: Ta alla de låga grenarna och den vänstra av topparna. Det kan bli väl mycket att ta vid ett tillfälle.
2 svar · 252 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.