Byggahus.se

Häckar, Buskar & Träd

1. Claes Sörmland
    Aug '21

Välj rätt häck

2 svar · 25,3k läst
    ·
  2. F
    6h

Kirskål har tagit över. Hur bli av med? Var dumpa?

FolkeF: Jag satte potatis, det konkurrerade ut Kirskålen
    62 svar · 13,2k läst
  3. yonna
    21h

Beskära bokhäck - Tips?

yonna: [citat] höjden kommer denna sommar ;)
    63 svar · 21,3k läst
    ·
  4. J
    1d

Vad är detta som växer upp överallt?

Julistormen: Har läst en hel del engelska sidor nu och det verkar som många lyckats få bort dom genom att injicera stammen med roundup.. Pilligt!
    27 svar · 7,0k läst
    ·
  5. Totte_S
    2d

Hjälp att identifiera snälla !

Totte_S: Håller med! Har sån här hemma ;)
    2 svar · 228 läst
    ·
  6. H
    2d

Beskära ungt plommonträd

hapazard: Du kan vänta lite som sagt, vattnar du under sommaren ser det ut som att du kan få smaka några plommon med. Isf skulle jag beskära efter skörd. Trädet har flera låga grenar som jag skulle ta bort nu för att underlätta skötsel runt trädet. Sen ser det ut som att en del av de större grenarna har väldigt spetsig vinkel, det blir svaga punkter i framtiden och bör tas bort.
    4 svar · 320 läst
    ·
  7. D
    2d

Syrener sjuknar

DE73: Har du en bild? Syrener blommar en kort tid sedan vissnar blomma.
    2 svar · 244 läst
  8. BirgitS
    2d

Hjälp en stackare med nysatt idegranshäck och droppslang

BirgitS: Det går ändå inte att ge någon exakt siffra eftersom det beror på vädret också.
    3 svar · 241 läst
  9. A
    2d

Hjälp! Hur får jag bort vresrosor?

Abies koreana: Ja, den är ett otyg men du har fått ett bra tips hur den skall bekämpas. Vresrosen har förstört många kuster här i våra nordiska länder. Bestäm dig för att vinna ;) och du kommer att fixa det. Vresros är förbjuden att sälja och sprida och avfallet får inte slängas i naturen.
    2 svar · 259 läst
  10. R
    6d

Ivy är sjuk

ripz_gul: Det verkar som att min murgröna har någon sjukdom. Kan någon tipsa om vad man kan göra för att fixa det? vänligen hitta bifogade bilder
    0 svar · 167 läst
    ·
  11. W
    7d

Hagtornshäck - "hål" i häcken pga nytt avlopp...

wolfgang1: Tackar för era bra svar! Ska göra som ni säger och så lägger jag upp bilder här.
    3 svar · 254 läst
    ·
  12. A
    7d

Sjuk magnolia?

Abies koreana: Rent krasst så kan man nog säga att det inte finns någon växt som trivs efter en omplantering, de behöver tid på sig att acklimatisera sig på den nya platsen. Symptomen på otrivsel är något diffusa, vad menar du med "ser trött ut"? Bladen ser helt normala ut för att vara en Magnolia som stått i gassande sol i kruka hos Plantagen. Har ni läst på hur Magnolia vill ha det och vilken
    1 svar · 263 läst
    ·
  13. Hep
    8d

Går det hjälpa äppelträdet?

Hep: Håller med om att du bör tänka långsiktigt och plantera ett nytt, men gör inget förhastat med det nuvarande. Vi har ett plommonträd som ser mycket värre ut än det där som ger massor med frukt. Visst trillar nya delar av kronan av varje år, men fem år efter vi dömt ut det så ger det mer frukt än sina ersättare.
    2 svar · 188 läst
    ·
  14. M
    9d

Tomt med massa ask, varför?

-MH-: [citat] Ja, man kan säkert använda det till smycken också.:rolleyes: Synd bara att det är ett ganska tråkigt träd när det dör hela tiden, samt ger en massa sly i form av rotskott.
    131 svar · 47,1k läst
    ·
  15. T
    10d

Sjuk ligusterhäck? Hjälp!

Tim3: [citat] Har samma bekymmer. Testat det mesta utan att bli av med skiten.
    1 svar · 214 läst
    ·
  16. W
    10d

Är detta träd kört?

wildeside: [citat] Ser ganska kört ut för den tallen.
    1 svar · 156 läst
    ·
  17. SågspånPappspikEternit
    13d

Vad är det för träd?

SågspånPappspikEternit: Det kommer bli jättefint! Rosenhagtornsträd kan dessutom bli riktigt gamla, så den kommer pryda sin plats länge.
    3 svar · 245 läst
    ·
  18. C
    13d

Angripen ligusterhäck

Caronil: Spännande! Uppdatera gärna hur det går Nej, vi har inte hittat ngt medel som vi uppfattat biter på steklar, men känns ju lite orimligt.
    21 svar · 7,6k läst
    ·
  19. F
    14d

Persikoträd - håller det på att spåra ur?

Framtidjohn: [citat]
    24 svar · 3,8k läst
    ·
  20. K
    14d

Tomtgräns spireahäck

Kirre2: Om båda ägarna planterade häcken tillsammans står den väl förmodligen i tomtgränsen. Jag skulle låta den vara och låta nästa ägare ta hand om den. De kanske vill ha den kvar till och med.
    6 svar · 538 läst
  21. H
    15d

Äldre äppelträd, hur ska man göra?

Hoppemums: Tack för fler tips och råd.
    9 svar · 1,1k läst
    ·
  22. yonna
    16d

Hur ofta vattna avenbok-häck?

yonna: Köp en 10/15 m bevattningsslang och flytta den efter ett antal timmars droppbevattning. Det är smidigare än att handvattna med slang. Ju petigare man är när man binder upp plantorna ju snyggare blir häcken framöver. Använd billig naturlig bast vid uppbindningen - då riskerar man inte att stammen stryps. Basten flyger bort eller förmultnar.
    19 svar · 1,1k läst
  23. Johanw123
    16d

Päronträd som inte mår bra

Johanw123: [citat] Super, Kumulus DF är tydligen det jag skall köpa och spraya med, och i vinter skall jag klippa bort knoppar för att minska risken att ha överlevande som övervintrar i knopparna
    18 svar · 889 läst
    ·
  24. BirgitS
    16d

En av avenbokarna vaknade aldrig. Någon som kan?

BirgitS: Det brukar vara svårt att byta ut en enda häckplanta, antingen är den så liten att den blir utkonkurrerad av grannarna eller så är den så stor att man gräver av för mycket rötter på grannarna innan man lyckas få till ett tillräckligt hål.
    1 svar · 245 läst
    ·
  25. anders07
    16d

Vide som mår dåligt...

anders07: [citat] Tack! Jo, har klippt bort det torra. Någon granne här trodde att det kan vara pilskorv, som enligt honom kan sätta sig på vide också. Den har börjat få en del blad och nya skott så hoppet lever...
    3 svar · 282 läst
    ·
  26. tensiden
    17d

Stora färdiga träd till allé?

tensiden: Beror på omgivningen säger jag. Själv gillar jag våra urgamla lindar som ramar in hela trädgården. Men så gör det mycket att de är långt över 100 år. Förmodligen 170. På sommaren låter det som en hel motortävling i dom när insekterna surrar runt där i jakt på mat.
    12 svar · 1,2k läst
  27. S
    17d

Hjälp identifiera träd

stugfar: Ja kanske det är en sälg - hade nog sett det om den haft några ax, men det har den inte.
    2 svar · 281 läst
    ·
  28. Höghus
    17d

Nät för äppelträd

Höghus: Det blev 8mm armeringsjärn. Jag stumsvetsade 2 st 2meters. Sedan gjorde jag en ring som jag fäste med slangklämmor i toppen på stolparna. Inte vackert men förhoppningsvis funktionellt. /Höghus
    3 svar · 440 läst
  29. yonna
    19d

Buxbom

yonna: Det är svårt att se. Varifrån kommer plantan? Såg de andra exemplaren likadana ut? Har TS mer buxbom i trädgården? Iså fall skulle jag placera denna i större kruka på andra sidan huset, putsa bort det fula, slänga putset i soptunnan och tvätta händerna. Detta om det i värsta fall är "buxbomssjukan". I värsta fall har sjukdomen stor spridningsrisk men bara för andra buxbomar. Men
    2 svar · 297 läst
    ·
  30. Bricco
    20d

Neeej! Kommer min häck att dö?

Bricco: Jag har haft liknande inslag i mina thujor med och läst mig till att det är just solbrända de kan bli i stark vårsol. Lever den och växer än idag så skulle jag trimma den, gödsla, vattna som vanligt. De är tåligare än man tror och återhämtar sig snabbt med lite kärlek :)
    21 svar · 15,5k läst
    ·
  31. Z
    21d

Vilka träd passar på vård jord?

z_bumbi: Äkta kastanj växer i skyddat läge stockholnstrakten. Fruktträd av de flesta vsnliga typerna bör funka.Blommor på våren och frukt i slutet av sommaren och hösten. Lind är trevligt.
    3 svar · 344 läst
    ·
Laddar...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.