Häckar, Buskar & Träd
Claes Sörmland: [citat] Om du tänker på thuja så någon mer svagväxande sort så blir det mindre att klippa varje år. 'Smaragd' är de sorten som är vanligast i handeln och är mer svagväxande jämfört med 'Brabant'.
Daniel 109: [citat] Syrener är tåliga, så pass att de är invasiva, det är sannolikt inte vettigt att byta ut växter för att de inte hanterats försiktigt.
mas-anders: Järnek. Två aspekter som en del anser var fördelar, andra nackdelar: Vassa taggar och giftiga bär (som dock är omtyckta av fåglar). Men om man planterar enbart honplantor blir det inga.
nino: Det är på en annan plats ja, en stor buske mellan två hus. Snöröjaren började knorra, grenar repar hytten på traktorn så får kapa och beskära lite så han blir nöjd Så här års är det fortfarande tjäle och 3dm snö :) så än får det vänta, men brukar gå fort efter påsk Brukar ha den ungefär 2,5m hög Brukar putsas till i mitten av sommaren tyvärr så sällan vi får se den i
mrsnhp: [citat] Rådjur fejar sönder idegran, så den har vi strukit från listan för länge sedan. Vi hade en ”uppstammad” idegran i förra trädgården tack vare de fyrbenta trädgårdsmästarna. Giftiga växter har vi gott om. Ät inte folks häckväxter utan att fråga först, och se till att dina barn inte heller gör det 😉
Juliajuliaj: [citat] Om man gräver upp den och missar någon rot, skjuter en sådan mycket rotskott? Kan man lägga en markduk över eventuella rester av rötter så dör den?
Jiji: Hagtorn är just nu sjukdomsdrabbad så jag hade inte satsat på just hagtorn. Är det en friväxande häck eller en klippt ni vill ha? Hur hög ska den vara? Det finns flera buskar med tornar som håller djur ute berberis (det finns många myter om berberis, tror inte på dem, berberis är odlingsvärd och vissa sorter har bär man kan skörda, de lägre sorterna lär inte hålla rådjur ute så
jonaserik: Den jag länkade till går att dela om jag förstod det rätt och går då att rensa mot stammen.
Ibex53: [citat] Jag har ölandstok längst ner mot vägen, så det kan ju vara ett alternativ!
Daniel 109: Just nu inte alls. Generellt tycker jag att träd toppas på tik för lågt för att de ska se ut som små träd i handeln.
yonna: [citat] Just avenboken är mycket tålig och man behöver bara gödsla den i uppbyggnadsskedet och därefter med ett antal års mellanrum. Ta vilket vettigt gödselmedel som helst.
kvirre: [citat] Hej I vår BRF hade vi ett mycket likt problem. En boende hade planterat häck längs sin tomtgräns, som följer infartsgatans sträckning. I början var den förstås låg så ingen reagerade. När den sedan blev större började grannar klaga och lite allmän missämja uppstod. Vi tog då dit en herre från kommunen som fick inspektera det hela. Det slutade med att han godkände den
Andersfyr: [citat] Hej, vi planterade häcken och ännu sålänge fungerar det. Oklart dock med de 4 eventuella dräneringsrör längre ner(som jag inte lagt märke till tidigare) så framtiden får utvisa om det blir problem med dräneringen. Häcken har etablerat sig bra.
Daniel 109: Varför skulle träd i omedelbar närhet ha en signifikant påverkan på grundvattnet?
Bådablir9: [citat] Trodde den gjorde det redan nu, men kanske ska vänta ett tag
Claes Sörmland: [citat] Just lågt pH är ju lätt att lösa med några säckar kalk och att få den näringsrik är ju enkelt med några säckar gödsel. Att få ned mullhalten tar dock åratal, mullen måste ju brytas ned till koldioxid och då försvinner ju jorden...
Gabsson: Egentligen var tanken att återskapa både hagtornen och syrenerna till dess storlek för 12 år sedan, se bild. Jag vet inte hur de beskar då men jag tror de beskars väldigt hårt. På bilden är hagtorn till vänster och syren till höger.
BirgitS: Försök klippa in sidorna så att häcken är bredast nertill och smalast upp till för då får hela sidorna ljus och häcken blir grön hela vägen ner.
Staffan-N: Klipper man på vårvintern så stimulerar man vegetativ tillväxt, klipper man på sensommaren så hämmar man den. För äppelträd betyder detta större risk för en ny explosion av vattenskott om man beskär nu innan knoppsprickning. Nackdelarna med sommarbeskärning är som sagt att det är svårare att se grenverkets form, samt att man förlorar en hel del frukt. När jag är färdig med
Claes Sörmland: Ja vi vill höra! (Och jag vill särskilt höra om nedklippning om varannan planta och hur det utvecklar sig. Hos mig var 2023 en riktig regnsommar så perfekt för att maximera häcktillväxt.)
yonna: Min erfarenhet är att boken håller bladen mycket mycket bättre än avenboken. Men ett par veckor i maj fäller den alla gamla löv och får nya, fråscha, och då drar jag ner rullgardinerna! TS kan se skillnaden längst ner på mina bilder där jag har avenbokshäck framför en bokhäck. Trots att bokhäcken är mycket smal ger den fullt insynsskydd mot gatan. Detta är dock i Skåne. TS
Plutus: [citat] Måste inte vara felmärkt, jag beskar ett äppelträd med motorsåg, innan var det oätliga gröna äpplen och efteråt var goda röda äpplen. En vinranka jag satte för flera år sedan började med ljusgröna druvor och för varje år blir de lite mörkare, nu är de ljuslila. Så färgen på frukt kan ändra sig över tid
Daniel 109: Det kommer sannolikt inte att läka, men trädet kan ändå leva många år.
z_bumbi: 25 träd bör utan problem ge pengar över även om virket "bara" går som brännvirke och ni får betala för att bli av med riset. Har ni möjlighet att lägga riset eller allt på hög så är det bekvämt att låta en flusbil göra allt kompaktare. De som fäller i trädgårdar har oftast kontaktnät nog för de ska kunna lösa det hela.
T.Ulrika: Tack snälla för svar! Ska studera uppbyggnasbeskärning och kanske bjuda in en trädgårdsmästare för första beskäring så kan min partner fortsätta klippa efter det.
Abies koreana: Städsegröna och vintergröna växter kan drabbas av tjältorka på vårvintern, speciellt de första åren när de är nyplanterade. När marken ff är frusen och solen börjar visa sig i ett fruset landskap och värmer upp barren på dina tujabuskar vaknar de till liv och värmen gör att de vill suga upp vatten ur marken. Men inget vatten kommer ur frusen mark och barren dör av s.k.
hapazard: Nja, går fint att görs beskärning av mindre kvistar på plommon på vårvintern med.
Originalet: [citat] Har redan en brant slänt med 2-3m höjdskillnad på andra sidan tomten som är väldigt stabilt och många som har brantare slänger i området så det är bra mark. Sen sår man gräs med långa utlöpare så binder det ihop marken ännu mer.