Byggahus.se
B
BigGitt: Och vi köper färdig kompost. 1100:- per ton!
15 svar · 2,5k läst
timmelstad
timmelstad: Roundup.
3 svar · 1,7k läst
yonna
yonna: [citat] Moderna dräneringsrör i plast är inte lika problematiska som gamla järn-och tegelrör.
9 svar · 6,4k läst
P
Pyttan i Skåne: Det låter spänannde att prova att fläta staket! Det ska jag testa till våren! Tack för tipset:)
5 svar · 7,9k läst
Taxen
Taxen: Tackar.Skall kolla på den.
2 svar · 2,1k läst
J
jhenrikj: [citat] Inte jättedyrt...sparar nog en massa jobb. http://www.stalhyrmaskiner.se/visa_produkten.asp?produktid=6212
10 svar · 3,5k läst
C
coss: funkar det? provar ikväll!
2 svar · 4,4k läst
O
Ophelia: Aronia är ingen blödare och är inte speciellt känslig när beskärningen sker men se till at det är torrt väder för att undvika exempelvis svamp samt att det inte är mer än max - 5 grader i nattemperatur för att undvika fryssprickningar. Sedan blommar aronian på främst tvåårsgrenarna och därför är det bra att se till att hålla bort de som är en 4-5 år gamla (eller de som
10 svar · 65,2k läst
E
Erika Bellander: Japp, precis, det är ca 5 stammar i en klump från ca 3 dm från huset och längs gränsen (på den andra sidan) Hugger vi rötterna på vår sida riskerar häggen ramla åt något av hållen, dessutom har trädet affektionsvärde för grannen.
7 svar · 21,9k läst
F
fridafrissa: Jag har en gammal klippt häggmispelhäck som jag klipper med häcksax . Den är praktfull och och tät, visst det blir mindre blommor men jag tycker att att det är så kort blomningstid så det gör inget. Det speciella med häggmispeln är att den är vackert grön hela sommaren och får fantastiska röda och orange färger på hösten,
13 svar · 45,9k läst
F
fridafrissa: Vet någon vad de härdigare sorterna heter och var man köper dem ? Jag har tagit död på många exemplar genom åren. Efter tredje dödsfallet sa människan jag handlade av att "vi talar alltid om för våra kunder att de måste stå skyddat" vilket hon inte alls hade gjort. Så jag gjorde som hon sade men de dör i alla fall. Nu har jag en kvar plus en ny som jag köpte och går och smider
13 svar · 7,6k läst
·
yonna
yonna: Använd den rakaste eller lämpligaste grenen som huvudstam som du binder upp. Har plantan buskat till sig ordentligt gör du som Kjell_G beskriver och du kan alltså klippa med sekatör de grenar som pekar ut från häcken men behålla de som växer längs med häcken. Det som jag skrev tidigare om att täcka marken med gräsklipp är ju så effektivt just när det gäller nyplantering av
16 svar · 22,5k läst
B
BennyA: Har du råd, så köp en robotklippare. Den klipper och klipper och du slipper. Men, det är ju inte gratis.
10 svar · 27,0k läst
Pen
Pen: Aha, det ska jag testa. Jag har alltid klippt till lägsta nivå eftersom jag fått för mig att det var bäst... Men jag ska prova att ställa upp höjden så får vi se. Har inhandlat en vertikalskärare modell billig som jag också ska testa, men jag tror inte den bryter sönder Röllekans rötter - de är inte ytliga. Pen
7 svar · 18,2k läst
L
lassaserik: Tack! äppelveckare är det.
2 svar · 5,4k läst
Grillen
Grillen: Det är som du säger en blandning av det mesta inom ogräsväg och rejält uppvuxet också :) Ska prova tipset med tidningspapper då jag har stora mängder av det här hemma. Tackar så mycket :)
4 svar · 4,3k läst
H
HusFunderare: Tusen tack för infon. Det verkar mkt likt åkersprägel. Och den är ettårig läste jag så d var ju bra! Har börjat klippa nu innan d flesta blommat ut så det blir nog bra!
2 svar · 1,9k läst
T
tavelkluddaren: Det är Svinmålla. Den är ätbar! Fröna har nog funnits i din jord. Låter du den gå i frö, kommer du att att få nya plantor i dina rabatter nästa år, men inte i gräsmattan eftersom den klipper du. Räknas som ett ogräs! Lycka till! /Trädgårdsdesignern
9 svar · 6,3k läst
·
G
gardesmed: Satsa på en robotgräsklippare i stället. Inget arbete och SÅ fin gräsmatta, är inne på andra säsongen med min Automower och har en mycket tät matta helt utan mossa. Det enda jag gör är gödslar med billig NPK 3 gånger per år och lite Stroller Kombi som jag lägger några korn direkt på ogräset. Och Olle Berg har ju gått över till robotgräsklippare ...
3 svar · 1,4k läst
G
Gerry60: Jag tänker inte ge upp så lätt! Jag vill ha goda krusbär och inga genmanipulerade vatten bollar. Ganska trött på "Svenska" jordgubbar som klarar långa transporter och ohyra men smakar surt som citron :( Här skall bekämpas med gamla hederliga metoder, om det nu går.....
4 svar · 1,8k läst
svartöra
svartöra: Jag har blandat proportionerna 2 påsar ogödslad okalkad torv och 1 påse barkmull och använt till rhododendron. Man får gödsla efteråt. Man ska ta till rejält inbillar jag mig, dvs gräva undan ganska mycket och fylla på med mycket torvblandning. På en löprunda för ett tag sedan noterade jag en skylt i Göteborgs botaniska trädgård som prisade azalean som trädgårdsväxt och
7 svar · 4,1k läst
I
Imsan: Japp, och ett bra råd tror jag är att ta bort dem omgående så de inte hinner sätta frön!
11 svar · 6,3k läst
·
S
Sari: Tack så mycket för ditt snabba svar! :) Då ska jag kontakta samma leverantör, det verkade smidigt att beställa därifrån. Häls Sari
8 svar · 7,1k läst
pwrdesign
pwrdesign: Stroller plus fungerar iaf :) Syns tydligt här! [bild]
5 svar · 2,7k läst
O
Ophelia: Om de står på kommunens mark så hoppas jag verkligen att en expert (arborist) kommer ut och beskär så de får en proffessionell beskärning och blir snygga samt att man undviker att göra något riktigt dumt. Skulle något träd behövas tas bort så har ni ju experter som kan yttra sig i frågan.
6 svar · 4,2k läst
svartöra
svartöra: Ett gallkvalster som tydligen heter Eriophyes tiliae. http://en.wikipedia.org/wiki/Eriophyes_tiliae Ofarliga såvitt jag har kunnat se; har en lind utanför dörren och den har haft sådana i många år.
2 svar · 6,5k läst
O
Ophelia: Ja visst kan plantorna ha en chans. Det handlar ju inte enbart om att bekämpa de otäcka sköldlössen utan även att se till att buskarna har det så bra som möjligt (gödsel men inte så mycket kväve just nu och bevattning). Om du har tid och möjlighet är det bra om du försöker peta bort så många som möjligt (ett bra "fredagsnöje") för att undvika att de suger näring. Finns det
1 svar · 3,1k läst
H
Helena_Gavle: Förutom att den ska klä in en liten bergsknalle, hur är förhållandena omkring?? Där den kan planteras? Klätterhortensia växer långsamt, vill gärna ha fuktigt och tål skugga. Fantastiskt fint o knotigt grenverk, och underbara vita blommor. Om det är soligt och varmt skulle jag rekommendera klematis av någon variant ni själva finner vacker. Vad gäller kruka o vinterskydd...se till
5 svar · 3,3k läst
R
Ropa: Det är helt klart en datorgenererad bild. Jag har förvisso sett liknande buskage någon gång men raka kanter på grenarna får man nog bara på bild. Hårt och frekvent beskuren tall av lämpligt slag torde fungera för att ge ett liknande utseende. Idegran kan du däremot knappast få att se ut så.
4 svar · 1,4k läst
Blindnit
Blindnit: Gillar maskrosor bättre än humle för dom är lättare att rensa bort :S Humle i sig kan va väldigt fin ifall den växer där man vill ha den och enbart där. Men hos oss växer den överallt känns det som. Värst är den i häckarna där den trivs ypperligt. Men skulle samtidigt kunna tänka mig att ha den i kontrollerade former på typ en spaljé. Verkar inte som att rötterna går så
24 svar · 26,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.