Byggahus.se
J
jessica: Nu är du ju säkert redan klar...men Jag har tidigare fått av min granne o jag har bara grävt upp o satt ner o dom (har inte varit noga att få med mej så mycket rot eller dyl)o alla har alltid tagit sig o jag har inte klippt ner dom någon gång.Jag har även köpt små små plantor o det var bara första året som jag vattnade dom någon gång.Men dom växer som ogräs i alla fall. (det var
4 svar · 5,9k läst
yonna
yonna: Jag kan inte se vilken plommonsort det är. Viktoria - verkar som det när du skriver [citat] Viktoria bör kartgallras de år det bär så rikligt. Och då menar jag verkligen kartgallras - jag brukade ta bort 75% av karten. Det låter mycket men för det första blir de fullmogna frukterna betydligt godare, för det andra blir det alltför tungt för grenarna och det är jobbigt för trädet.
3 svar · 16,9k läst
·
Peterltj
Peterltj: Juni-juli är det som står skrivet, men Norra kyrkogården i Örebro klipper den mitt i vintern. Har dock ej provat det själv. Barrväxter klipper man endast på årsskotten.
1 svar · 13,0k läst
M
Mats: Gräsklipparen är ruggigt effektiv :) Bara göra gräsmatta och sticker nåt sen upp så klipper du det med så dör det ut
1 svar · 3,7k läst
L
LUDDET: Det kanske går att använda kombigödsel.
1 svar · 4,2k läst
yonna
yonna: Ja, du får bättre resultat om du avvaktar till augustis andra hälft.
8 svar · 5,6k läst
Jesca_j
Jesca_j: [citat] Vart köper man sådan NPK-gödning från Hydro? Finns det på Lantmanna eller vad
13 svar · 11,5k läst
·
M
maggan9: Måbär har smaklösa röda bär och tillhör vinbärssläktet. Alltså ej giftiga.
10 svar · 8,2k läst
Kalleman
Kalleman: Salix släktet är ju för det mesta väldigt tåligt för väta. Man kan ju tänka sig ett "levande staket" eller något liknande kanske?
2 svar · 3,6k läst
M
mins: Hej. Vi har också en syrenhäck. Vi brukar istället föryngra den genom att ex ta bort gamla "flaggstolpar" (nere vid marken), eller om det är mer regelbundet exempelvis vart tredje träd. Då kan man ta ner häcken när det inte är någon grönska i den, vilket minskar volymen på det man måste ta hand om.
2 svar · 8,3k läst
G
garvis: [citat] Det är så jag helst vill göra, men jag vill inte stå där nästa år och inse att det inte gick att höja så mycket som jag vill på det viset å så få ja så då ändå. Om man skulle täcka över det med matjord nu för att slippa vattna/se "eländet", och sen sprider jag nya frön i höst när det förhoppningsvis är blötare väder?
9 svar · 32,2k läst
GreenTurtle
GreenTurtle: Hahaha, ok. Lite det jag var rädd för kanske. På de få bitar som jag inte riktigt kan köra med min trimmer får jag väl fortsätta med den manuella varianten då (även om grannarna kommer idiotförklara mig när jag ligger på alla fyra och klipper med en sax :D)
6 svar · 6,1k läst
Kalleman
Kalleman: Sidogrenar kommer de att få, sen stimulerar man den vidare förgreningen genom att beskära. Jag tror inte ni behöver vara oroliga. ;)
4 svar · 14,6k läst
yonna
yonna: Kan verkligen en tallhäck någonsin bli snygg efter sådant ingrepp?
2 svar · 10,1k läst
K
kalle-kalle: [citat] man tackar för svaret
2 svar · 5,4k läst
K
kalle-kalle: [citat] man tackar för svaret
2 svar · 8,4k läst
it-snubben
it-snubben: Hösten hör till en av de perioderna som är bra att anlägga gräsmatta. Blir naturligt mycket fukt och värme för att det ska gro bra. Se till att täcka över fröna med ett tunt lager jord. Dels för att de behåller fukten/värmen bättre och dels för att fåglarna är snabb på att äta upp fröna annars.
8 svar · 7,5k läst
yonna
yonna: Varför man ofta inte vill ha klöver i gräsmattan är att denna inte är lika torktålig som gräset. Färgar lätt av sig på kläder också om man skall intaga gräsmattan i horisontellt läge.
2 svar · 7,5k läst
M
maggan9: Häggmispel!! Vi har har byggt i ett blåshål ( marieholm skåne), och vår häggmispelhäck har växt 40 cm sedan i v 17 i år fastän det blåser mycket. ( under byggnationen av vårt hus blåste t o m taktstolarna ned ). Häggmispel kan man både ha som friväxande och klippt, blommar med vita blommor och ger ätliga bär, blir ca 2m på 2 år. Röda blad på hösten som den sedan tappar.
7 svar · 15,4k läst
·
mattiasp
mattiasp: Det måste ju vara ett uppenbart fall av "hushållsnära tjänst" Vänta i 11 dagar, så blir det avdragsgillt att låta någon annan plocka maskrosor mot betalning
41 svar · 27,4k läst
Kalleman
Kalleman: Nä, tycker själv att det är dags att ta fram en E-planta av vintergrön liguster så att man vet vad man får. Jag har hört folk på SLU i Alnarp prata om det. Grejen är att det finns kloner av denna liguster som är superfin vintertid, knappt någon bladfällning alls. Det gäller bara att hitta dessa kloner och att utvärdera de under några år och sen pumpa ut de på marknaden. För
5 svar · 6,8k läst
·
A
anno2069: Vi sådde vår första bit av gräsmatta i början av maj och med vattning varje kväll 30 minuter/yta så har vi nu en grön fin matta. ogräs har vi också men de minskar i antal för varje gång vi klipper. Vi har nu klippt för 3 helgen i rad Förra helgen lade vi på Supergramino? från Weibulls och för att det inte ska bränna måste man vattna mycket
3 svar · 11,5k läst
Kalleman
Kalleman: Har inte riktigt förstått om det idag är naket berg eller om knallen redan har ett jordlager. Är det naket berg så måste man ju bygga upp en växtbädd för gräset att växa i. 15-20 graders lutning (5-6%) är ju inte så mycket så det borde inte vara några problem med det. En sådan yta är dessutom bara bra för din avvattning eftersom den bromsar upp vattenflödet och du minskar
1 svar · 5,3k läst
naresjo
naresjo: [citat] Om man som jag har en gräsmatta som det mer eller mindre känns som att gå på kuller sten... och som varit vanvårdad osv och som grädde på detta är det STENHÅRT i backen... Vad ska jag göra då? Dressa och fröså som du föreslår, eller måste jag göra något mer?? Och när är det lämpligast att göra detta? Kanske till hösten?
4 svar · 6,4k läst
yonna
yonna: [citat] Funderar på varför. Jag har haft ligusterhäckar i 25 år och har aldrig upplevt detta problem. Tror inte det beror just på häcktypen.
4 svar · 10,9k läst
R
robban44: Tack för ditt svar. Nja god jord är nog att ta i, vi anlitade en firma att sätta häcken i Oktober 2005, den dagen var det det värsta skyfallet det året men häcken kom på plats iallafall. Jorden hade legat i träda i 25 år innan vi byggde på tomten och gödslade inget innan häcken sattes, glömdes bort helt enkelt. Givan med TG förra året och i år var inte överdrivna, tvärtom. Men
2 svar · 18,3k läst
K
Knecke: Hej, vi har en hagtornhäck runt vår kåk. På baksidan är tyvärr häcken inte riktigt så som den bör vara. Växer mycket annat skit i den, typ lönn och nåt annat slyaktigt som jag inte vet vad det är. Igår när jag var ute en sväng så såg jag att det är stora områden som är täckta av nät, spinn antar jag. Hörde dessutom att det liksom var nåt som lät från häcken så jag tog
0 svar · 6,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.