Byggahus.se
På ett par av mina kanske 65-åriga äppelträd har rätt många grenar dött på senare år, intet något som helst levande syns på dem och barken börjar flaga av. På andra grenar finns både blad och äpplen. Jag bifogar en bild visade toppen på ett av träden.

Kan jag med handsåg enkelt och radikalt "amputera" hela döda grenar, vissa närmast armtjocka, utan att riskera att mängder vattenskott fördärvar resten av trädet?
 
  • Peasgoodträdet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädet skjuter ju vattenskott för att ersätta den förlorade bladmassan, i ditt fall har den ju ingen bladmassa att ersätta då de varit döda i flera år. Det kommer säkerligen bli ett och annat vattenskott hur du än gör men det ser å andra sidan ut som om det kanske vore dags för ett varv med sekatören ändå. ;)
 
Helt ofarligt att ta bort döda grenar. Försökt ändå göra snygga snitt intill grenens infästning så att du inte lämnar kvar tappar och stumpar. Sedan skulle trädet nog må bra av en försiktig gallring. Vad har grenarna dött av? Kräfta? I så fall syns det som sår på barken. Egentligen inget att göra åt det, trädet kan fortsätta att leva och producera frukt många år till, men då har du i alla fall en förklaring till varför grenar har dött. Se till att bränna det du har skurit väck och decinficera verktygen med T-sprit så att du inte sprider smittan till andra träd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.