Byggahus.se
Har köpt mig en ny trädgård med tillhörande hus och där gräsmattan borde vara så är det mer eller mindre endast mossa. Finns nått grässtrå här å där. Å nu har fåglarna ryckt upp all mossa i jakt på mat så det ser ut som hej kom å hjälp mig ungefär och jag gissar på att detta är ett återkommande fenomen varje år.

Så hur får jag tillbaka gräset och skingrar mossan?

Ska jag köra gräsklipparen på högsta läget så gräset håller sig ganska långt jämt?
Och jag klipper med en multiklipp så alla löv å all uppsliten mossa etc kör jag bara över för jag har fått för mig att det kommer att förmultna och ge näring till gräsmattan. har jag rätt eller fel?
 
Mikael_L
Håll fåglarna borta. :cool:

Mossa är ju skönt vetja. Mjukt att gå på, mindre klippjobb. Alltid grönt.


Annars har jag för mig att det är kalk en matta ska ha för att få mindre mossa.
Men vänta lite nu innan du springer iväg och köper, jag kan ha fel. :blushing:
Du får nog lite mer råd alldeles snart...
 
Mikael_L
Jag googlade lite snabbt.
Mossa verkar också kunna bero på för kompakt och näringsfattig jord också.
Så vertikalskärning och lite gödning kan också vara en idé.
 
Kolla www.olleberg.nu finns massa tipps på hur man får en minst sagt bra gräsmatta.
 
är det mörkt o skuggigt på tomten så kan du räkna med ständig mossa med :(
 
Nej då, det är soligt å fint från morgon till kväll :)
 
Har åkte förbi denna trädgård genom åren å konstaterat att den alltid varit väldigt hårt klippt. Klipparen har nog stått i lägsta läget. Det kan aldrig vara bra för gräset väll?
 
halvordsson skrev:
Har åkte förbi denna trädgård genom åren å konstaterat att den alltid varit väldigt hårt klippt. Klipparen har nog stått i lägsta läget. Det kan aldrig vara bra för gräset väll?
Ett engelskt talesätt:
- Hur har ni fått en sån fin gräsmatta?
- Vi har klippt den varje dag i 400 år.


Du har rätt, det är bra att klippa.

Är du säker på att det inte var mossa tidigare också. Mossan kommer inte över en natt precis. Men visst, lyckades förra ägaren kan ju du också lyckas!

Principen för all odling att man skall ge det man vill odla bra förhållanden. Gräs och mossa har olika krav. De två viktigaste förutsättningarna för en gräsmatta är ljus och näring. Försök att ta bort träd och buskar som skuggar. Gödsla med gräsmattegödsel för att stärka gräset. Mycket kväve (N) är det som gäller. Köp YARA 50kg säckar hos lantmännen och använd en gödselspridare.

Kalka INTE! (Det finns många mossarter som vill ha kalk och många som inte vill ha.) Speciellt köp inte "fiffigt" gräsmattegödsel som innehåller massvis med kalk. Anser du att du behöver kalk köp hellre säckar med ren kalk och, det är MYCKET billigare.

Du kan naturligtvis krafsa bort mossan med mossrivare eller bättre vertikalskärare och köra bort den till tippen. Se då till att få med allt och inte sprida ut den. Därefter lägger man på toppdress och sår nytt gräs. Gör det direkt så hinner det ta sig innan vintern!

Alternativt tar du ett beslut: "Vi tycker mossa är vackert, mjukt och skönt" Då slipper du ge dig in i denna fight med mycket arbete och kostnader som väldigt många ändå brukar förlora...
 
Hej

Som en tidigare talare; kolla in Ollebergs sida.
Nu såhär års är lite sent med några nämnvärda åtgärder. Jag skulle spridit järnsulfat och sedan några dagar efter så slänger du på höstgödsel. Frammåt November kan du lägga på kalk (avsedd för gräsmatta) om ditt pH ligger fel.

Att få och hålla en bra och fin gräsmatta är en del vetenskap och beror en del på jordart, gräsfrö, ljusförhållande, vattning, klippning, gödning m.m..

Börja med ovan nu resterande av denna säsongen och följ därefter Ollebergs råd för renovering av gräsmattan.

Vår gräsmatta såg illa ut när vi flyttade in för dygt 4 år sedan men nu är den en av kvarterets finaste.

/Mortimer
 
mortimer skrev:
Vår gräsmatta såg illa ut när vi flyttade in för dygt 4 år sedan men nu är den en av kvarterets finaste.

/Mortimer
Samma här, när vi flyttade in var det en jäkla massa mossa och ogräs. Att följa Olles program (eller nästan i alla fall) kommer att göra susen. Ferrogent och gödning kommer man ganska långt på.
 
MB77 skrev:
Ferrogent och gödning kommer man ganska långt på.
+1 på detta. Ferrogent är en utmärkt mossdödare som kostar bråkdelen av "specialpreparaten".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.