2 844 läst · 2 svar
3k läst
2 svar
Panik-tujafråga svara snabbt!
Vi har beställt 320 stycken tuja brabant plantor som kommer i morgon och har nu upptäckt att en bit av trädgården kan bli svår att plantera runt. Tyvärr är det även den del av trädgården där det är mest insyn och vi har en kraftigt trafikerad väg utanför.
Vi har en liten bergsknalle i ena änden och hade tänkt att plantera runt den. Dels för att det ser väldigt konstigt ut att ha den utanför, dels för att den ger ett trevligt inslag i trädgården. Vi fyllde upp en kant bakom den med hjälp av mossa och torv för att kunna lägga sågspån och rejält med jord innanför, men nu undrar vi om det verkligen kommer att fungera. Jorden verkar vara väldigt torr där. På andra sidan vår lilla uppbyggda mur är det bara ett dike. Berget är inte så jättehögt och allt ligger i full sol.
Kommer tujan att klara sig om vi tokvattnar första åren? Hur mycket jord behöver den? Andra tips? Det är 1 m tujor i kruka vi beställt.
Vi har en liten bergsknalle i ena änden och hade tänkt att plantera runt den. Dels för att det ser väldigt konstigt ut att ha den utanför, dels för att den ger ett trevligt inslag i trädgården. Vi fyllde upp en kant bakom den med hjälp av mossa och torv för att kunna lägga sågspån och rejält med jord innanför, men nu undrar vi om det verkligen kommer att fungera. Jorden verkar vara väldigt torr där. På andra sidan vår lilla uppbyggda mur är det bara ett dike. Berget är inte så jättehögt och allt ligger i full sol.
Kommer tujan att klara sig om vi tokvattnar första åren? Hur mycket jord behöver den? Andra tips? Det är 1 m tujor i kruka vi beställt.
Har lite svårt att se det hela exakt framför mig men generellt kan man säga att thujor inte trivs i för torr och mager jord, det ska vara djup och fuktig jord. Ligger berget ytligt och det dessutom är väldigt soligt där kommer nog thujorna att få lite problem att trivas där.
För en sådan häck hade jag räknat minst med en längsgående "planteringsgrav" på 1m bredd och 0,6-0,7m djup. Ofta har man anslutande jord som man kan räkna in i denna växtbädd så man inte behöver gräva och fylla hela denna grav vid plantering. Men har du berg i botten och på sidorna så se till att ge häcken ordentligt utrymme eller tänk om.
/Kalle
För en sådan häck hade jag räknat minst med en längsgående "planteringsgrav" på 1m bredd och 0,6-0,7m djup. Ofta har man anslutande jord som man kan räkna in i denna växtbädd så man inte behöver gräva och fylla hela denna grav vid plantering. Men har du berg i botten och på sidorna så se till att ge häcken ordentligt utrymme eller tänk om.
/Kalle
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vart hitta 5-10mm filtermatta G1 och G2 snabbt
Ventilation -
Varför går värmen ned så snabbt i utblås från FTX
Ventilation -
Nibe city elpanna, dusch vatten tar slut snabbt.
Värme allmänt -
kan jag använda boracol 20? eller hur användera ja det. vänligen svara snabbt
Grund & Markarbeten -
Hur snabbt svarar era säljare på mail/telefon?
Hustillverkare